Nekromanti Kedjevapens låga bryt.

Hur kommer det sig att kedjevapen har så lågt bryt? De snärjer ju sig runt svärdet eller vad för vapen det nu är. Det borde ju vara ganska svårt att bryta ett sådant vapen. Inte omöjligt men svårare. Kedjan är ju inte så stark men då den inte är hård så är det ju ganska svårt att hugga sönder det. Den borde ha ungefär lika mycket i bryt som ett bra stridvärd. Eller vad tror ni?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Fredrik O

Veteran
En idé kan ju vara att kedjorna på "den tiden" kanske inte höll den högsta av kvalitéer. Med tanke på att ett kedje vapen består av långt fler delar än ett svärd så är väl också risken att det går sönder större, "Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk" osv.

Evil Peter

Hero
Jag kan tänka mig att man alltid får in en bra träff på kedjevapnet eftersom det slingrar sig runt ens vapen. Ett svärd som parera kan man lätt glida av och inte få den stumma träffen men ett kedjevapen fastnar man ju i och då tar det upp all kraft man hugger med. Dessutom är ju en länk i en kedja långt ifrån så tjock som ett svärd. Jag tycker det är rimligt att kedje vapen har låga brytvärden.

De kan heller inte vara speciellt lätta att parera med. Ska man ha ett sådant vapen bör man nog ha en sköld också, eventuellt ett extra vapnen.

C

Dandelion

Veteran
Moderna kedjor är tydligen inte så hållbara heller för krossskador. Jag provade att slå på en kedja (4mm gods) med en hammare och den gick sönder ganska lätt. Tror att brytningskraften i själva länken blir ganska stor. Har dock inte räknat på det

Vindhand

Myrmidon
Borde det inte vara ovanligt att man i en strid får en situation liknande att placera kedjan mellan hammare och städ? Påfrestningarna borde snarare bli ryck (vid intrassling) och skärande (vid intrassling i vassa saker)...

Dandelion

Veteran
Re: Kedjevapens låga bryt, eller kätting snarare.

Helt rätt, jag börjar om!

Vill först bara bena ut en felbenämning i regelboken!
Först för att vara tekniskt korrekt så är det stor skillnad på kedja och kätting. En kedja är det man använder i transmissioner av olika slag ex cykel..

En kätting däremot består av lösa länkar och används i drag och lyftanordningar. Det är alltså kätting som antagligen menas här. De olika typerna av kätting är kortlänkad, halvlånglänkad och långlänkad vanlig kätting, fartygskätting med stolplänkar och kätting med vridna länkar.

Sådärja!

Allt hänger egentligen på hur länkarna ser ut. Om smeden har gjort ett bra jobb och alla länkar kan röra sig helt fritt i förhållande till varandra så utsätts inte kättingen för det som den tål minst.. nämligen att brytas av...

Men om kättingen får ett stumt slag.. det behöver inte vara mot hammare och städ utan jag kan tänka mig en parersituation där kättingen hamnar mellan vapen och rustning så är det inte bra!

Men allt hänger givitvis på godstjocklek, material och härdning (efterbehandling) samt underhåll.

En kätting av ett mjukt material (lite kol.. mycket järn) och mindre härdning Bryts inte lika lätt, kommer istället att deformeras. Lättare dock att hugga av (ett 'klippande hugg' inte krossande)

En väldigt hård kätting kommer att vara väldigt svår att med ett skärande hugg få sönder men den kommer att brytas lättare eftersom den blir lite sprödare.

Jag tror att det naturliga sättet (rätta mig om jag har fel)
att parera ett svärdshugg med ett stridsgissel m kula är att ta tag i skaftet med ena handen och kulan i den andra och fånga klingan med kättingen. Det borde funka ganska bra (ur kättingens perspektiv) eftersom det sker en naturlig inbromsning av kraften.

Brottgränsen för modernt stål.
kolhalt 0,1% är 310 - 390 N/mm2
Kolhalt 0,4% är 550 - 710 N/mm2
kolhalt 1,0% är 980 - 1280 N/mm2

Skärhållfastheten för modernt stål.
kolhalt 0,1% är 250 - 310 N/mm2
kolhalt 0,4% är 470 - 550 N/mm2
kolhalt 1,0% är 880 - 1030 N/mm2

Sen så modifieras hårdheten på stålet med hjälp av härdning.

Vindhand

Myrmidon

Men om kättingen får ett stumt slag.. det behöver inte vara mot hammare och städ utan jag kan tänka mig en parersituation där kättingen hamnar mellan vapen och rustning så är det inte bra!

Sant... (det är dåligt ur många synvinklar då det låter som en rätt misslyckad parering :)

Jag tror att det naturliga sättet (rätta mig om jag har fel) att parera ett svärdshugg med ett stridsgissel m kula är att ta tag i skaftet med ena handen och kulan i den andra och fånga klingan med kättingen. Det borde funka ganska bra (ur kättingens perspektiv) eftersom det sker en naturlig inbromsning av kraften.

Är det inte litet jobbigt att behöva använda två händer och dessutom fånga upp en (kanske taggig) kula när man vill parera? Om man prompt måste parera med sitt kättingvapen skulle jag tro att det vore enklare att leda bort hugget med vapnets skaft (kanske t.o.m skaftets bakände?). Man behöver ju inte stoppa ett hugg för att inte bli skadad av det...
Jag misstänker att kättingvapen över huvud taget är rätt besvärliga att parera med så en sköld kanske är ett bra komplement?

Dandelion

Veteran

Jo om man tänker på det så borde det vara djäkligt besvärligt att parera med kätting vapen.. Men jag beskrev det ur själva kättingens perspektiv. En sköld är nog som du säger ett måste!

Om man skall parera med t ex stridsgissel m kula så blir det många moment innan man är redo, även om man bara skall ta emot slaget med skaftet så går det en viss tid innan man har vänt på vapnet.