Nekromanti Kartor över Mundana

Khiram

Veteran
Hej!
Är det någon som har högupplösta kartor liggandes på sin dator som man kan få för att skriva ut? Skulle verkligen uppskattas! :gremsmile: Sedan undrar jag, varför det är så dåligt med kartor i geografica mundana-boken? tack för mig! :gremsmile:

Fienden

Hero
Därför att kartorna inte är i GM, alla kartor finns i Karthäftet som följer med Atlas-boxen. :gremwink:

//Kraetyz, som har alla Eon-kartor som släppts hittills, även om han fick skära ut en ur Thalamurboken. Den kartan var idiotisk. Jag menar, alla andra kartor som kommer med böcker har varit lösa, VARFÖR INTE DEN?!

Khiram

Veteran
Tror du att du snyggt skulle kunna fota kartorna och skicka, så att jag kan skriva ut dom :gremsmile:

Legion

Warrior
För att jag är kung, och jag bestämde att kartan skulle sitta fast!

Nej, saken var den att det kommit in så förbaskat många mail om folk som var sura över att det var lösa kartor i böckerna, och att de tappade bort sina kartor, och varför i helvete satt kartorna inte fast i boken. Mina förslag om att tejpa fast kartan i boken om de var så svåra att hålla reda på möttes av total oförståelse. Så, helt sonika så testade vi att binda in den i boken.
Nu får jag mail, dock betydligt färre än tidigare, från folk som är sura över att de inte hittar kartan, och varför i helvete sitter kartan fast i boken, och mina förslag om att skära eller klippa ut kartan ur boken om man vill ha den lös möts av total oförståelse.

I framtiden får jag väl helt enkelt binda in en i boken OCH ha en lös i boken. Fast då kommer nog sura mail från posten om att böckerna blir tunga. Det är väl alltid någon som ska blir sur :gremwink:

Ekorren

Warrior
Jag trodde att Posten gillade tunga paket.

Jag tycker att lösa kartor är praktiska för att man kan dela dem med spelgruppen utan att behöva bläddra i böcker och eventuellt låta någon spelare komma över information denne inte ska se. Jag är intresserad av fler lösa kartor, gärna i traditionell stil (aningen diffusa och med felaktiga mått) för att ge en realistisk bild av hur en karta faktiskt kan se ut i Mundana.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Andra kartlösningar

Annars kan du testa lösningen som Äventyrsspel använde för stadsmodulen Tharbad till Sagan om ringen-rollspelet: Att låta bokens omslag sitta löst och placera kartan på insidan av det. Det är garanterat den sämsta kartplaceringen i rollspelshistorien, och så länge du har en bättre lösning än så har Eon-spelarna ingen anledning att klaga. :gremwink:

/tobias

k7e9

Hero
Lösa kartor är det bästa i min mening och inte så svårt att hålla ordning på. Man tar helt enkelt plastfickor, lägger i en karta och sedan sätter man det hela i en pärm. Lättare att visa för spelgruppen och sådär.

Thalamurkartan skar jag enkelt ur boken och placerade i en ny plastficka i min pärm när den kom.

På tal om kartor: Släpp förresten ett skrivbordsunderlägg med en mundanakarta istället för en världskarta, eller en mundana-glob (självklart i passande in-game brun-gul färg), eller kanske båda. Jag vet att jag är nörd nog att köpa båda. :gremwink:

Legion

Warrior
Ingen dum ide.
Vi var faktiskt inne på att göra 10 mundanaglober för ett tag sedan, när en eonspelande blivande möbeldesigner ville ha det som projektarbete. Men efter lite räknande kom vi fram till att styckpriset skulle landa på 6000, så vi la det åt sidan :gremwink: Men visst hade det varit riktigt fint med en träglob med länderna i mörkare intarsia satt i en mässingshållare.

Fienden

Hero
Jag försökte arbeta fram en Mundanaglob för ett tag sedan. Jag gav upp det. xD

Förövrigt är karthäftet (ni vet, den där lilla hållaren från Atlasboken) perfekt för att husera kartor. Annars fungerar ju plastfickor. Nej, INGA MER INBUNDNA! Lösblad är underbart.

/Kraetyz, som har många plastfickor

DesertRain

Hero
Jag låter kartorna ligga i boken som den hör ihop med. Thalamurkartan är jobbig och jag hoppas att ni i fortsättningen har lösa kartor.

Dark Lotus

Warrior
Varför inte göra jordglobbar i vanligt plast?
För plast är väll billigare om något och borde kunna gå att finaniseras lite billigare?

Jag skulle tycka det vore väldigt exklusivt att ha en jordglobb på mundana även om den vore i plast för inte på tal om mkt händigare och så är det svårare att slarva bort! :gremwink:

/Dark_lotus gav litet billigare tips.

Regmolar

Swashbuckler
Söker du lite nedåt bland trådarna bör du hitta en som innehåller en fantastisk och mycket stor hemgjord karta över hel östra Asharina (inkl. det icke officiella landet Cermira) med baronier, jarladömen, städer och allt annat behövligt utritat.

Jag irriterar mig också på att det saknas fasta översiktskartor i böckerna (förväxla ej med de detaljerade lösa kartorna), speciellt för GM, som ju blir lite krånglig att använda utan de lite mer detaljerade kartorna i Atlasboxen; kartan i regelboken ger ju inte så mycket mer än ländernas ungefärliga positioner...

Appropå kartor; det har ju tagits upp tidigare, men skulle det vara mycket krångligt att fixa så att det går att köpa lösa kartor separat? Känns jobbigt att behöva köpa hela Atlasboxen för att få Mundanakartan, eller en ny modul för en borttappad landskarta (har själv tappat bort kartan över Asharien och Soldarn).

Legion

Warrior
Vi säljer kartor separat, men har dem inte ute på hemsidan. Egentligen tar vi 20 kr per karta, även om jag är usel på att faktiskt ta betalt för dem (oftast blir det bara att jag skickar ut dem, och struntar i att fakturera). Att vi inte har dem ute på hemsidan har mest att göra med att vi inte har så många extrakartor, så vi har nöjt oss med att skicka ut till dem som mailat och frågat om de kunnat köpa till dem.

k7e9

Hero
Det hade varit extremt fint och stämningshöjande med en mundanaglob att snurra på under spelmötena, speciellt när spelgruppen reser mycket (som min gör).

Ett mundanaskrivbordsunderlägg borde väl vara billigare dock? Inte lika häftigt, men det hade helt klart haft en given plats på mitt datorskrivbord! :gremsmile:

duncan_UBBT

Swordsman
Själv har vår spelgrupp alla kartor i en mapp. Inte vidare kreativt men det fungerar. Dessutom är det enklare att komma ihåg om man vet att man alltid ska ha med sig böcker, karaktärsmappen och kartmappen.