Jag är den största messerschmidten av alla
iaf när det gäller kemi...
det är som så Smaffy att Krille har rätt, det är som så man ska göra enligt IUPAC (International Union (of) Pure (and) Applied Chemistry) iaf. dessutom så är det som så att olika grundämnen aldrig är 100% rena med en isotop, det är därför man räknar ut medelsnittet på alla isoptoper för att få den s.k. Molmassan (M) (C har 12.0107g/mol). Dessutom är det som så att ifall du tar en slumpmässig bit kol så är det 98,89%
kol-12 (isoptopen med 6 neutroner) och 1,11% kol-13 (det är beräknat i massprocent) (samt <0,01% av kol-14 men det är en försumbarhet i denna beräkning), därför måste man räkna såhär.
Dessutom så är den gamla klassificeringen av mol med hjälp av väteatomen väldigt användbar men IUPAC gick över till kol däför att den var mer exakt definition. dessutom så är det mycket viktigare att komma ihåg kolets speciella bindning, däför att det är ngt som är mycket viktigare än dess molmassa.alltså spelar det ingen roll för kemin idag ifall kol väger 12,0107g/mol eller mer. Iaf för merparten av jordens befolkning men sådana personer som mig (som älskar exakthet inom kemin ;P) spelar det nog lite roll för. dock gör jag väl undantag på prov o dyl pga tidsbrist. men nu är ju frågan ifall man ska använda sådan kunskap till att hålla framför näsan på folk som jag gjorde och sedan säga som en icke nämnd person gjorde "du borde veta det efter att ha gått ut gymnasiets kemikurs! det är juh jätteviktigt.. (!)" det kan man fråga sig. Jag anser att man inte ska göra såhär, dels för att det alltid kommer ngn annan som vet mycket bättre (heh) fast å andra sidan så blir de som sagt mycket färre ju högre kurser man läser, men man ska inte göra så tycker jag utom i demonstrativa fall(som det här ;P) för att visa att man inte ska göra såhär... /images/icons/wink.gif Smaffy, jag hoppas att du inte tog allt för illa upp. (jag kanske borde erkänna att jag gör som smaffy ibland /images/icons/wink.gif) föhoppningsvis låser väl inte Krille denna tråd nu ;P
/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor