Nekromanti Khelataar vad var det?

skaraborgarn

Warrior
Ja vad var Khelataar för spel egentligen? Tuff brud på boxen men ja vad handlade det om? Jag köpte för billig penning spelet på loppis men det var inte komplett.
Synpunkter mottages gärna.

terje

xenomorf mystiker
Omslagen: Motsvarade inte alls innehållet.

Reglerna: Komplexa och detaljerade. Men vissa gillar ju sånt.

Världen: Järnålder, stamsamhälle, vikingar/kelter typ. Lågfantasy, ritualmagi, onda demoner.

Äventyren: Inte episk action, mer lågmält med mysterier och klanpolitik.

Det enda verkligt utpräglade culture gaming spelet på svenska?

skaraborgarn

Warrior
terje;n320994 said:
Omslagen: Motsvarade inte alls innehållet.

Reglerna: Komplexa och detaljerade. Men vissa gillar ju sånt.

Världen: Järnålder, stamsamhälle, vikingar/kelter typ. Lågfantasy, ritualmagi, onda demoner.

Äventyren: Inte episk action, mer lågmält med mysterier och klanpolitik.

Det enda verkligt utpräglade culture gaming spelet på svenska?
Vad var det för brud på omslaget då? Var det bara en genre bild man tagit eller var den gjord direkt för spelet?

skaraborgarn

Warrior
Sex säljer inte alltid. Den gröna haggan i festblåsa (omslag till mutant) lockade väl ingen men spelet var bra för det?

skaraborgarn;n321078 said:
Sex säljer inte alltid. Den gröna haggan i festblåsa (omslag till mutant) lockade väl ingen men spelet var bra för det?
Kom igen nu, visst var det väl Nisse G. som gjorde det omslaget? Kanske inte hans bästa, men...

skaraborgarn

Warrior
Voldstagg13;n321080 said:
Kom igen nu, visst var det väl Nisse G. som gjorde det omslaget? Kanske inte hans bästa, men...
Nisse som alltid var bäst har gjort ett måndagsexemplar. Enda gången han inte gjorde en attraktiv dam. :wink:

skaraborgarn;n321078 said:
Vilken gröna hagga? Vilket Mutant var det?

skaraborgarn

Warrior
Voldstagg13;n321084 said:
Mutant fick ny låda med nytt omslag innan spelet muterade vidare.
Ja hon måste vara muterad människa med egenskapen klorofyll eller defekten underligt utseende.

Staffan

Myrmidon
skaraborgarn;n321056 said:
Vad var det för brud på omslaget då? Var det bara en genre bild man tagit eller var den gjord direkt för spelet?
Liksom i princip alla omslagsbilder på svenska fantasyrollspel vid den tiden var det ett återanvänt verk av en någorlunda känd konstnär, i det här fallet Luis Royo.

Och för att vara en Royo-målning är omslaget tämligen kyskt.

skaraborgarn

Warrior
Staffan;n321090 said:
Liksom i princip alla omslagsbilder på svenska fantasyrollspel vid den tiden var det ett återanvänt verk av en någorlunda känd konstnär, i det här fallet Luis Royo.

Och för att vara en Royo-målning är omslaget tämligen kyskt.
Men är inte bilden ursprungligen till ett annat verk?
Tycker den inte är riktig Royo. Men hon ser väl mer tuff än erotisk ut?

Kalil

Swordsman
Jag gillade omslaget till boxen. Det var typ därför jag köpte spelet.

luddwig

Lawful evil
Jag har två konstböcker med verk av Luis Royo som ligger och skräpar om någon skulle vara intresserad. Säljes för en billig peng + frakt. Vill minnas att omslagsbilden till Khelataar finns med samt ganska många bilder som inte är fullt så kyska.

Slut på reklammeddelandet.

Staffan

Myrmidon
skaraborgarn;n321093 said:
Men är inte bilden ursprungligen till ett annat verk?
Tycker den inte är riktig Royo. Men hon ser väl mer tuff än erotisk ut?
Jo, på båda frågorna. Bilden hör från början hemma på ett omslag till en bok som heter Web of Wind, som jag aldrig hört talas om innan jag började göra efterforskningar. Men så var det med de flesta omslagen till svenska fantasy-spel - man hittade en bild som man tyckte passade någorlunda (eller inte - så noggrann kan man inte ha varit) som inte var exklusiva till originalsammanhanget, och köpte rättigheterna att använda dem som omslag. Jag tror inte det finns något omslag till Drakar och Demoner (i alla fall inte efter svarta lådan), Khelataar, eller Eon (v1-3) som inte egentligen hör hemma någon annanstans. Jag förstår också tanken - varför betala någon hutlöst mycket för en ny bild när man kan ta en billig som redan finns?

Och ja, det var det jag menade med att i jämförelse med andra Royo-målningar så ser damen ifråga rent kysk ut. Hon ser i alla fall ut att kunna använda sitt svärd, till skillnad från många av hans målningar där damerna ifråga är avsevärt porrigare och mer ser ut att ha svärdet som prydnad. Men samtidigt så är kanske inte läderbaddräkt, långrock, och lårhöga stövlar den mest praktiska klädseln för en äventyrare.

Jag kommer annars osökt att tänka på Pratchetts beskrivning av en kvinnlig äventyrare från The Light Fantastic:

“Now, there is a tendency at a point like this to look over one’s shoulder at the cover artist and start going on at length about leather, tightboots and naked blades.
Words like ‘full’, ‘round’ and even ‘pert’ creep into the narrative, until the writer has to go and have a cold shower and a lie down.
Which is all rather silly, because any woman setting out to make a living by the sword isn’t about to go around looking like something off the cover of the more advanced kind of lingerie catalogue for the specialized buyer.
Oh well, all right. The point that must be made is that although Herrena the Henna-Haired Harridan would look quite stunning after a good bath, a heavy-duty manicure, and the pick of the leather racks in Woo Hun Ling’s Oriental Exotica and Martial Aids on Heroes Street, she was currently quite sensibly dressed in light chain mail, soft boots, and a short sword.
All right, maybe the boots were leather. But not black.”

Staffan

Myrmidon
Grisodlar'n;n321114 said:
Var det någon som någonsin lirade spelet?
Vi prövade på det ett par gånger. Jag minns inte så mycket mer än att det var hejdlöst komplicerat och att magi funkade underligt.

koraq

Swordsman
Det var ett intressant koncept som inte var så lyckat genomfört. Jag vet inte om "culture gaming" görs bäst med "realistiska" regler, utan hellre regler för kulturellt interagerande.

I alla fall var det ett system där det var kul att göra rollpersoner, men vissa av stridsreglerna var dåligt skrivna. Vi provade en testfight med våra nyligen skapade rollfigurer, och kom fram till efter ett par tärningsslag att antingen var min rollperson precis stendöd, eller groteskt överstendöd, beroende på hur reglerna skulle tolkas. Detta efter en träff.

Inte direkt ett system för heroiska fighter...

skaraborgarn

Warrior
luddwig;n321117 said:
Jag har två konstböcker med verk av Luis Royo som ligger och skräpar om någon skulle vara intresserad. Säljes för en billig peng + frakt. Vill minnas att omslagsbilden till Khelataar finns med samt ganska många bilder som inte är fullt så kyska.

Slut på reklammeddelandet.
Okej! Intressant! Hoppas de inte är "lagerfläckade".:p