Nekromanti Katapulter?

Fahnen

Swordsman
Finns det katapulter, balistor i mundana? Nån som vet om skadan etc för dessa "saker"?

Fahnen

Swordsman
Re: Men va...

fan. Skriv (nt) efter rubriken nästa gång. Svar inte inte samma sak som redan skrivits....

Ok lite onödigt svar.. mitt svar....

Korpen

Hero
Skadan mot människor är oviktig om du tänker i termer av ObT6, blir du träffad så dör du, undantaget om skottet tar i armar och ben, de blir bara amputerade (vilket antagligen gör att du dör).

Fahnen

Swordsman
Nej mot bygnader i sten ex stadsmurar och borgar, för stenmurar har väl ett brytvärde?

Korpen

Hero
Jag tror att det tas upp i "Krigarens väg" i avsnittet om belägringar, vet dock inte närmare hur det funkar då jag aldrig satt mig in i de reglerna. Men om du letar lite på nätet så finns det nog en hel del sidor om medeltida krigsmaskiner och vad de kan åstakomma.

//Erik - som vore glad och tacksam för lite feedback på det jag skrev om Drunok.

Fahnen

Swordsman
Re: Katapulter.

Har tänkt lit på det här med katapulter. En "normal" stenmur skulle tåla max 5 skott från en "normal" katapult, om man träffar inom en vis radie mad alla skott. Sen finns det ju små katapulter som man använder att "bomba" fiende soldater med, hur stor skada dessa gör är beroende stroleken på sten och avståndet. En tennisboll stor sten är möjlig att överleva, om den träffar "rätt", en handbolls stor sten är väldigt liten chans att överleva. Sen blir det annorlunda om föremålen man skjuter brinner, då har ju antändnings värdet en viktig roll.

Ett balista skott är nästan omöjligt att överleva ( jag tänker mig att skotten är 15 cm i omkrets), men skott storleken kan ju variera, vilket den ofta gör då det är dumt att använda mangla-fiende-skott på städer, etc.

Det som står här är inte fullständigt på nåt sett, det är bara som jag tänker att det är. Nån kan kanske vidarutveckla. (misstänker att neogames redan håller på med att utveckla medtoder för dessa vapen)

Info om katapulter/balistor finns säkert i nån modul, då med stor sannolikhet KV och den äger inte jag, har inte heller tillgång till den.