Nekromanti Kastaria 2013 - Slutet + Story Now!

RasmusL

Champion
"Lajv...", tänker ni, "...det är bara ointressant larv!"
"Lajv...", säger jag, "...det är det optimala sättet att uppleva Story Now."

"Story Now...", tänker ni, "...det handlar väl om en massa metatekniker som inte är förenliga med klassiska genrelajv?"
"Ja...", säger jag, "...det är precis vad det handlar om men även om dessa tekniker inte finns inbyggda i arrangemangen finns det inget hinder mot att på egen hand ta med och implementera dem i önskvärd skala."

Men vi börjar från början...

Kastaria 2013 - Slutet var avslutningen på en kampanj vars ingående lajv ägt rum årligen sedan 2002. Lajven är "högkravslajv" vilket innebär att man måste ha settingenliga kläder och utrustning samt åtminstone en grundläggande förståelse för fiktionen (Rasmus lajvtips #1: Åk ENDAST på högkravslajv så sållar du effektivt bort idioterna, det är lustigt hur kvaliteten på spelare ökar när det inte är ok att springa runt i mjukisbyxor och gympaskor).
Lajvet handlade om slutstriden mellan "ljuset" (kristendomsinspirerad kyrka med nyckel som helig symbol, "lås upp för ljuset, lås mörkret ute", representerad av helgon, kungar, kyrkoriddare och ett femtiotal soldater av olika smak) och "mörkret" (det onda i världen, representerad av diverse demondyrkare, besatta kyrkoriddare, monster samt Den Vite, hotet mot den kända världen) och slutade efter en lång rad sammandrabbningar med att mörkret nedgjordes för evigt. Detta var min plattform + tilt men även om jag hade en aktiv del i kampen var det inte det min historia handlade om...

Jag spelade en av mörkrets tillbedjare som var missnöjd med mitt val och ville över till "den ljusa" sidan och lajvet började för mig med en resa tillsammans med mina kamrater mot ett litet flyktingläger där helgonet Sankt Erika enligt utsago skulle befinna sig. Vi bar med oss viktig information om mörkrets invasionsplaner och vår ursprungliga plan var att medelst denna försöka köpa oss fria från våra forna synder och nå en plats i himmelriket. Vår plan gick ganska snabbt åt skogen och vi fann oss inför inkvisitionen som skällde ut oss efter noter för att vi försök använda frälsning och världens öde som spelmarker. De förhörde oss en efter en och angiveriet drog igång. Det stop på en metanivå ganska klart att jag troligen skulle bita i gräset på grund av ett oförlåtligt brott mot en av grundprinciperna i religionen som en av mina kamrater "erkände" att jag gjort mig skyldig till.
Under tiden mellan förhören vistades vi i fånglägret och sov i ett av inkvisitionen angivet tält. I detta tält var det en del märklig aktivitet och det visade sig att någon var inne och stal av vår mat titt som tätt. Jag var nära att knipa tjuven ett par gånger men konfrontationen kom när hon, ångerfull, kom till vårt tält med gråten i halsen för att erkänna sina brott. Hon fick en rejäl avhyvling men erbjöds sedan mat i utbyte mot att lära oss om Sanningarna samt hjälpa oss på väg väg mot Ljuset.
Min karaktär blev förälskad i denna hjälperska och efter en turboromans på två dagar gifte vi oss med nykrönt konung, helgon, ordensherrar och inkvisition som vittnen. Det enda problemet var dödsdomen jag hade hängande över mitt huvud som jag inte berättat om för min trolovade som i sin tur var jagad av Tolfte Legionen för att ha deserterat.

Vad har nu detta att göra med Story Now? Jo, i gruppen jag spelade hade vi inga färdiga karaktärer, endast koncept. Vår bakgrund etablerades under spel och vi använde denna för att knyta an till platser och personer som var av relevans för andra spelare. Under spel hade vi löpande ett metasamtal igång utom hörhåll från de andra deltagarna och där etablerades exempelvis mitt brott, scener som spelats skrevs om, händelser som inte hade skett etablerades och information skapades och spriddes.

Vad som är spännande med lajv och Story Now är att transparensen inte är total. Då den andra hälften av min kärlekshistoria ej var delaktig i metaspelet hade vi troligen olika uppfattningar om vad som skedde och därmed även olika Premise och Theme även om vi till stor del skötte Exploration tillsammans. Mycket av spelet var tack vare att min motspelare här var lyhörd och nappade på mina krokar för drama och konflikt men även utan detta gav de metaelement vi i gruppen introducerade underhållning så att det räckte och blev över.

När mörkret var besegrat reste Knut (jag) och Jona (min nyblivna hustru) iväg för att söka oss en fristad från den världsliga makten och de straff som hängde över våra huvuden.

