Nekromanti Karta

Olle Linge

Snigel
Tjoho!

Jag har gjort en utkastkarta till magneter och mirakel och det vore trevligt att höra vad ni har att säga om den. En del har tyckt att den ser lite plastig ut, men jag har inte riktigt lyckats råda bot på det. Är det något annat som borde åtgärdas? Förslag på förbättringar? Allmänna kommentarer? Shoot!

Snow

Swashbuckler
Plastig är ordet. Jag tycker att 3D-effekten är lite för påträngande vi kusterna. Det ger intryck av att vara ett mycket bergigt land. Hela kontinenten är en enda stor högplatå. Även alla fjordar och öar bidrar till detta. Den är inte dum alls annars. Hur stor är ön tvärs över. Jag tänker på Island när jag ser den.

Om du använder photoshop kan jag ge dig lite hintar. I princip: skippa alla highlights så får du nog bort plastigheten.

Muggas

Hero
Jag tycker att den är riktigt schysst, men jag tror att den skulle kunna bli ännu bättre om den gav ett "mindre mjukt" intryck - bergsformationer lite kantigare och färger något mindre skarpa. Vilket/vilka program har du använt när du utformat den? Vilket syfte ska kartan fylla, förutom att presentera klimatzoner och/eller fördelning av vegetation - ska städer, viktiga platser och liknande placeras ut eller inte?

Ser faktiskt ganska bra ut annars, på det stora hela.

Jarl

Hero
Morrowind [ANT]

Att den liknande Morrowind från The Elder Scrolls-serien var min första tanke.

Japp. Det är mitt insiktsfulla inlägg i debatten :gremsmile:

Nä, men jag håller med om att den se lite suddig och plastig ut, lite mer "ruggedness" vore trevligt.

Jocke_898

Veteran
Program

Jag tycker att den va allmänt snygg faktiskt.. Använde du något speciellt program för att skapa den.. för ja skulle gärna villa lära mig hur du gjorde...

Quadrante

Grisbonde
Mitt lilla förslag är att få bort det du kallar plastighet är att måla upp "smuts" innan du lägger på effekten [emboss] (vilket jag gissar du använt. Sen kan man (om man vill ha lite "ritat-känsla") även använda [find edges] för att få fram kantlinjer.

Alltså först - måla i svartvitt, desto mörkare, desto högre upp i terängen.
sen - använda effekten [emboss]
sen - rensa bort alla grå områden som inte ska vara med
sen - [find edges], för att få fram kantlinjer
sen - använda sig av [fade effect] och lägga ihop kantlinjerna med bilden
sen - färglägga genom att ändra penseln till [color mode] så att den inte målar över utan bara ändrar färg.

Olle Linge

Snigel
Det ger intryck av att vara ett mycket bergigt land. Hela kontinenten är en enda stor högplatå.
Det är det. Hela kontinenten består av ett enda stort berg som är...

Hur stor är ön tvärs över
...drygt hundra mil tvärsöver.

Om du använder photoshop kan jag ge dig lite hintar. I princip: skippa alla highlights så får du nog bort plastigheten.
Jag kan prova leka lite med ljuset, det blir mindre tydligt relief, men å andra sidan så blänker det inte så mycket. Jobbar vidare lite under dagen och postar något nytt senare.

Olle Linge

Snigel
Jag tycker att den är riktigt schysst, men jag tror att den skulle kunna bli ännu bättre om den gav ett "mindre mjukt" intryck - bergsformationer lite kantigare och färger något mindre skarpa.
Hm... det beror nog lite på vad Snow sade också. Ska kika på det. Den är främst tänkt att folk ska se hur olika delar ligger i förhållande till varandra. Även klimat är en av huvudpoängerna, eftersom det skiljer sig en del trots den ringa storleken. Det är inte tänkt som en detaljerad karta där allting ska klämmas in. Det är möjligt att jag mixtrar om den till en sådan senare, men i nuläget skulle det bli för rörigt, tror jag. Kanske att jag sätter ut ett fåtal viktiga platser.

