Nekromanti Kentaurernas anatomi

Saftsmurf

Veteran
Har denna utretts av någon ännu? Borde det inte vara så att de har en väldig mängd dubbla organ? Vad händer t.ex. om man skjuter en kentaur i bröstet?
1) "Arg, jag dog, rätt i hjärtat!"
2) "Aj, men det gör inget, mitt riktiga hjärta och mina lungor sitter därnere ju. Trodde du verkligen att ett människohjärta skulle duga till att pumpa runt blod i 600 kg hästkropp? Hiyaa! Dö, slemme äventyrare!"

På tal om dubbla lungor och dubbel magsäck, att andas och äta till en hästkropp genom en människokropp måste vara väldigt ansträngande. Tänk på hästens hals, den är ganska mycket större än en människostrupe.

I andra rollspel är ofta kentaurer lite magiska och så, därför kan de existera. Här är de dock hyffsat jordnära och bör ha någon sorts vetenskaplig förklaring till detta. Människoöverdelen kanske inte innehåller någonting alls utan är bara en mat- och luftstrupe?

Tacksam för svar
/Ralles Ryttare

Rickard

Urverk speldesign
Det har diskuterats om det förut.. Här och här..

Sedan har jag sammanställt all info om sapienterna som [color:blue]Rosen</font color=blue> har skrivit här på forumet.. Filen finns att hittas ungefär... här..

(~Och <A HREF=#sign>här</A> brukar [color:448800]Han</font color=448800>s signatur normalt vara)

<CENTER><A NAME=sign>En gammal förälskelse är som en falnad eld. Blås i den, så flammar den upp igen.</A></CENTER>

Rosen

Myrmidon
Sedan har jag sammanställt all info om sapienterna som Rosen har skrivit här på forumet.. Filen finns att hittas ungefär... här

Trevligt! Um, bara en undran - det står:

"Människa – faun, faun – kentaur, kentaur – minotaur, minotaur – människa.
Ena sidan med kvinnligt motiv som bakgrund och den andra med manligt."

Vad..?

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Joo.. eeeh.. Det är så att det råkar vara mina anteckningar.. Jag hade tänkt att göra fyra stycken "mallar" där det står artgränserna och bonusar över sapienterna (de som finns på sidorna 16, 18 och 26).. Dessa ger jag sedan ut till mina spelare när de ska välja art på rollpersonen.. Jag gillar inte att de ska vänta på att få bläddra i boken eller ens bläddra i boken..

Sedan hade jag tänkt att ha en nedtonad bakgrundsbild på mallen.. "Människa - faun" skulle ha en bild på en människoman på ena sidan och kvinnofaun på baksidan med respektive text över arten, medan "Minotaur – människa" skulle ha en minotaurman på framsidan och människokvinna på baksidan..
Om det är jag som ska rita bilderna eller om jag är slö nog att skanna in lämpliga bilder återstå att se.. Faunbilderna ska jag nog skanna in..

Jag upptäckte att jag skrivit dessa anteckningar (rätt länge sedan jag gjorde filen) efter att jag laddat upp den dit den ligger nu.. Orkade då inte ändra och ladda upp filen igen..

Sedan är det inte all information som du skrivit.. Det är från trådarna "AO om ...." [sätt in valfri sapient] och kommentarerna du fick när du startade de trådarna..

<CENTER>Arlema gned oroligt sina händer och tittade på sina undrande kamrater.
"Jag har en god och en dålig nyhet. Näe, förresten. Jag har bara en dålig."
</CENTER>

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I andra rollspel är ofta kentaurer lite magiska och så, därför kan de existera. Här är de dock hyffsat jordnära och bör ha någon sorts vetenskaplig förklaring till detta.

<hr></blockquote>

Notera att 'magiska och så' är ett rent antagande i andra spel - jag kommer inte på något där det sägs så rätt ut, förutom sånt som Ars Magica där de sägs vara nån sorts 'faeries'. De flesta icke-människor i andra rollspel kräver att man tänjer på Life As We Know It för att fungera...

