Nekromanti Kartor i Ultra

aicon

Veteran
Jag har lite funderingar kring kartorna i Neotech Ultra. Det är bara allmäna reflektioner när jag studerat kartorna.

1. sid 97, vad är det vita utrymmet längst upp till vänster på enrumslägenheten till för?

2. sid 95, undre kartan, varför har alla kontor förutom Konsultföretaget toalett på jobbet? Min teori är att de antingen inte är där särskilt ofta eller så konsnyltar de av toaletterna på företagen intill.

3. sid 96, undre kartan, varför har man en ensam säng i det vänstra rummet (det med öppning till balkongen), det skulle kännas väldigt konstigt att sova i ett sådant rum.

4. sid 104, varför ligger matsalen så otroligt långt ifrån köket?

5. sid 109, varför finns det ingen toalett på Supersonic liner?

6. sid 111, blir det inte väldigt svårt att öppna dörrarna om de går utåt på alla tågen om stationerna ser ut som på sid 110 (med automatiska säkerhetsportar)

7. sid 112, verkar väldigt jobbigt att gå upp till bryggan om man hela tiden måste ta utevägen över soldäck. En mer logisk placering av en trappa skulle ha varit bakom bryggan ungefär där trappen från mellan till nedre däck går nu.

8. sid 107, Vakt, varför har inte vakterna några fönster ut från var de sitter.

Hoppas någon kan ge lite klarhet i mina funderingar :gremgrin:

chrull

Stockholm Kartell
1. sid 97, vad är det vita utrymmet längst upp till vänster på enrumslägenheten till för?

Skafferi/Garderob?

2. sid 95, undre kartan, varför har alla kontor förutom Konsultföretaget toalett på jobbet? Min teori är att de antingen inte är där särskilt ofta eller så konsnyltar de av toaletterna på företagen intill.

Jag gissar att det glömdes bort. Av Neogames alltså. inte arkitekten. Tryck in en toalett där det känns bra.

3. sid 96, undre kartan, varför har man en ensam säng i det vänstra rummet (det med öppning till balkongen), det skulle kännas väldigt konstigt att sova i ett sådant rum.

Tja. Öh. Det här kanske är en lägenhet för fyra personer som lever väldigt nära på varandra. och två utav dem snarkar? :gremgrin:
Jag vet inte. det verkar opraktiskt att ha så två personer sover i ett rum och måste knata igenom det andra sovrummet varje gång de ska upp och göra något. Men sen kanske den sängen inte är till för att sova i?

Äh. hela kartan verkar rätt kajko. Jag skulle ta bort en av balkongerna helt. Förlänga den andra så den går ner hela kortsidan och sen strukturera upp lite bättre. Sätta en vägg istället för ett draperi tex. Flytta lite rum...

Som du ser så ligger det en matplats alldeles intill köket. Om familjen/personerna som bor i villan äter själva och hemma (kanske inte så vanligt) så äter de antagligen där. Matsalen används nog bara för större middagar. Det är inte helt otroligt att de då dessutom inte själva springer fram och tillbaka med maten utan har folk som gör de åt dem.

5. sid 109, varför finns det ingen toalett på Supersonic liner?

För att den går så snabbt att du inte hinner med?
Vet inte. man kanske inte får resa på sig under färden så det inte behövs? men tja. den kan ju bara vara glömd också.

6. sid 111, blir det inte väldigt svårt att öppna dörrarna om de går utåt på alla tågen om stationerna ser ut som på sid 110 (med automatiska säkerhetsportar)

Det är inga svängdörrar. det är snarare liknande dörrar som sitter på Vagn 2000.

7. sid 112, verkar väldigt jobbigt att gå upp till bryggan om man hela tiden måste ta utevägen över soldäck. En mer logisk placering av en trappa skulle ha varit bakom bryggan ungefär där trappen från mellan till nedre däck går nu.

Ja. antagligen

8. sid 107, Vakt, varför har inte vakterna några fönster ut från var de sitter.

Gissar att de är glömda. Eller så ska man bevaka allt via video, men det verkar dumt. Sånt pajjar så lätt.

---

Själv undrar jag mest om alla strippklubbar är bordeller. Det verkar så med tanke på alla sängar som finns i strippklubben.

chrull

Magnus L

Hero
Re: Kartor i Ultra (ANT)

Tryck in en toalett där det känns bra

Och tryck på toaletten när det känns bra :gremgrin:

aicon

Veteran

Skafferi/Garderob?

Låter troligt även om det är en lite ologisk placering.

