Eon Kharabol

Gemstone

Swordsman
Jag satt ganska nyligen och läste igenom Raunernas bakgrund i "Barbarer & Människofolk" och började fundera lite över deras ursprung. Det var några saker som föll ner och jag kröp runt lite här på forumet och lade ihop ett och ett...

Så vet någon om följande någonsin fått ett officiellt svar i Eon?

1) Är Raunernas legender och myter skrivna ifrån perspektivet att det utspelar sig i förra eonen? dvs. Drakens folk = Tokon i förra eonen, de dödas rike = Darnath, jättefolket = kraggbarbarernas förfäder, hästmänniskorna = ett av de gamla kentaurrikena

2) Är den "eld som regnande från himmlen" den eldstorm som Hegor kallade ner över Mundana i slutet av förra mörkret?

3) Är kharabol området som sedmera blev de norra kratersjöarna eller är det någon annanstans?

4) Om Zhanerna är "Ulgans barn", har de haft en större närvaro utanför västlanden i de kustområden som är runt Blå Havet? Kan det rent av vara så att Radh-Kamra från början är ett "Zhaniskt" rike?

Det står säkert svart på vitt någonstans och jag är förvirrad :D

Edit: stavning

Last edited by a moderator:

Gemstone

Swordsman
I Barbarer och Människofolk nämns det att Raunerna hittade Kharabol och där bytte blod med "Ulgans Barn". Jag hittade också en gammal forumpost där Ymir skrev att Ulgan var en Zhanisk gud innan många av dem konverterade till Mhîm och om man tittar i "kampanjmaterialet" för Tarkas (osäker på vilken bok det är en del av numera) står det: "Bland de gamla gudarna märks Ulgan, världsalltets skapare...". Det är också fullt möjligt att att man kan ta sig upp till Radh-Kamras gamla marker via fotvägen.

Det skulle också kunna vara så att Kharabol är det gamla Tarkas och att Raunerna då har tagit sig hela vägen dit eftersom det där finns en samling med Kentaurer. Dock finns inget jättefolk? Det rimmar inte heller lika snyggt med "elden som föll från himmlen", även om Tarkas såklart är jättevarmt och troligen sett en eller annan pyrotropisk eldstorm.

Radh-kamra beskrivs ju också som att de hade "Lågornas råd" och de verkar tematiskt vara kopplade till eld. Tittar man i Magi, den förbjudna konsten till Eon 4, beskrivs Sista Flammans väktare och en del andra eld-tematiska saker som är kopplade till Tarkas.

Att beskriva Radh-Kamra som ett Zhaniskt rike kanske är lite tokigt, men kanske har de ett gemensamt ursprung med det som blev Zhanerna?

Edit: jag var trött och skrev fel namn :)

Last edited by a moderator:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bästa är såklart att kolla med @Ymir hur han tänkt – när vi har pratat har vi stött och blött rauntexten en del, samt även raunernas påstådda koppling till zhanerna och hur fasiken det funkar med att raunerna ursprungligen ska komma långt österifrån. Problemet är väl att han ville ha en del centralasiatisk/turkisk inspiration till Västlanden, men att raunerna inte alls finns i närheten. Jag har för mig att han uttryckt att det finns en hel del saker med rauntexten han inte är supernöjd med idag, så som det brukar vara när man går tillbaka till saker man skrev för tjugo år sedan.

Gemstone

Swordsman
Absolut, svar från @Ymir uppskattas alltid. I min version av Mundana har jag skrivit in att Raunerna ursprungligen kommer från området precis väster om Drakbergen, precis norr om det forntida riket Menara (detta är en modifierad karta):

tl;dr så var de ett primitivt folk som när de tämdje hästarna började sprida sig söderut och västerut pg.a. klimatförändringar orsakade av förra perpetin. De färdades västerut, förbi Had-adh, Amdai-Shek och sen hela vägen till Kharabol (väst om Ringbergen och öst om Kamor).

Zhanerna har jag alltid sett som att de uppstått i området i Västlanden och spridit sig över Västlanden. De bör ju ha varit en huvudgrupp i Cai och de omkringliggande rikena. Det är inte orimligt att de spridit sig runt blå havet och därefter varit de som byggt upp Radh-Kamra. Jag har skrivit in att en del Zhaner tog sig över bergen och blev ett häst-nomadfolk som var de "ulgans barn" som Raunerna mötte.