Min Premise: Kan goda gärningar, kärlek och lycka vara nog för att bli kvitt forna synder?
Mitt Theme: Kärleken kan övervinna allt.

Typ.

Ställ gärna frågor. Det blev en del text trots att jag försökte fatta mig kort och utelämnat många förklaringar och exempel, är något oklart så är det bara att hojta.

RasmusL

Champion
...jag hoppas att detta kan trigga igång lite fler till att våga lajva. Det ÄR läskigt men läskigt är BRA. Framför allt är det inte LARVIGT om man vänder sig till rätt arrangemang, vi är i Norden begåvade med en spelarkultur som ser på lajvet som en legitim hobby och som agerar på ett seriöst sätt både utanför och i spel.

Jag har en massa prylar som jag gärna lånar ut och för de större kampanjerna finns lånecentraler och dylikt för den som vill prova på specifika roller men saknar utrustning.

Nu när Kastariakampanjen är över kan jag närmast rekommendera Krigshjärta, med fokus på att simulera krig, soldater och krigets offer, om man vill testa på fantasygenren (som jag personligen tycker är mysig) alternativt att kolla in på kalendern på http://nordiclarp.org/ för mer progressiva arrangemang.

Detta är riktigt kul och bör testas av alla!

Ond bråd död

Swashbuckler
Vad händer om informationen inte stämmer då? Om den ena parten etablerat att handelshuset sålt sig till fiendelandet medan den andra parten är helt ovetandes och stödjer kungen en miljon guldpengar, typ. Finns inte en risk att handlingen krackelerar när inte alla sitter runtet ett bord och hittar på?

RasmusL

Champion
Ond bråd död said:
Vad händer om informationen inte stämmer då? Om den ena parten etablerat att handelshuset sålt sig till fiendelandet medan den andra parten är helt ovetandes och stödjer kungen en miljon guldpengar, typ. Finns inte en risk att handlingen krackelerar när inte alla sitter runtet ett bord och hittar på?
Det är absolut en risk och när jag tar med de här teknikerna till ett lajv måste jag själv ta ansvaret för att detta inte sker. I möjligaste mån etablerar jag endast saker kring mig själv och mina gruppmedlemmar som är införstådda i proceduren men om det värsta skull hända får jag helt sonika erkänna att jag "ljugit" i fiktionen. Jag tror att vi helt och hållet undvek sådana fadäser då vi höll oss på en ganska låg nivå av inverkan på världen med vårat etablerande men visst kan det blir problematiskt om rollens makt är nog för att påverka större skeenden.

RasmusL

Champion
RasmusL said:
...jag hoppas att detta kan trigga igång lite fler till att våga lajva. Det ÄR läskigt men läskigt är BRA. Framför allt är det inte LARVIGT om man vänder sig till rätt arrangemang, vi är i Norden begåvade med en spelarkultur som ser på lajvet som en legitim hobby och som agerar på ett seriöst sätt både utanför och i spel.

Jag har en massa prylar som jag gärna lånar ut och för de större kampanjerna finns lånecentraler och dylikt för den som vill prova på specifika roller men saknar utrustning.

Nu när Kastariakampanjen är över kan jag närmast rekommendera Krigshjärta, med fokus på att simulera krig, soldater och krigets offer, om man vill testa på fantasygenren (som jag personligen tycker är mysig) alternativt att kolla in på kalendern på http://nordiclarp.org/ för mer progressiva arrangemang.

Detta är riktigt kul och bör testas av alla!
Så, är ni sugna är det bara att PM:a! Vi har vår bas i Stockholmsområdet och brukar arra något eget i mindre skala under hösten om man inte vill ge sig på mastodonterna som första grej!

Björn den gode

Swashbuckler
"Lajv...", tänker ni, "...det verkar så oerhört jobbigt!"

"Lajv...", säger jag, "...det är det optimala sättet att uppleva djupimmersionism.

Djupimmersionism tänker ni, är inte det det där som krank brukade prata om för 5 år sen, och där det i manifestet specifikt står att det inte är gjort för lajv? Jo, och för er som inte orkar läsa allt så går det väldigt kort att koka ner till att det hanldar om djup inlevelsen i karaktären, men läs gärna lite i manifestet också för den delen.

Men vi börjar från början...
RasmusL said:
Kastaria 2013 - Slutet var avslutningen på en kampanj vars ingående lajv ägt rum årligen sedan 2002. Lajven är "högkravslajv" vilket innebär att man måste ha settingenliga kläder och utrustning samt åtminstone en grundläggande förståelse för fiktionen (Rasmus lajvtips #1: Åk ENDAST på högkravslajv så sållar du effektivt bort idioterna, det är lustigt hur kvaliteten på spelare ökar när det inte är ok att springa runt i mjukisbyxor och gympaskor).
Lajvet handlade om slutstriden mellan "ljuset" (kristendomsinspirerad kyrka med nyckel som helig symbol, "lås upp för ljuset, lås mörkret ute", representerad av helgon, kungar, kyrkoriddare och ett femtiotal soldater av olika smak) och "mörkret" (det onda i världen, representerad av diverse demondyrkare, besatta kyrkoriddare, monster samt Den Vite, hotet mot den kända världen) och slutade efter en lång rad sammandrabbningar med att mörkret nedgjordes för evigt. Detta var min plattform + tilt
men även om jag hade en aktiv del i kampen var det inte det min historia handlade om...

