Nekromanti Kasta sten - effekt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Skulle en 10 decimeter - en jävla meter alltså - (i diameter) stor sten, som man får slungad mot sig, göra Ob1T6 i krosskada?

Naaaahh... här luktar det skumt tycker jag...

/P|uT0NiUm
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Virocon

Swordsman
Okej, så här va; om du lyckas lyfta en så stor sten och än mindre troligt lyckas sula iväg den mot någon så gör den säkert betydligt mer. Om du kastar mot någon i jämhöjd blir väl skadan ungefär ObK3T6, kraftigare lär du aldrig kunna kasta. Däremot om du puttar den ifrån en höjd över någon som sitter nere och fikar, som om din fiende sitter vid stupets ände och dricker te, medan du då ser en jättesten i bra läge, så använder du fallskadetabellen. Du ser hur högt upp du är, och sen, när stenen en stund senare kommer ner, så mäter du skadan som den du själv skulle fått av att ramla ner där. Svårare än så är det inte.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Förtydligande:

Kolla in effekten "kasta sten" på http://www.eonse.com/ så förstår du vad jag menar. Eller va' fan... jag kopierar in texten här:

"Kasta sten
Geotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*.

* Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent.

Effekten kastar iväg en sten från besvärjaren mot offret. Medeldiametern på stenen är 10 dm multiplicerat med antalet använda filament. Slå vilken kroppsdel som träffas – det går inte att sikta eller måtta. Den träffade kroppsdelen tar Ob1T6 i Krosskada per använt filament. Rustningar skyddar som normalt.
"

Ja...

/P|uT0NiUm
Point

Click

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Ändring...

Har kommit fram till att ta bort nollan i 10 decimeter gör det hela mer rimligt /images/icons/smile.gif.

/P|uT0NiUm
Point

Click

Johan K

Gammal & dryg
Nej, det verkar helt klart för lite. Skadan ska väll vara uppåt ob.5-6t6. Fast det är ju relativt till hur fort stenen kommer imot personen i fråga.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Evil Peter

Hero
Det beror ju helt på hastigheten. En meter sten lär ju inte ha så står penetrationsförmåga.

Men den lär kastas rätt löst om den bara gör sådan skada. Dessutom borde den trycka omkull en människa och landa ovanpå denne (hyfsat stor chans för det). Bara den delen av det hela borde göra en massa skada. Om man orkade lyfta en så stor sten skulle man kunna ta den i famnen och falla baklänges. Då blir det nog akuten som gäller...

C

Sir Foilan

Hero
"Det beror ju helt på hastigheten. En meter sten lär ju inte ha så står penetrationsförmåga."

Men den gör bergis ont att få på fötterna!

/Sir Foilan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Mm... ja... men om en sten på en meter i diameter flyger mot en i sådan hastighet att den gör så liten skada, så borde man kunna springa ifrån den /images/icons/wink.gif.

Eftersom att magi alltid "träffar sitt mål" så får man springa ganska länge... undrar om man kan parera den... /images/icons/wink.gif

/P|uT0NiUm
Point

Click

Celofan

Veteran
*hihihi*

-Jag drar iväg en sten med magnitud 4.
-Ok, den är ungefär 4 meter i diamenter.. slå vilken kroppsdel som träffas :oþ
Nån annan som tycker det är knepigt? :o) nåväl *hihi*

Föresten.. det är nog bättre att släppa den i huvet på ngn faktiskt.. men .. då blir det juh lite knepigt att räkna ut skadan, men mitt förslag är att slå om man träffar.. om maan träffas så: Död, om man missar så: Inte död.. med tankepå att en sten som är en meter i diameter väger ungefär.. 10,5 ton.. tja :o) å efter det så ökar det ganska snabbt i vikt :oþ

Virocon

Swordsman
Nä, men penetrationsfrågan är väl oväsentlig? Skadan man får av en stor sten är kross, inte stick eller hugg. Därmed oväsentligheten. Sen om skadan inte är så där stor mot just en kroppsdel kan man nog räkna med att den skadar stora delar av kroppen i alla fall.

Virocon

Swordsman
Men samtidigt, om man vill kasta en sten på magisk väg så kostar det ju några filament för att lyfta den. Effekten levitera föremål kräver ju så så många filamentxBF! Om man vill kasta en sten som är en meter i diameter så väger den nog därefter. Som jag förstått det så krävs det en Stark magiker med bra färdigheter i alstra och besvärjelse samt bra tur med tärningarna för att kasta den sortens stenar mot folk, speciellt då man kräver effekten rörelse i.
Därmed känns hela det här upplägget ganska dumt, såvida man inte, som jag sa tidigare, dumpade den från sisådär 50 meters höjd. DÄR har vi något att räkna med.