Jag har en undran om kartor till Stjärnornas krig. Det jag undrar är om det t. ex finns stjärnkartor över de mer kända systemen. Det skulle bli en klar fördel när man spelade och kunde se var och hur långt det är.
Kartor i SW känns inte riktigt OK. Men jag förstår vad du menar. Kan vara lite lurigt om vissa sträckor mellan systemen varierar i avstånd under äventyren.
- Men förra månaden var det ju bara 25 ljusår mellan Daitoklos- och Parablossystemen!
Du har ju rätt att de rör sig. Men jag menar att det borde finnas en ungefärlig karat på vart de håller till. Det blir ju lite jobbigt om man skule göra ett hyperrymdshopp åt helt fel håll.
Problemet med en stjärnkarta är att den skulle vara oändligt stor!!!, minst några hundra meter i omkrets, för att ha en lämplig skala. Troligen ännu större...
Riddaren - som ser vissa saker som helt enkelt omöjliga
Men, de är väl fortfarande löjligt stora, även om de är på en hemsida istället för utskrivna?
*ställd*
Bäst vore ett dataprogram, där man kan cirkulera i systemet, xooma in nästan oändligt, beräkna avstånd, etc.
"Jag har en undran om kartor till Stjärnornas krig. Det jag undrar är om det t. ex finns stjärnkartor över de mer kända systemen. Det skulle bli en klar fördel när man spelade och kunde se var och hur långt det är."
I Star Wars 1st Ed fanns en tabell som sa hur lång resan var från de mest kända planeterna. I 2nd Ed utgick den, och ersattes med en grov skiss på "The Slice", eller en tunn cirkelsektor från galaxens centrum till kanten.
I övrigt är det bara att konstatera att Star Wars inte bryr sig om sånt bjäfs. Till och med utan hyperrymdsmotor kunde Falken ta sig från Hoth till Anoat till Bespin, utan att besättningen dog av ålder eller att biopubliken dog av uttråkning. Man använder en avståndsmåttenhet (parsec) som tidsmått (även om man har gjort en del tappra försök att förklara varför Solo skryter om att han klarade Kesselrutten på tolv parsecs), och Skywalker åker från Hoth till Dagobah i en X-vinge utan vare sig toalett eller kök.
Kort sagt, resor tar såpass lång tid att det är lagom jobbigt att resa dit, men fortfarande är intressant att genomföra. Exakt hur lång tid, eller hur lång sträckan är, är totalt ointressant! I vilket fall skulle kartan vara inexakt eftersom pappersytan är (mer eller mindre) tvådimensionell vilket rymden inte är.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.