Nekromanti Kartprogram?

johoohno

Warrior
Jag undrar om det finns något bra kartritningsprogram till pc. För ett tiotal år sedan vill jag minnas att jag prövade "Campaign cartographer", men orkade aldrig sätta mig in ordentligt i det.

Finns det programmet kvar? Finns det något bättre?

Jag vill kunna skapa snygga kartor och även kunna zooma in och ut för att göra översikts- och detaljkartor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Campaign Cartographer finns fortfarande, och är fortfarande lika klurigt att använda.

Själv skulle jag nog använda AutoRealm för samma syfte. Enklare och gratis.

solvebring

Superhero
Teckna basen själv, scanna in så att alla linjer blir svarta och all bakgrund vit, sedan går du in i photoshop, fyller i alla linjer med en färg du gillar, och gör sedan detaljer, eller färglägger eller hur du nu vill ha det. Sim-salla-balla-ching-chong! - så var det klart, och man kan göra det mesta så jävla mycket mer snyggt och detaljrikt om man målar det än ett program som är lårt i sina tjänster... :gremgrin:

Visst, det tar några timmar, ibland dagar, men det är det värt om man är nogrann.

solvebring

Superhero
Gör dem själv, det säger jag bara!

Här slänger jag upp en gammal tråd om kartor, Här Är Den!

Där tjatar flera personer, även jag om fördelen med att göra kartor själv, olika tekniker etc.
Där skriver jag att jag lagt ned kartritandet, men sådant är inte fallet, nej, jag har däremot utvecklats, inte minst förhand. :gremgrin:

Tyvärr har jag inga bilder på den här datorn att visa dig med, men jag kan lova och svära att lite träning vid ritbordet, och vid datorn ger färdighet. Jag kan faktiskt säga att jag är ganska nöjd med mig själv som kartritare, och jag gillar mina kartor.

Man behöver inte vara konstnär för att göra kartor, man behöver kunna skriva, dra streck, göra ganska bra symboler för skogar och berg. Kika i rollspelsböcker, i fantasyböcker - t.ex. Eddings osv. Tolkien också.

Ichabod_UBBT

Warrior
Det finns en hel dröse med program, lite beroende på vad du är ute att använda den till.

Dels finns det flera kartritarprogram som är "snyggare" än campain cartographer. Exempelvis Dundjinni, ett program som är till för att tillverka lite mer grafiskt "flagranta" kartor med rutnät, framförallt för utskrift. Som jag förstått det används detta ofta till amerikanska rollspel, där stridssystemen ofta förutsätter rutnät eller hexnät. Dundjinni gör altså framförallt stridskartor. Det finns även några andra program som jag inte kommer ihåg namnet på nu, då jag inte sitter vid min egen dator. Åtminstone ett av programmen har jag haft nytta av då jag skapat mycket simpla dungeoncrawlingkartor... (hehe, dungeoncrawling kan vara kul det med... dom kommer ALDRIG hitta ur labyrinten).

För att göra världskartor och så vet jag inte något annat än just campain cartographer, men jag vet att det finns andra också. Lite modernare och snyggare. Andra alternativ är att hitta egen "grafik" på nätet.. hus, städer, träd och berg och klistra och klippa i photoshop.

Slutligen finns det typ automap program, där du länkar en eller flera datorer och har en "interaktiv" karta på spelarnas bord. Detta testade jag på ett spelmöte för ett tag sedan och det fungerade förvånansvärt väl, även om det inte är något jag vill använda om det inte behövs då det kan ta liiiite av stämningen. Men det underlättade väldigt mycket för alla inblandade.

Hoppas du fick lite svar... jag har lite andra länkar och så där hemma, du kan ju peta till mig om du vill ha dom senare så jag kommer ihåg.