Nekromanti Kasta D&D

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nä, jag skojade bara :gremsmile:

Jag undrar bara om det är någon som kan hjälpa mig att hitta en regel för hur man kastar saker i D&D. Jag har letat som en galning efter det att jag och tjejen stötte på problemet under kvällens/nattens äventyr.

D&D måste vara det första spelet jag stött på där det inte finns en färdighet som stöder detta.

/Vulf

Storuggla

Champion
Hiva grunkor

Menar du långt eller träffa rätt? Träffa rätt skule jag misstänka att det var ett likadant slag som för att kasta kastkniv, men för att kasta långt.. ehh... samma sak kanske, range increments eller vad fan. Men, ja... kastkniv.

Storuggla, tänker inte kasta

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag undrar bara om det är någon som kan hjälpa mig att hitta en regel för hur man kastar saker i D&D.
Att kasta en pryl mot ett mål är helt enkelt en attack - en avståndsattack för att vara exakt. Beroende på vad prylen är för något, kan det bli lite skillnader på hur man utför attacken. Är det ett normalt vapen, blir det en normal avståndsattack. Om det är en flaska syra, blir det en beröringsattack på avstånd. Vill man bara kasta mot en viss plats på marken, har den PK 5. Vill du kasta en sak in genom ett litet hål, räknar du med en storleksjustering på vanligt sätt.

Glöm inte att ge -2 på attackslaget för varje helt avståndssteg till målet. Ett "improviserat vapen" har ett avståndssteg på 3 meter. Maximal räckvidd med ett kastat vapen är 5 avståndssteg.

Verkar det klart? Grundmekanismen är alltså att ett kast alltid räknas som en avståndsattack.

/Mikael

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tack för hjälpen! Det lät alldeles utomordentligt krångligt. Varför inte bara ha en skill? Nåja,tack i alla fall :gremsmile:

/Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det lät alldeles utomordentligt krångligt. Varför inte bara ha en skill?
Det kanske är lite krångligt, men väldigt enhetligt. Hur skulle en sådan generell kasta-färdighet fungera? "Kast med liten boll". Till skillnad mot "kast med liten yxa", som ju helt klart är en avståndsattack.

Din grundattack i D&D fungerar ju likt en färdighet, men räknas helt skild ifrån andra färdigheter så att inte rackare skall kunna bli bäst på den. Men i princip är det ju också en färdighet - det är ju huvudsakligen svårighetsgraden (läs pansarklassen) som skiljer sig åt mellan knivkast mot orch, vigvattenkast mot demon och alkemisteldkast mot en punkt på golvet. Eller hur?

/Mikael