Nekromanti Kartor.

Moradin

Veteran
Jag är för lat för att rita kartor själv så jag letar efter någon gratis app eller program som man kan bygga dom med :grin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vilken sorts kartor är det som eftersträvas? AutoRealm är ju okej om man ska rita typ världskartor och sånt, det finns tutorials på youtube och så för hur man gör enkla kartor. Vill man snarare ha dungeonkartor a' rutnät så finns det ju andra program för det.

Snow

Swashbuckler
Mutanten;n102399 said:
ProFantasy är känt men om det är bra eller inte det vet jag inte för jag har aldrig testat det.
Jag tycker att profantasy är rätt kasst om man vill komma igång snabbt och ha mycket hjälp. Tröskeln är hög och gränssnittet är rätt omständigt. Men när man väl kan det så kan man göra fina kartor, fast det kan man i photoshop och illustrator också.

Jag undrar lite vad trådstartaren menar med att inte vilja rita kartor själv? Vill du dra lite linjer och få en färdig karta med en viss stil? Eller menar du att du inte vill rita för hand?

Moradin

Veteran
Snow;n102457 said:
Jag undrar lite vad trådstartaren menar med att inte vilja rita kartor själv? Vill du dra lite linjer och få en färdig karta med en viss stil? Eller menar du att du inte vill rita för hand?
Det jag menade var att jag inte tycker kartorna jag själv ritar förhand blir bra.

Tack för alla förslag :D

Snow

Swashbuckler
Moradin;n102636 said:
Det jag menade var att jag inte tycker kartorna jag själv ritar förhand blir bra.

Tack för alla förslag :D
Vad för slags kartor tänker du göra? Jag och några andra här är fulla av svar. Ge oss lite mer ledtrådar bara. :)

Moradin

Veteran
Jag sökte något jag kunde ändra kartor till tex. Princess of the Apocolypse där kartorna visar hemliga dörrar och allt sådant som spelarna inte ska veta och något jag kunde göra egna kartor med för sido äventyr mellan olika delar av PotA tex. så alla förslag är välkommna. :D

Snow

Swashbuckler
Kartor över dungeons alltså. I den här stilen?

Det är inget man snyter ur näsan jätteenkelt i något program. Ett sätt att göra det ganska automatiserat är att tillverka ett antal lagerstilar (layer styles) i photoshop.
Photoshop kan du få för typ 250:-/månad, halva det om du är student. Det är ett sjukt bra program. Börja med en trial.

Lager i photoshop är som glasskivor. Men man kan lägga effekter på varje lager, som till exempel skuggor, glöd, mönster etc. Så ritar man en svart fyrkant på ett lager ser det egentligen ut som en stenvägg som kastar skugga.

Var hittar man mönster (även känt som texturer) då?
Skapa ett gratis konto på:
http://www.cgtextures.com/
Där kan du ladda ner vad du behöver.

Här ett exempel på vad man kan göra på 5 minuter. När väl lagerstilarna är klara ritar man dungeonens väggar med dem. Eller så börjar man med en helt fylld bild som man suddar bort rum och gångar från.