Nekromanti Katana

VanDahl

Veteran
Jag har inte så stor koll på reglerna i DoD, sånt lämnar jag åt SL, såvida de inte kommer till sånt som berör min RP ... vilket detta iofs kanske kommer att göra... men skitsamma för jag har inga regelböcker hemma i alla fall

Om man springer runt och slåss med en katana som har styrkekrav 9 i en hand, så behöver man ha 18 i styrka för at den skall räknas som ett lätt vapen, eller?
Jaja, hur som helst om jag nu skulle vilja springa runt och slåss med min katana med en två-hands fattning räknas den då fortfarande som ett lätt vapen?
Eller är det så illa att ett två-handsfattat vapen aldrig kan räknas som ett lätt vapen?

Du måste ha tio i STY över kravet för att det ska räknas som lätt. 19 i detta fall alltså.

Sen är det så att ifall du använder en katana (eller annat vapen med STY-krav för en hand) med två händer blir det +1t2 i skada, men inget mer.

/Black Dwarf, tror han minns rätt denhär gången.

Antraxe

Veteran
Re: Katana (OT)

Vilken version av DoD är det ni menar egentligen?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om man tar "dvärg" baklänges och lägger till "ned" får man "nedgrävd"

<hr></blockquote>

öhhm, det där måste vara så OT som det kan bli....

Rickard

Urverk speldesign
Palindrom (OT)

Ett palindrom är väl ändå ett ord som man kan vända på så blir det samma sak..? Som Anna, Otto och naturrutan.

Ett anagram är ett ord där man kastar om bokstäverna så blir det ett annat ord.
Som Gudrun Schyman (Vilket blir "urdyngman. Usch!")..

~Kom inte på något bättre anagram, [color:448800]Han</font color=448800> lovar

Rajr0t

Veteran
Usch va OT :D

Helt riktigt, som till exempel "spetsöra" som blir tex "söta pers" eller "pressa tö"
Eller magiker: "Rike Gam", "ekar (?) mig", "arg kemi", "arge kim"
Lönnmördare som "dömer lönnar" och till sist:
"Drakar och Demoner" som kan bli... *trumvirvel*.... "Kondomer Charader" !!

:D
Och Gudrun Schyman (varför?) kan bli "Gynnar dum, usch!" eller "Dyra Musch-gnun"

Nu lägger vi ner det här.... /images/icons/thinks.gif

Rickard

Urverk speldesign
Själv tycker jag det är lite lumpet att gå bakom sin spelledares rygg och fråga.. Det är faktiskt spelledarens ord som gäller och din spelledare kanske har ändrat i reglerna?

För att göra det lite jobbigt för din SL (om denne har fel) så tänker jag svara iaf.. /images/icons/smile.gif
Eftersom du nämner Katana och frågar angående lätt och tungt vapen så antar jag att ni använder "Krigarens Handbok" och inte DoD Samurai.. Då kan jag faktiskt inte svara på frågan..

~Men i de gamla versionerna som [color:448800]Han</font color=448800> har så kan vapentyngden (lätt/tungt) aldrig ändras

Rickard

Urverk speldesign
Carola Häggkvist blir... [OT]

...stor, vig galahäck.

~Det var programmet "Hipp hipp" som [color:448800]Han</font color=448800> tog det anagrammet ifrån

Vindhand

Myrmidon
~Men i de gamla versionerna som Han har så kan vapentyngden (lätt/tungt) aldrig ändras

Inte heller är de väl alltid kopplade till vapnets storlek eller massa utan mer till hur de upplevs av andra. Lätta vapen är där sådana vapen som man skulle kunna ha utan att folk ser en som jättekrigisk. Tunga vapen är enbart krigsverktyg. Därför är Långspjut "lätt" trots att det säkert har större massa än t.ex. Kroksabel.

/images/icons/smile.gif

Rickard

Urverk speldesign
Jag använde bara termen för lätta och tunga vapen.. Jag orkade inte leta i flera minuter så just "vapentyngd" var den term som jag hittade och använde..

~Har alltid tänkt på "vapentyngderna" mer som BEP är för kg än att [color:448800]Han</font color=448800> tänkt på dem som massa

VanDahl

Veteran
Re: Katana (OT)

*mutter*
Jaja, skyll på den försvarslöse stackars grisodlaren, han är ju ändå inget värd.... Scifast!

men men... vänta ni bara... /images/icons/devil.gif

DoD 91 österfren /images/icons/doh.gif

VanDahl

Veteran
"Själv tycker jag det är lite lumpet att gå bakom sin spelledares rygg och fråga"

Men sen så är ju jag en väldigt lumpen person, så jag är ursäktad /images/icons/grin.gif ... plus att min nuvarande SL är ond. Och då menar jag inte ond som i "Titta en grupp RP, nu dödar vi dom" utan mer som "titta, en grupp RP... häng med här super-onda-killen-som-dödar-allt-och-alla-samt-äter-upp-sin-mormor-till-middag, så dödar vi dom!" /images/icons/dragon.gif