Nekromanti Katharsisäventyr (ärkespoiler för mina spelare)

Belsebubben

Veteran
Jag kör en stadskampanj i Katharsis, men behöver lite inspiration till en fortsättning. Mina spelare har kört fem speltillfällen och läget är följande:

Spelarna är ganska skumma typer som hjälper ett tjuvgille vid namn Svarthänderna. Jag har bestämt att det finns två gillen i staden som konkurrerar med varandra. Det andra är kallat skuggorna, Spelarna har börjat bli insyltade i striden mellan de två gillena och har precis lyckats ta död på det andra gillets ledare (Blodsegge) genom en bakhåll inne på ett dass en mörk natt. Detta för att skuggorna började föra en mycket aggressiv attityd mot svarthänderna, som om de försökte förgöra dem för alltid… Men vart har de fått alla män ifrån, och hur har de fått råd med att muta stadsvakten att personligen beskydda skuggornas medlemmar?

Nu är allt inte så okomplicerat som det verkar. Självklart ligger något större bakom skuggornas expansion. Hertig Basur Två Lansar försöker genom att muta stadens störste skurkboss Harkk "Kötthandlaren", ena alla kriminella elementen i staden för att kunna samla dem bakom sig i ett kommande krig tillsammans med Hertig Amirro mot konungen. Och alla som inte är med honom är emot honom.

Hertigen har bara börjat med sitt stora projekt, det finns ju som bekant en hel del kriminella element i Katharsis. Harkk, har med hertigens pengar och hjälp valt ut skuggorna som sina lakejer i det första steget; ena stadens tjuvgillen, de som alltid stridit mot varandra. Svarthänderna avböjde såklart att samarbeta med skuggorna, och därför har skuggorna börjat med att utrota svarthänderna. Nu har dock svarthänderna bjudit förvånansvärt hårt motstånd (tack vare spelarna). Skuggorna, Harkk respektive jag själv står nu villrådiga inför vad som ska hända. :gremconfused: Klart jag kan tänka ut en fortsättning, där spelarna i sin kamp mot skuggorna snubblar över sanningen och måste tänka över vad de ska göra med den. Men jag vet att ni därute säkerligen har en del roliga idéer och tankar om vad som ska hända på vägen dit.
Ingen av motståndarna har någon koll på vilka spelarna är än så länge, de är bara frustrerade av käpparna i hjulet.

Frågor att ställa sig:

Kommer Hertigen fullfölja sin plan om motståndet är för hårt?
Vad gör skuggorna utan sin ledare?
Hur kan Harkk ta över de andra kriminella elementen? (smugglare, pirater, Bonardmunkar och annat löst patrask… någon har kanske en ide om någon tuff organisation som härjar i staden)
Och hur faan smyger man in några vandöda? (har precis köpt V&N, och är jävulusiskt sugen :gremwink:

Arvid

Warrior
Hertig Basur kommer troligtvis att fullfölja sina planer, han är trots allt en hertig och har en hel del resurser att använda, men han har ändå flera val att göra.
1. Han kan istället rikta in sig på att personligen eller via Harkk kontakta Svarthänderna och erbjuda mutor, verksamhet utan stadsvaktens inblandande eller liknande i utbyte mot att de sluter upp bakom honom. Att han efter kriget "glömmer" förmånerna är ju ingen omöjlighet.
2. Han kan fortsätta som förut. Skuggorna blir förstärkta med manskap och med information från Harkks källor om var Svarthänderna finns, var olika medlemmar bor, vilka planer de har etc.
3. Som ovan men Kötthandlaren går själv in med full kraft efter ett svepskäl (beskyller Svarthänderna för ett mord på en av dom, eller någon stöld). Nu får skuggorna det svårt.
4. Själva hertigen sätter in stadsvakten med hjälp av ett svepskäl. Med Harkks mannar i undre världen som hjälp blir de svårstoppade.

Skuggornas ledare lär ersättas med en från de egna leden, dock med en av Harkks män bakom sig som egentligen styr allt som händer. Skuggornas ledares död kanske bara spelade Harkk i händerna, nu har han ju en bra chans att ta total kontroll över tjuvgillet.

Att ena stadens fraktioner kan bli svårt. Hertig Basur samlar kanske de största ledarna och ger dem klara förmåner. Stadsvakten kommer i många fall se mellan fingrarna och dessutom får de möjlighet att efter kriget göra slut på sina konkurrenter med hjälp av Hertigen. I utbyte måste delar av undre världen enas, till hjälp finns troligvis en hel del silver som kommer att användas som betalning.

Om jag var SL skulle jag troligtvis lägga upp det ungefär så här:

Trots att Skuggorna borde vara ordentligt sönderslagna så kommer de tillbaka med kraft. På något sätt vet de en massa saker, flera svarthänder mördas i sina hem och flera av deras informatörer blir skrämmda till tystnad, misshandlade etc. Kanske upptäcks även rollpersonerna (beroende på hur diskreta de varit i undre världen). Något som jag märkt som SL att man lätt kan glömma är motståndarna. Vad gör egentligen Harkk? Han lär inte stå handfallen, om Svarthänderna kan mörda Skuggornas ledare lär Harkk kunna göra liknande saker med tanke på alla hans kontakter. Om rollpersonerna börjar fråga runt i undre världen lär Harkk få reda på det och förbereda en fälla. Svarthänderna börjar förstå att Skuggorna får hjälp av någon. De blir dock så hårt slagna att de förstår att de måste fly, för att föra motståndet i det dolda. All deras verksamhet måste läggas ned. De sätter upp ett hemligt ställe i staden och rollpersonerna måste utforska vad som händer. Här blir det svårt, man måste fråga för att veta men man får inte dra på sig alltför stor uppmärksamhet. En del gerillaattacker kan också sitta fint.

Re: Katharsisäventyr (V&N varning här)

Hur smyger man in några vandöda?
Enkelt, Azkanns lie har lite affärer med något skumt element i staden. :gremwink: