Re: Katapulter.
Har tänkt lit på det här med katapulter. En "normal" stenmur skulle tåla max 5 skott från en "normal" katapult, om man träffar inom en vis radie mad alla skott. Sen finns det ju små katapulter som man använder att "bomba" fiende soldater med, hur stor skada dessa gör är beroende stroleken på sten och avståndet. En tennisboll stor sten är möjlig att överleva, om den träffar "rätt", en handbolls stor sten är väldigt liten chans att överleva. Sen blir det annorlunda om föremålen man skjuter brinner, då har ju antändnings värdet en viktig roll.
Ett balista skott är nästan omöjligt att överleva ( jag tänker mig att skotten är 15 cm i omkrets), men skott storleken kan ju variera, vilket den ofta gör då det är dumt att använda mangla-fiende-skott på städer, etc.
Det som står här är inte fullständigt på nåt sett, det är bara som jag tänker att det är. Nån kan kanske vidarutveckla. (misstänker att neogames redan håller på med att utveckla medtoder för dessa vapen)
Info om katapulter/balistor finns säkert i nån modul, då med stor sannolikhet KV och den äger inte jag, har inte heller tillgång till den.