"Lajv...", tänker ni, "...det är bara ointressant larv!"
"Lajv...", säger jag, "...det är det optimala sättet att uppleva Story Now."
"Story Now...", tänker ni, "...det handlar väl om en massa metatekniker som inte är förenliga med klassiska genrelajv?"
"Ja...", säger jag, "...det är precis vad det handlar om men även om dessa tekniker inte finns inbyggda i arrangemangen finns det inget hinder mot att på egen hand ta med och implementera dem i önskvärd skala."
Men vi börjar från början...
Kastaria 2013 - Slutet var avslutningen på en kampanj vars ingående lajv ägt rum årligen sedan 2002. Lajven är "högkravslajv" vilket innebär att man måste ha settingenliga kläder och utrustning samt åtminstone en grundläggande förståelse för fiktionen (Rasmus lajvtips #1: Åk ENDAST på högkravslajv så sållar du effektivt bort idioterna, det är lustigt hur kvaliteten på spelare ökar när det inte är ok att springa runt i mjukisbyxor och gympaskor).
Lajvet handlade om slutstriden mellan "ljuset" (kristendomsinspirerad kyrka med nyckel som helig symbol, "lås upp för ljuset, lås mörkret ute", representerad av helgon, kungar, kyrkoriddare och ett femtiotal soldater av olika smak) och "mörkret" (det onda i världen, representerad av diverse demondyrkare, besatta kyrkoriddare, monster samt Den Vite, hotet mot den kända världen) och slutade efter en lång rad sammandrabbningar med att mörkret nedgjordes för evigt. Detta var min plattform + tilt men även om jag hade en aktiv del i kampen var det inte det min historia handlade om...
Jag spelade en av mörkrets tillbedjare som var missnöjd med mitt val och ville över till "den ljusa" sidan och lajvet började för mig med en resa tillsammans med mina kamrater mot ett litet flyktingläger där helgonet Sankt Erika enligt utsago skulle befinna sig. Vi bar med oss viktig information om mörkrets invasionsplaner och vår ursprungliga plan var att medelst denna försöka köpa oss fria från våra forna synder och nå en plats i himmelriket. Vår plan gick ganska snabbt åt skogen och vi fann oss inför inkvisitionen som skällde ut oss efter noter för att vi försök använda frälsning och världens öde som spelmarker. De förhörde oss en efter en och angiveriet drog igång. Det stop på en metanivå ganska klart att jag troligen skulle bita i gräset på grund av ett oförlåtligt brott mot en av grundprinciperna i religionen som en av mina kamrater "erkände" att jag gjort mig skyldig till.
Under tiden mellan förhören vistades vi i fånglägret och sov i ett av inkvisitionen angivet tält. I detta tält var det en del märklig aktivitet och det visade sig att någon var inne och stal av vår mat titt som tätt. Jag var nära att knipa tjuven ett par gånger men konfrontationen kom när hon, ångerfull, kom till vårt tält med gråten i halsen för att erkänna sina brott. Hon fick en rejäl avhyvling men erbjöds sedan mat i utbyte mot att lära oss om Sanningarna samt hjälpa oss på väg väg mot Ljuset.
Min karaktär blev förälskad i denna hjälperska och efter en turboromans på två dagar gifte vi oss med nykrönt konung, helgon, ordensherrar och inkvisition som vittnen. Det enda problemet var dödsdomen jag hade hängande över mitt huvud som jag inte berättat om för min trolovade som i sin tur var jagad av Tolfte Legionen för att ha deserterat.
Vad har nu detta att göra med Story Now? Jo, i gruppen jag spelade hade vi inga färdiga karaktärer, endast koncept. Vår bakgrund etablerades under spel och vi använde denna för att knyta an till platser och personer som var av relevans för andra spelare. Under spel hade vi löpande ett metasamtal igång utom hörhåll från de andra deltagarna och där etablerades exempelvis mitt brott, scener som spelats skrevs om, händelser som inte hade skett etablerades och information skapades och spriddes.
Vad som är spännande med lajv och Story Now är att transparensen inte är total. Då den andra hälften av min kärlekshistoria ej var delaktig i metaspelet hade vi troligen olika uppfattningar om vad som skedde och därmed även olika Premise och Theme även om vi till stor del skötte Exploration tillsammans. Mycket av spelet var tack vare att min motspelare här var lyhörd och nappade på mina krokar för drama och konflikt men även utan detta gav de metaelement vi i gruppen introducerade underhållning så att det räckte och blev över.
När mörkret var besegrat reste Knut (jag) och Jona (min nyblivna hustru) iväg för att söka oss en fristad från den världsliga makten och de straff som hängde över våra huvuden.
Min Premise: Kan goda gärningar, kärlek och lycka vara nog för att bli kvitt forna synder?
Mitt Theme: Kärleken kan övervinna allt.
Typ.
Ställ gärna frågor. Det blev en del text trots att jag försökte fatta mig kort och utelämnat många förklaringar och exempel, är något oklart så är det bara att hojta.