Notera också att 'vetenskap' är annorlunda i Gondica eftersom naturlagarna är explicit annorlunda. Jättelika leddjur kan existera i Gondica, så vitt jag vet för att vitalis 'superchargar' dem. I verkligheten skulle de inte fungera (Krille förklarade vältaligt varför på SF- och Fantasyformet häromsistens, har jag för mig). Notera också att det finns andra 'hexapoder', sexbenta däggdjur, i Gondica - det är värt att komma ihåg att det är inget övernaturligt eller så med dem, de är bara ännu en djurgrupp, som händelsevis har en sapient art (kentaurer).

Åsså vill jag tacka Han för hans kompilationsarbete!

Nightowl

Saftsmurf

Veteran
Aha, mycket intressant det där om "överkropp av mest muskler och ben". En pil i överkroppen på en kentaur är alltså inte alls speciellet fatal? Motsvarande en pil i låret för en människa? Att överkroppen är helt gjord av muskler förklarar också hur kentaurer kan ha endast ett styrkevärde för hela kroppen och inte separata för häst- och människokropp.
Men hur var det med kvinnobrösten nu, de hade både fettansamlingar på hästkroppen och riktiga bröst på överkroppen, det är då dessa som används till att dia kentaurbarnen?

Weatherman

Hero
Amning (lite OT)

Härligt med diskussioner om anatomi. Inlägget fick mig att fundera kring tritonerna; föder de barn precis som människor och hur sköter de amningen? Som jag har fattat förhåller tritoner sig till människor som delfiner gör till hundar (enligt någon populärvetenskaplig tidskrift har de samma anfafer) förutom att de har både gälar och lungor. Hur sköter delfiner amning och sånt där?

--
Mats -- intresserad av amning

Nightowl

Champion

Men hur var det med kvinnobrösten nu, de hade både fettansamlingar på hästkroppen och riktiga bröst på överkroppen, det är då dessa som används till att dia kentaurbarnen?

<hr></blockquote>

Läs igen - det står faktiskt hur ungarna diar ;-). Fettknutorna sitter på överkroppen, medan hästkroppen har 'naturligt' placerade spenar.

Nightowl

Nightowl

Champion
Re: Amning (lite OT)

Här finns mer om tritoner. Allas vår Rosen har gjort beskrivningar av alla spelbara sapienter.

Om tritonbröst sägs följande:

En tritonkvinnas bröst är i normala fall små och platta men växer till människors storlek under graviditeten, och dras så småningom ihop igen när hon slutat amma sitt barn. Detta gör att runda kvinnobröst för tritoner är en än starkare symbol för fruktsamhet och moderskap än de är uppe på land.

<hr></blockquote>

Om amning står inget exakt. Delfiner (en sorts motsvarighet, även om tritoner är amfiba däggdjur, som bunyipen och hippokampen - se Bestiariet) är nog en bra motsvarighet. Som andra valar sprutar de ut mjölken i ungens mun; de har väl muskler eller något sådant som de använder för ändamålet, precis som delfinerna. Tritonerna gör väl ungefär likadant.

Nightowl, har inte ammats på länge./images/icons/hairy.gif

Rosen

Myrmidon
En pil i överkroppen på en kentaur är alltså inte alls speciellet fatal? Motsvarande en pil i låret för en människa?

Ja och nej - som jag skrev:
"internt består den mest av muskler och några stödorgan - främst ett bihjärta som hjälper till att pumpa blodet upp till huvudet, och en muskelrik slusskammare som hjälper till att pumpa andningsluften"
En pil i någon av de ovannämnda organen borde ställa till rätt seriösa problem för kentauren; inte lika stora som om han blivit träffad i sitt riktiga hjärta respektive sina lungor, men han borde få det rätt svårt att få luft ner i lungorna och blod upp till skallen.

de hade både fettansamlingar på hästkroppen och riktiga bröst på överkroppen

Bröstvårtslösa kvasi-lökar på överkroppen, riktiga spenar under hästmagen.

--
Åke, som tillbringat helgen ute till sjöss med Jonas Nelson, och insåg att allt det ofantliga arbete som genom tiderna lagts ner på att kartlägga alla grund i Stockholms skärgård hade varit rätt banalt om vi hade haft tritoner.

Sodivra

Champion
Ingen samling är komplett utan..

DEN HÄR! Fast du kanske missade den, den låg på Eon-forumet..

<center>Historieberättare är också historiebevarare..</center>