3. sid 96, undre kartan, varför har man en ensam säng i det vänstra rummet (det med öppning till balkongen), det skulle kännas väldigt konstigt att sova i ett sådant rum. Tja. Öh. Det här kanske är en lägenhet för fyra personer som lever väldigt nära på varandra. och två utav dem snarkar?
Jag vet inte. det verkar opraktiskt att ha så två personer sover i ett rum och måste knata igenom det andra sovrummet varje gång de ska upp och göra något. Men sen kanske den sängen inte är till för att sova i?

Varför inte istället en stor soffa? :gremsmile:

Äh. hela kartan verkar rätt kajko. Jag skulle ta bort en av balkongerna helt. Förlänga den andra så den går ner hela kortsidan och sen strukturera upp lite bättre. Sätta en vägg istället för ett draperi tex. Flytta lite rum...

Mmm, jag var inne på nått liknande.

Som du ser så ligger det en matplats alldeles intill köket. Om familjen/personerna som bor i villan äter själva och hemma (kanske inte så vanligt) så äter de antagligen där. Matsalen används nog bara för större middagar. Det är inte helt otroligt att de då dessutom inte själva springer fram och tillbaka med maten utan har folk som gör de åt dem.

Fast det är fortfarande ologiskt att den ligger så långt ifrån köket, jag skulle nog ha bytt plats på Matsalen och Gästrum/Arbetsrum.

Eller så beror det på att kockarna luktar illa? :gremcool:

Det är inga svängdörrar. det är snarare liknande dörrar som sitter på Vagn 2000.

Vad är vagn 2000?

Själv undrar jag mest om alla strippklubbar är bordeller. Det verkar så med tanke på alla sängar som finns i strippklubben.

Jag avstod från att kommentera sängarna. Jag säger bara: Subtilt Neogames! :gremsmile:

Antagligen så är det många strippklubbar som också erbjuder bordelltjänster (se Yrkesbeskrivningen för strippa (Prositiuerad)), men dessa kartor ska väl bara ses som exempel.

Jag har lite funderingar på att börja rita lite egna kartor och ge ut på nätet. Finns det intresse för dylika?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jag har inte bläddrat i Ultra faktiskt. Men jag antar att det är lyxyachten som du menar. Sanningen till det hela är att jag inte är någon expert på Illustrator, och inte lyckades klämma in en trappa utan att hela ritningen skulle skita sig...

chrull

Stockholm Kartell
Fast det är fortfarande ologiskt att den ligger så långt ifrån köket, jag skulle nog ha bytt plats på Matsalen och Gästrum/Arbetsrum.

Att ha kök och middagssalen långt ifrån är inget ovanligt. Inte opraktiskt heller eftersom du har tjänstefolk som sköter springandet. Dessutom kan Kökschefen skälla på kockarna hur högt och franskt som helst utan att de fina damerna blir generade. Kök kan skramla rätt ordentligt och får ju inte störa violinisterna...

Hemma hos Storbrittaniens premiärminister ligger till exempel köket på övervåningen medan middagssal och sådant är på gatuplan.

Vad är vagn 2000?

Vagn 2000 (populärt kallad. egentligen heter den C20) är stockholms senaste tunnelbanevagnar:

De tidigare vagnarna öppnade dörrarna genom att de gled in i väggen på vagnen så att de liksom försvann. på C20 öppnas de genom att gå en bit rakt ut, och sedan flyttas rakt åt höger/vänster så att de lägger sig längs med utsidan av vagnen. Fortfarande med samma sida ut som de hade när de var stängda.

Förstog du nu? (jag tror dörrarna på x2000 beter sig på liknande sätt?)

Antagligen så är det många strippklubbar som också erbjuder bordelltjänster (se Yrkesbeskrivningen för strippa (Prositiuerad)), men dessa kartor ska väl bara ses som exempel.

Personligen tycker jag att de borde vara exempel på TYPISKA saker av det de avbildar. Och en typisk strippklubb är inte en bordell. I alla fall inte i det neotech som neogames verkar vilja ha.

Visst "en rolig grej" kan man se det som. och det är väl det det är. Men jag tycker det inte alls passar. Fast det kan jag nog säga om mycket som finns i neotech-böckerna.

chrull

aicon

Veteran
Vagn 2000 (populärt kallad. egentligen heter den C20) är stockholms senaste tunnelbanevagnar

Antog det, då vet jag hur de fungerar.

Personligen tycker jag att de borde vara exempel på TYPISKA saker av det de avbildar. Och en typisk strippklubb är inte en bordell. I alla fall inte i det neotech som neogames verkar vilja ha.

Visst "en rolig grej" kan man se det som. och det är väl det det är. Men jag tycker det inte alls passar. Fast det kan jag nog säga om mycket som finns i neotech-böckerna.

Jag kan bara hålla med.