Nekromanti Kedjebomber

Mogger

Hipsteranka
Ett problem som jag har upplevt med bomber är att de, när det gäller den faktiska speltiden de gäller under, kan vara ganska kortsiktiga. Jag funderar på om man kan konstruera kedjebomber? Ett annat problem är att det innebär att man måste förutse utgången av den första bomben, och det är potentiellt farligt. Hittills har jag "löst" det med istället ha många bomber som i kombination med drivkrafter* hos rollpersoerna kan driva storyn brett och på självgång. Men om jag vill ha spets och djup och bara fokusera på en enda bomb så kräver det massor av snabb improvisation.

Någon som känner igen sig och har en lösning på problemet?

soda_UBBT

Warrior
Absolut. Som du tycker jag att det enklast att driva spelet med 'bomber/bangs" i kombination med drivkrafter.

Med det sagt kan det vara bra att ha en dramaturgisk mall för hur bomber skall pusslas ihop och som du säger: väl i spel improviseras fram (gärna under tiden det tar att läpja på ett glas vin/valfri dryck). Det ser lätt ut men kan ta ett tag att bemästra.

Mallen kommer ifrån PTA:s episodstruktur:

1. Introducera ett problem (startbomben) Grunden för spelmötet, ett direkt angrepp på protagonistens flagga/agenda/drivkraft.

2. Introducera komplikationer och dramaturgiska kontraster till startbomben. Vad är det som gör första bomben till något mer. Vilka/vad står mellan protagonisten och hans agenda?! Flashbacks eller andra protagonisters scener kan även ge information eller kontraster som förändrar startbomben och storyn.

3. Nystart eller Plot-twist. När allt verkar enkelt och solklart introduceras självklart något nytt. Kanske andra flaggor att 'bomba' som tävlar om uppmärksamhet eller bara att startbomben inte alls är vad den i första läget verkade vara - 'Luke, Im your father....' Dummingarna är snällisar ... osv...

4. Avslutsbömb. Det behöver självklart inte vara något definitvt men för episoden ett lämpligt avslut. Ge protagonisterna möjlighet att göra ett avstamp på startbomben - på ett för spelarna tillfredställande sätt.

Mogger

Hipsteranka
Ah, varför tänkte jag inte på det. Tack. Det ska genast användas!

/Måns, som ju har PTA i hyllan. Doh!

soda_UBBT

Warrior
PTA är rollspelsskolan 101. Det borde vara det första rollspelet för alla som ens närmar sig hobbyn - trad som nytänkare. Avsnittet om vad som är spelarnas och spelledarens ansvar väl i spel borde spikas upp på Wizards dörr...