Jag spelade en prästvigd munk i S:t Tuvas klosterordern, det var mitt femte lajv i kastaria med samma roll och det andra med denna underbara grupp, vi levde klosterliv på så sätt att vi bad fem gånger om dagen gemensamt (ca 08, 12, 16, 20, 24), vi tog hand om flyktingar, vi hjälpte människor med religiösa bekymmer, tog emot bikter, och försökte i vissa fall medla mellan syndare och den hårdare inkvisitionen.

Det är något magiskt som händer för inlevelsen när det kommer till lajv. Att det är så oerhört fysiskt tror jag är en stor del i det, det finns ingen barriär där man behöver säga "Jag går till..." utan man går dit och kan då samtidigt tänka andra tankar. Jag har gråtit oerhört mycket på lajv vilket är något jag nästan aldrig gjort när jag spelat rollspel. Jag har också varit väldigt glad, arg, trött och otålig, eller rättare sagt min karaktär har varit det, men i djupimmersionismens namn så är det där och då samma sak. Att jag först nämnde gråten är för att det där blir så tydligt hur det är samma sak när känslan tar sig ett så fysiskt uttryck.

Att det pågår så oerhört länge är en annan viktig anledning tror jag för att det verkligen ska sätta sig i kroppen. Under tre hela dygn så sa jag inte ett ord "off" det vill säga som inte var i fiktionen. Jag vill inte påstå att jag har sådan immersion under ett helt lajv, det kommer alltid tankar både av metaslag ("Hm undrar om det inte blir bra spel nu om jag avslöjade vad inkvisitorn biktade" eller av mer mundänt slag "Fan jag hatar lera, när jag kommer hem ska jag lägga mig i badet med en whiskey", men ju längre in i lajvet ju längre perioder hade jag av djup immerision.

Detta är något oerhört häftigt, och något som jag ofta strävar efter när jag lajvar. Jag strävar också ofta efter just de stora och starka känslorna inte för att det blir 'mer' inlevelse i dom men för att det helt enkelt blir en häftigare upplevelse. Men den strävan, och allt sådant sker först och främst innan lajvet, när det planeras roller, grupper, intriger, väl där så vill jag fokusera på att leva mig in. Att min roll sen har fått en ganska spännande utveckling från att vara lite av en katolsk, sträng Gösta Berling, till att bli en from och snäll munk är också ett spännande narrativ men sådant som hänt genom planering mellan lajven och som resultat av sådant som hänt snarare än något som strävats efter under lajven.

Vad vill jag då med att skriva en sån här parafras? Jo, det spännande är ju att jag och RasmusL var på samma lajv, och lajv (om vi nu pratar klassiska fantasylajv, sommartid, mycket folk) har den förmågan att rymma dessa spelstilar samtidigt. Dessutom finns det människor som är där främst för ett hantverksintresse, att de gillar att sy kläder, musiker som kan leka med en publik dom annars inte haft, folk som i första hand älskar att vara ute i skogen, mm. Och ett bra lajv passar alla dessa människor, samtidigt, och man bidrar till varandras stämning snarare än att motarbeta den. Det tycker jag är en bra anledning till att prova lajv, och att försöka hitta sin tjusning i det.

Sen ska vi inte glömma att förutom "stora fantasylajv sommartid" och "vampyrlajv" (som jag också håller på med men som dock för mig ligger mycket närmare rollspel), så finns det fler och fler nyskapande lajv. Jag har själv inte deltagit i så många men har både lajvat Neverwhere och Battlestar Galactica. Lite som indiespelssvängen så rör det sig ofta om mer nischade saker, ett lajv om "pennalism, förtryck och rädsla" passar inte alla lika lite som ett klaustrofobilajv i en hiss, men jag tror att många kan hitta något.

Dessutom så har lajvarna genom bland annat knutpunkt byggt väldigt mycket intressant teori kring det här med upplevlese, inlevelse, fiktioner mm där mycket är nästan direkt överförbart på rollspel.

RasmusL

Champion
+2, minst. Så ta er i kragen och testa, allt finns att låna!

Side note: Vem spelade du? Hade varit kul att hälsa, och än mer kul om du hakat Zombie Cinema vi körde förberedelsedagen :gremsmile:

Jag var Knut Knekt bland Gryningens Barn om du ej listat ut det :gremsmile: