Nekromanti Kedjebrev

magoo

Hero
Jag har förgäves förökt få kompisar att sluta skicka kedjebrev, protestlistor, "vinn en resa till Disneyworld om du skickar detta mail till 18 andra", vinlotterier mm via mail. Men jag lyckas inte! Jag förstår inte hur tydlig man måste vara för att slippa denna skit. Hur gör ni?

Finns det någon beräkning på hur mycket allt privat e-postande kostar företagen? Jag antar att surfande och e-postande på arbetstid inte har ersatt korridorssnack, utdragna fikaraster och långsamma strosanden till kontorsförrådet för att hämta en penna. Ästadkommer man mindre på arbetsplatserna nuförtiden?

Jag tycker inte att det är förvånande att några av mina chefer tycker att internet borde spärras för anställda. Med tanke på hur mycket energi mina kollegor lägger ner på att leta och skicka runt bilder, enkäter och vitsar skulle vi kunna öka omsättningen med massor om alla la ner krutet på jobbet istället.

/Magoo, surfar hemma

Rosen

Myrmidon
Jag tycker inte att det är förvånande att några av mina chefer tycker att internet borde spärras för anställda. Med tanke på hur mycket energi mina kollegor lägger ner på att leta och skicka runt bilder, enkäter och vitsar skulle vi kunna öka omsättningen med massor om alla la ner krutet på jobbet istället.

Men då skulle man ju aldrig ha tid att skriva till wrnu. (-:
Jag brukar mest få sånt från en kusin; han är 20 år äldre än mig, så man tycker att han borde vara gammal och vis nog att förstå bättre, men det brukar droppa in "skicka till 20 andra så får du tur" från honom likfullt. Häromdagen kom den där protestlistan mot bonsai-katter.....

--
Åke

Krille

Super Moderator
"Jag har förgäves förökt få kompisar att sluta skicka kedjebrev, protestlistor, "vinn en resa till Disneyworld om du skickar detta mail till 18 andra", vinlotterier mm via mail. Men jag lyckas inte! Jag förstår inte hur tydlig man måste vara för att slippa denna skit. Hur gör ni?"

Jag skaffar inte kompisar som skickar kedjebrev, eller i alla fall låter bli att lämna ut min epostadress till dem. Solve the problem by not getting into it. :gremgrin:

Saxifrage

Hero
Retro

Kedjebrev har ju tyvärr kunnat blomstra med framväxten av email. Tänk om man skulle ha en retro-dag när man praktiserade alla sina irriterande kedjebrevs-beteenden offline? Tänk att kopiera upp ett roligt foto i 20 ex, stoppa i kuvert och skicka till alla sina vänner? Eller ännu bättre: spela in en tvåminuters videosnutt på VHS och skicka kassetterna i madrasserade påsar till alla sina kompisar? :gremsmile:

Själv deletar jag kedjebrev utan att läsa dem. Det är så kul när man ser kompisarnas besvikna miner. "Vaddå, kollade du aldrig den där?"

G

Guest

Guest
Re: Kedjebrev [ANT]

Hota att blocka dem om de fortsätter, så att de förstår att du menar allvar.

Gastono

Hero
Jag tar emot dem, skummar igenom dem för att se vad de handlar om och tar sedan bort dem.
Jag har bara en på kontaktlistan som skickar kedjebrev då och då så det stör mig inte, jag är mest glad att få post :gremwink:

Jambu

Swordsman
Skummar oftast igenom brevet litegran
undrar kanske över hur långt det rest runt
ler ibland över hur avsändarens hjärta brann
och kastar det sen i min stora skräp-bunt

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>

wow... den blev till och med flummigare än jag trodde... Jaja, jag fick det jag ville ha sagt sagt.

Johan K

Gammal & dryg
HeHe !
Jag tror bestämmt att jag är minst lika iriterad på allt vad kedjebrev heter som du.. :gremtongue:
Men enkla lösning på det hela är att jag läser de första raderna & om jag då inser att det är ett av dessa kedjebrev så åker de omelebumms i skräplådn..

/ Johan K, som icke orkar svara på kedjebrev.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har tröttnat på alla dessa kedjebrev, så jag har istället börja ringa runt till folk och säga "Ringer du 10 stycken andra så kommer du att få ett schysst telefonabbonemang".

/Han är försvisso numera telefonförsäljare

Rävnos

Warrior
Häromdagen kom den där protestlistan mot bonsai-katter.....

Ahhh jag älskar den protestlistan.

För det första är den skriven på svenska och sägs ha börjat i mexiko. Sedan protesterar den mot en sida som har blivit anmäld fler gånger än jag har sagt att jag ska sluta snusa och varje gång har det kommit fram att sidan står utan förankring i verkliga världen. alltså finns det ingen som stoppar kattungarna i flaskorna som säljs på hemsidan, alltså är det ett SKÄMT, ungefär som SFFS fast roligare.

Folk är verkligen grymt dumma. Jag ska nog starta en egen protestlista mot att linköpingskommun använder barnarbetare fastkedjade på träningscyklar för att driva gatubelysningen på nätterna och sedan hävda att listan är startad i Indien och se hur många som är villiga att ställa upp på det.