Det är då inte heller helt orimligt att en del Rauner färdades genom passen i Krolimbergen och sen lyckades ta sig ner till Västlanden. Dock är jag ett större fan av iden om att Zhanerna är grundarna till Radh-Kamra och att det är därigenom de har kommit kontakt.

Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Min tanke är att "rauner" egentligen historiskt varit flera olika folkgrupper, sinsemellan endast löst besläktade och med många separata språk. Jämför med vår värld, där den eurasiska stäppen befolkats av skyter, avarer, hunner, magyarer, turkar, mongoler, etc. Så de nuvarande raunerna, särskilt i de östra delarna av stäpperna, härstammar från den senaste "vågen", men särskilt raunerna väster om Ringbergen kan ha kvar många spår av tidigare rauniska folkgrupper.

Zhanerna kommer i den tolkning vi arbetar med i Västlanden från Tarkas och västra Jargien. Akpilos och Ziu var inte zhaniska riken, utan invaderades av dem, så khosanerna (majoritetsbefolkningen i Mûhad) härstammar egentligen både från zïoter och zhaner, på samma vis som Edrons folk var en blandning av akpilotier och zhaner.

Gemstone

Swordsman
Min tanke är att "rauner" egentligen historiskt varit flera olika folkgrupper, sinsemellan endast löst besläktade och med många separata språk. Jämför med vår värld, där den eurasiska stäppen befolkats av skyter, avarer, hunner, magyarer, turkar, mongoler, etc. Så de nuvarande raunerna, särskilt i de östra delarna av stäpperna, härstammar från den senaste "vågen", men särskilt raunerna väster om Ringbergen kan ha kvar många spår av tidigare rauniska folkgrupper.
Det kan jag absolut köpa. De talas ju om Tabgac i Barbarer och Människofolk så det kan ju mycket väl vara så att Raunerna är ett väldigt uppblandat folkslag.

Zhanerna kommer i den tolkning vi arbetar med i Västlanden från Tarkas och västra Jargien. Akpilos och Ziu var inte zhaniska riken, utan invaderades av dem, så khosanerna (majoritetsbefolkningen i Mûhad) härstammar egentligen både från zïoter och zhaner, på samma vis som Edrons folk var en blandning av akpilotier och zhaner.
Det är en mycket bra ide! Det förhindrar inte min ide om Radh-Kamra heller, så det är nog något jag tar in i min version av Mundana tills dess att det kommer mer material om dem.

Khosanerna är något som jag inte har hört om tidigare, så det kanske är något ur Eon4 eller Eon5? Oavsett så gillar jag iden väldigt mycket eftersom det skapar mer möjligheter för Zhanerna att interagera med Raunerna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Khosanerna är något som jag inte har hört om tidigare, så det kanske är något ur Eon4 eller Eon5? Oavsett så gillar jag iden väldigt mycket eftersom det skapar mer möjligheter för Zhanerna att interagera med Raunerna.
I Västlanden kommer vi att beskriva de olika grupperna inom zhanerna lite mer. Östzhanerna i Tarkas finns redan beskrivna i den minimodulen. Khosanerna är Mûhads majoritetsbefolkning, medan liadj är de mer matriarkala stammarna som dominerar i Momolan. Kajiker är en minoritetsgrupp i framför allt västra Mûhad som stolt drar sin härstamning från Edron, medan zhizhia är en annan grupp som framför allt lever i bergstrakterna och har rykte om sig för sin lärdom och sina märkliga seder.

Zeedox

Hero

Kamor ligger ju bara ett bergspass eller två bort från Jargien och Tarkas, så denna variant funkar bra med tolkningen från @Gemstone ! :)

Att zhanerna kommer från Okrana-ish är ju vettigt med kopplingen till Jordesoldaten och Tibara som du nämnt förut. Finns några tankar om Jargiernas historiska härkomst? I bilderna till Eon 4 framstår de lite… ryska? Irlänska? Svårplacerat, men annorlunda från Jahannerna i samma bok i varje fall.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kamor ligger ju bara ett bergspass eller två bort från Jargien och Tarkas, så denna variant funkar bra med tolkningen från @Gemstone ! :)

Att zhanerna kommer från Okrana-ish är ju vettigt med kopplingen till Jordesoldaten och Tibara som du nämnt förut. Finns några tankar om Jargiernas historiska härkomst? I bilderna till Eon 4 framstår de lite… ryska? Irlänska? Svårplacerat, men annorlunda från Jahannerna i samma bok i varje fall.
Antagligen härstammar de åtminstone delvis från det gamla Zargan, men det har säkerligen också förekommit rikliga folkvandringar genom historien.