Och ja, det är gjort enbart i Photoshop :gremlaugh:

Olle Linge

Snigel
Re: Morrowind [ANT]

Att den liknande Morrowind från The Elder Scrolls-serien var min första tanke.
Ok, jag har bara spelat Daggerfall, men då borde väl Morrowind-kartan funnits med på den stora världskartan? I så fall har den säkert lagrats och så har jag undermedvetet plockat fram minnet igen....

Eller också är det ren slump, sååå lika var de ju inte :gremlaugh:

Olle Linge

Snigel
Photoshop 7

Jag lärde mig av Krille från början. Man kanske kunde skriva en artikel om det om man får tid. Så knepigt är det inte. Det jobbiga är att pilla med alla inställningar så man får vad man vill ha.

Olle Linge

Snigel
Reviderad version

Nu har jag pillat lite mer med det. Se om ni gillar denna bättre. Den är tänkt att i första hand visa klimatzoner och övergripande geografi. Den kommer inte innehålla speciellt mycket mer än den gör nu, kanske med undantag av lite fler namn på regioner.

Jarl

Hero
Re: Reviderad version

Jag gillar den här versionen bättre iallafall. Den känns mer solid och detaljerad (trots att den inte kanske är det) än den gamla. Bra!
Nu väntar jag bara på en infinite-zoomversion av den, det vore baaallt.... :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Betydligt bättre! Det enda jag har att invända mot är att snön är lite för vit! Den gör lite ont att titta på.

- Vulf

Olle Linge

Snigel
Mindre bitar

Jag får ser hur jag gör, men det vore helt klart vettigt att dela upp den i fyra delar och behandla dem separat. I så fall kommer det behövas lite andra effekter, men det borde inte vara så svårt. Det gäller framförallt att inte terrängen och kliumatet får så stort utrymme om man ska börja stoppa in handelsleder och städer och annat grojs.

Olle Linge

Snigel

Betydligt bättre! Det enda jag har att invända mot är att snön är lite för vit! Den gör lite ont att titta på.
Ja, jag håller med. Jag har haft problem med att minska ned det. Bäst vore att byta ut gråa/vita områden mot områden där den underliggande färgen kommer fram mer. Jag kan nog PS för dåligt. Den vita blobben i mitten ska förstås vara vit, eftersom det är en glaciär. Om det var den du menade får du använda solglasögon :gremsmirk:

Krille

Super Moderator

Du skulle kunna prova att ha ett lager för snötäcke och ett för glaciärer. Krackelera sedan glaciärlagret med för ändamålet avsett filter, och lägg ett justeringslager ovanpå det som gör sprickorna blekt ljusblå. Komplettera eventuellt med bevel/emboss på kanten.

Johan K

Gammal & dryg
Inte illa alls måste jag ju säga !
Alltid trevligt när man plockar med en karta, det är nått som jag aldrig kan få nog av... :gremgrin:
Så det är bara att tuta & köra tycker jag !! :gremlaugh:

Feliath

Swashbuckler
Doctor Terrible Advice

Okej, first off: den reviderade kartan var helt OK.

Med det sagt, i min mening är det bästa sättet att göra en snygg karta fortfarande att göra det för hand. Nu är det väl ett föga användbart råd för någon som inte tycker sig kunna teckna, men det kanske är värt att försöka lära sig kartritning? Inte de svåraste av teckningar, trots allt.

Ett program värt att kolla på kan annars vara (det milt sagt bångstyriga) Wilbur, ett mäktigt fraktalterrängprogram som jag bl.a. starkt misstänker att Krille gjorde sin Skymningshem-karta i. (Förbehåll: Det var länge sedan jag såg ifrågavarande karta. Men den slog mig omedelbart som en Wilburprodukt, minns jag.)

/Feliath - en kopp te om dagen