Nekromanti Kasta yxa?

Zippo

Veteran
Ok nu undrar jag om det här låter rimligt.
Om du vill kasta en yxa kraftigt som jag tycker borde gå. Så borde de bli Ob1t6 svårare i färdighetsslaget eftersom man har mindre kontroll över själv kastet??? Rätta mig nu om det låter dåligt eller liknande, annars kan ni kommentera gott om de :gremlaugh:

Baron Marak

Swordsman
Inte för att jag är något direkt proffs på att kasta yxa, eller något större geni när det gäller projektiler som inte är runda för den delen, men jag har förvisso kastat ett antal gånger, så jag är inte helt tappad bakom vagnen.
När jag kastar yxa så anser jag mig kasta exakt så mycket som behövs, hårdare kan jag inte kasta då yxan då det är ett yxblad som du ska höja bakom ditt huvud, mot ryggen och sedan hiva iväg, en viss farlighet.
Det känns som att det finns en speciell övre gräns för hur hårt man kan kasta med yxan, oberoende hur hårt du kastar, man kastar ungefär vad man kan, däremot kasta lösare är inget problem alls, men vem vill kasta löst?
Tycker skadan för yxan blir förändrad med skicklighet bra med hjälp av regeln för plus p.g.a. färdighetsnivå. Kraftfullt går helt enkelt inte, du kastar så hårt du kan, med kontroll d.v.s., sen kan man vålda ordentligt om du vill, men det är inte säkert att det blir positivt resultat. Främst för att man ger sig ut på outforskat område då man kastar det man är van och behöver, de gånger man testat mer har man slutit ut att kasta så hårt, kanske blev för flak bana, för mycket/för lite spin eller något annat.

Soulsick

Veteran
Jag håller med dig. Självklart ska man ju kunna kasta en yxa kraftigt. Det tycker jag iallafall, och precis som du säger borde ju det bli ob1t6 svårare.

faradan

Veteran
jag är inte helt säker, men jag tror att det bara blir en nivå lättare att undvika kastet om man kastar kraftigt, som när man slår. men jag är inte helt säker som sagt...

BaRcA

Veteran
Tycker att det låter orimligt. Det blir väl ändå svårare att träffa målet om man kastar hårt. Och inte lättare att undvika. tvärtom tycker jag.

Zippo

Veteran
jag är inte helt säker, men jag tror att det bara blir en nivå lättare att undvika kastet om man kastar kraftigt, som när man slår. men jag är inte helt säker som sagt...

Njae, jag håller inte med det direkt. De borde vara större chans att man har svårare och undvika ett kraftigt kast på sig. Eftersom desto hårdare man kastar destå snabbare och längre färdas yxan. Prova själv genom att kasta en yxa i verkligheten. Men som sagt så tror du det, men jag ville bara förklara det lite mer vättigare.

faradan

Veteran
jo, de ligger något i det. jag tänkte snarare att eftersom man tar mer fart tar de lite längre tid att kasta o det är lättare att se vart kastet kommer, men farten på yxan jämnar nog ut det.
bättre vore ju isåfall att det blev en nivå svårare att kasta kraftigt, och att det ger lite extra utmattning såklart...