"Lajv...", säger jag, "...det är det optimala sättet att uppleva Story Now."
"Story Now...", tänker ni, "...det handlar väl om en massa metatekniker som inte är förenliga med klassiska genrelajv?"
"Ja...", säger jag, "...det är precis vad det handlar om men även om dessa tekniker inte finns inbyggda i arrangemangen finns det inget hinder mot att på egen hand ta med och implementera dem i önskvärd skala."
Men vi börjar från början...
Kastaria 2013 - Slutet var avslutningen på en kampanj vars ingående lajv ägt rum årligen sedan 2002. Lajven är "högkravslajv" vilket innebär att man måste ha settingenliga kläder och utrustning samt åtminstone en grundläggande förståelse för fiktionen (Rasmus lajvtips #1: Åk ENDAST på högkravslajv så sållar du effektivt bort idioterna, det är lustigt hur kvaliteten på spelare ökar när det inte är ok att springa runt i mjukisbyxor och gympaskor).
Lajvet handlade om slutstriden mellan "ljuset" (kristendomsinspirerad kyrka med nyckel som helig symbol, "lås upp för ljuset, lås mörkret ute", representerad av helgon, kungar, kyrkoriddare och ett femtiotal soldater av olika smak) och "mörkret" (det onda i världen, representerad av diverse demondyrkare, besatta kyrkoriddare, monster samt Den Vite, hotet mot den kända världen) och slutade efter en lång rad sammandrabbningar med att mörkret nedgjordes för evigt. Detta var min plattform + tilt men även om jag hade en aktiv del i kampen var det inte det min historia handlade om...
Jag spelade en av mörkrets tillbedjare som var missnöjd med mitt val och ville över till "den ljusa" sidan och lajvet började för mig med en resa tillsammans med mina kamrater mot ett litet flyktingläger där helgonet Sankt Erika enligt utsago skulle befinna sig. Vi bar med oss viktig information om mörkrets invasionsplaner och vår ursprungliga plan var att medelst denna försöka köpa oss fria från våra forna synder och nå en plats i himmelriket. Vår plan gick ganska snabbt åt skogen och vi fann oss inför inkvisitionen som skällde ut oss efter noter för att vi försök använda frälsning och världens öde som spelmarker. De förhörde oss en efter en och angiveriet drog igång. Det stop på en metanivå ganska klart att jag troligen skulle bita i gräset på grund av ett oförlåtligt brott mot en av grundprinciperna i religionen som en av mina kamrater "erkände" att jag gjort mig skyldig till.
Under tiden mellan förhören vistades vi i fånglägret och sov i ett av inkvisitionen angivet tält. I detta tält var det en del märklig aktivitet och det visade sig att någon var inne och stal av vår mat titt som tätt. Jag var nära att knipa tjuven ett par gånger men konfrontationen kom när hon, ångerfull, kom till vårt tält med gråten i halsen för att erkänna sina brott. Hon fick en rejäl avhyvling men erbjöds sedan mat i utbyte mot att lära oss om Sanningarna samt hjälpa oss på väg väg mot Ljuset.
Min karaktär blev förälskad i denna hjälperska och efter en turboromans på två dagar gifte vi oss med nykrönt konung, helgon, ordensherrar och inkvisition som vittnen. Det enda problemet var dödsdomen jag hade hängande över mitt huvud som jag inte berättat om för min trolovade som i sin tur var jagad av Tolfte Legionen för att ha deserterat.
Vad har nu detta att göra med Story Now? Jo, i gruppen jag spelade hade vi inga färdiga karaktärer, endast koncept. Vår bakgrund etablerades under spel och vi använde denna för att knyta an till platser och personer som var av relevans för andra spelare. Under spel hade vi löpande ett metasamtal igång utom hörhåll från de andra deltagarna och där etablerades exempelvis mitt brott, scener som spelats skrevs om, händelser som inte hade skett etablerades och information skapades och spriddes.
Vad som är spännande med lajv och Story Now är att transparensen inte är total. Då den andra hälften av min kärlekshistoria ej var delaktig i metaspelet hade vi troligen olika uppfattningar om vad som skedde och därmed även olika Premise och Theme även om vi till stor del skötte Exploration tillsammans. Mycket av spelet var tack vare att min motspelare här var lyhörd och nappade på mina krokar för drama och konflikt men även utan detta gav de metaelement vi i gruppen introducerade underhållning så att det räckte och blev över.
När mörkret var besegrat reste Knut (jag) och Jona (min nyblivna hustru) iväg för att söka oss en fristad från den världsliga makten och de straff som hängde över våra huvuden.
Min Premise: Kan goda gärningar, kärlek och lycka vara nog för att bli kvitt forna synder?
Mitt Theme: Kärleken kan övervinna allt.
Typ.
Ställ gärna frågor. Det blev en del text trots att jag försökte fatta mig kort och utelämnat många förklaringar och exempel, är något oklart så är det bara att hojta.