Nekromanti Kartritning

Antonius Block

Veteran
Hej,
vilka hjälpmedel brukar ni använda vid kartritning? Jag har provat Dungeon Crafter men är inte riktigt nöjd med det. Andra förslag?

--
Block

Duddmannen

Hero
Kartritning: Word!

Det beror lite grand på vad för sorts kartor du tänker rita. Eftersom du nämner Dungeon Crafter så anstar jag att vi snackar om grottsystem, hus och liknande. Jag tycker att DC iofs fungerar helt OK till de allra flesta RUM jag brukar behöva. I annat fall kan man ju använda ritfunktionerna i vanliga Word (OK, från version 6 till Windows kanske man skall tillägga). Du har möjlighet att bygga upp helt egna modeller, former och så vidare, i färg eller svartvitt. Glöm sedan inte fördelen med att kunna spara allting tillsammans med äventyret som du skivit.

Targon

Hero
Fixa scanner och bra bildbehandlingsprogram (exempelvis photoshop och pagemaker) om du vill göra riktigt bra grejer. I övrigt håller jag med Krille: Papper och penna är en i många fall ofrånkomlig utgångspunkt om du vill göra riktigt bra grejer.

Honken

Hero
vilka hjälpmedel brukar ni använda vid kartritning? Jag har provat Dungeon Crafter men är inte riktigt nöjd med det. Andra förslag?

Det ska finnas ett program som heter Campaign Chartographer, som ska vara rätt bra. Jag har själv inte provat det, men jag har hört talas om det. Naktdelen är att det är rätt dyrt...

/Honken

Antonius Block

Veteran
Re: Kartritning... men ansikten då?

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Det beror lite grand på vad för sorts kartor du tänker rita. Eftersom du nämner Dungeon Crafter så anstar jag att vi snackar om grottsystem, hus och liknande.

<hr></blockquote>

Nja, jag tänkte faktiskt främst på landskap, städer, byar etc.

Papper o penna är en klassiker, men jag är väldigt digital av mig. Dessutom ritar jag dåligt. /images/icons/sick.gif
Vad som är bra med DC eller annat datorbaserat hjälpmedel är att det snabbt går att rita en hyfsat snygg liten by eller liknande.

Följdfråga: någon som vet en bra ansiktsgenerator? Jag letar efter ett simpelt program som bygger upp ansikten utifrån färdiga ögon, näsor, munnar och andra ansiktsdelar.

--
Block

Netfeed

Swashbuckler
ja det är nog det jag i första han skulle änvända
varför använda nåt jobbigt tekniskt /images/icons/smile.gif när det finns hederliga saker som papper och penna

Netfeed

Swashbuckler
Naktdelen är att det är rätt dyrt

tja man kan ju allt ladda ner det från någon skum sida på nätet :p
warez sidor/IRC funkar till det mesta /images/icons/smile.gif

Honken

Hero
tja man kan ju allt ladda ner det från någon skum sida på nätet :gremtongue:
warez sidor/IRC funkar till det mesta

Må vara hänt, men CC har så litet användnings område så jag tror att det kan vara svårt att hitta. För övrigt finns det en demoversion att ladda ner från hemsidan... Men då kan man inte spara kartorna. Dessutom tycker jag man ska betala för programvaran.

/Honken - Ärligheten själv.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad jag använder ...

Papper och penna.

Ibland tycker jag att det räcker så.

Annars lägger jag till: Scanner, PhotoShop, Streamline och Illustrator (se bifogad fil).

Legioth

Swordsman
Re: Vad jag använder ...

Jag kommer in lite sent med detta inlägg, men jag har haft julledigt och ingen tillgång till internet...

Kan du beskriva själva förfarandet vid ritningen?

Vad är Streamline för program?