Nekromanti Kartbehov

Weatherman

Hero
Sitter och pular med GURPS Steampunk. Coolt spel om ni frågar mig. Det enda som är jobbigt är att priserna är i $ (när man tänker lägga kamapnjen i Storbrittanien) och att måtten är i feet och pound; måttenheter jag absolut inte är van vid (och till skillnad från mig är nog inte mina blivande spelare så sugna på att lära sig dem). Men, men, det är ett mindre problem.

Min tanke är att låta kampanjen utspela sig i London och undrar om någon vet några bra nätresurser där man kan få tag på överskådliga kartor över staden och även riket? De kartor jag har hittat är på tok för detaljerade och jag tappar bort mig själv när jag ska leta reda på viktiga platser. Suck, att inte alla historiska kartritare gjort som rollspelssfärens och ritat konturerna och pekat ut var katedralen, slottet, värdshuset, kultisternas nattklubb osv. ligger. :)
Ett annat alternativ är att förlägga kampanjen i en fiktiv stad någonstans vilket kan minska researcharbetet något...

Vore också kul att höra andras erfarenheter av spelet och särskilt på vilka sätt man låter spelvärlden skilja sig från den historiska. Vilka ändringar i historien man gjort t.ex.

/Mats, glad över sitt nya köp

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sitter och pular med GURPS Steampunk. Coolt spel om ni frågar mig. Det enda som är jobbigt är att priserna är i $ (när man tänker lägga kamapnjen i Storbrittanien) och att måtten är i feet och pound; måttenheter jag absolut inte är van vid (och till skillnad från mig är nog inte mina blivande spelare så sugna på att lära sig dem). Men, men, det är ett mindre problem.

<hr></blockquote>

Kör det quick&dirty, ingen märker om du bara genomgående tolkar $ som £. Andra mått kan också aproximeras, 4 tum är 10 cm, 3 fot är en meter, en yard är en meter, två pound är ett kil och så vidare. Nära nog.

Var tacksam att man i alla fall använder verkliga enheter, det är inte alla spel som gör det.

Min tanke är att låta kampanjen utspela sig i London och undrar om någon vet några bra nätresurser där man kan få tag på överskådliga kartor över staden och även riket?

<hr></blockquote>

Efter att ha läst din beskrivning så misstänker jag att du ska leta på turistrelaterade siter. Det låter som om du letar efter en turistkarta.

Vore också kul att höra andras erfarenheter av spelet och särskilt på vilka sätt man låter spelvärlden skilja sig från den historiska. Vilka ändringar i historien man gjort t.ex.

<hr></blockquote>

Har tyvärr inte hunnit testa den än, men gillar man Jules Verne och sånt så är den en given hit.

Mogger

Hipsteranka
New Crobuzon...

...är en stad i en bok med samma namn. I den finns en karta. Använd den. Coolare namn på stadsdelar lär du inte hitta./images/icons/thinks.gif Boken är visserligen inte riktigt steampunk men påminner väldigt mycket om den genren. Författaren heter China Mieville och boken finns säkert på en SF-handel nära dig.

Weatherman

Hero
"Kör det quick&dirty, ingen märker om du bara genomgående tolkar $ som £. Andra mått kan också aproximeras, 4 tum är 10 cm, 3 fot är en meter, en yard är en meter, två pound är ett kil och så vidare. Nära nog."

Som sagt ett mindre problem med en relativt enkel lösning. Problemet är ju att pundet delas upp i skillings, farthings och annan skit som man inte har en janne att komma ihåg när man spelar /images/icons/wink.gif

Ett annat alternativ jag kommit på är att låta engelsmännen ha anammat metersystemet någon gång i början av 1800-talet. Vilket också kan förklara den ökning i vetenskapliga framsteg som sker i mitt 1800-tal; metersystemet är ju överlägset på alla sätt och vetenskapsmännen kan ägna sig åt uppfinningar istället för att räkna efter hur många fluid ounces en gallon är /images/icons/wink.gif Och sedan att en amerikansk gallon e är lika stor som en engelsk, phew...

"Efter att ha läst din beskrivning så misstänker jag att du ska leta på turistrelaterade siter. Det låter som om du letar efter en turistkarta."

Jovisst. En sådan har jag till och med. Men tursitkartorna täcker av moderna centrala London. Det vore intressant (men kanske inte livssviktigt) med en karta över London nån gång på 1800-talet så man kan leta efter skillnader mot dagens.

Mats, tackar för svaret

Weatherman

Hero
Re: New Crobuzon...

Får ta och kolla upp den. Även om jag, efter vad jag läst mig till i recensionen i AetO, inte tror att det är samma stil på stämningen.

vänligen
/Mats