Med så mycket diskussion om hundar här nedan, så kom jag att tänka på uppsatsen Cats and Dogs av H. P. Lovecraft. Det var länge sedan jag läste den, och nu letade jag upp den igen på Wikisource. Den är så äckligt bra att jag var tvungen att dela med mig av den för dem som ännu inte har läst den. Aldrig har någon så konstfullt förolämpat alla som tycker om hundar. Jag hade en preferens för katter redan innan jag läste uppsatsen (fast jag äger ingetdera; jag är allergiker), men jag kunde inte riktigt säga varför. Nu vet jag, och kan stödja mina åsikter med Lovecrafts vackra retorik varje gång någon frågar varför jag inte gillar hundar.
Dessutom gjorde det mig väldigt sugen på att spela något viktorianskt. Lovecraft får tidsåldern att låta så fantastiskt spännande när han i slutet skriver:
Dessutom gjorde det mig väldigt sugen på att spela något viktorianskt. Lovecraft får tidsåldern att låta så fantastiskt spännande när han i slutet skriver:
The star of the cat, I think, is just now in the ascendant, as we emerge little by little from the dreams of ethics and conformity which clouded the nineteenth century and raised the grubbing and unlovely dog to the pinnacle of sentimental regard. Whether a renaissance of power and beauty will restore our Western civilisation, or whether the forces of disintegration are already too powerful for any hand to check, none may yet say, but in the present moment of cynical world-unmasking between the pretence of the eighteen-hundreds and the ominous mystery of the decades ahead we have at least a flash of the old pagan perspective and the old pagan clearness and honesty.