Nekromanti Kiaz

Tiraken_UBBT

Veteran
Hur många kan det tänkas bo i Kiaz?

Det är skit svårt att spelleda någon i Kiaz om man inte vet hur många invånare. Det står ju att det är okänt men är det någon som har någon some helst uppfattning om detta?

hatten

Swashbuckler
Re: Kiaz har ******* antal invånare

Bara om du bor där får du veta..
Detta är farliga frågor Kiaz Tirakerna är våldsamma och gillar inte folk som står och räknar dom...
Men vi kan logiskt gissa på att antalet Tiraker ÄR fler ÄN vad DU och Dvärgarna tror det är MEN det är mindre än vad Tirakerna vill att det ska vara...

Så hur många är det.. *hmm* då kan vi gissa vad är Kiaz tirakernas främsta måltavla att slå sönder ?
Jo Ghor Dvärganas fäste i närheten så hur många krävs det för att slå ut det då ?
tja En borg krävde tio gånger så stor styrka eller fler ( Tio är ett ganska medel tycker jag och ganska lågt uppskattad ) att erövra än att försvara om försvaret var vältränad och borgen skickligt byggd..
Ett Dvärg fästa är delvist under jord och finns bara begränsade annfalls ytor där fienden kan tränga igenom.
På vägen till fästet kommer tirakiska armen att stöta på bakhåll fällor bli teroriserad av fientliga enheter av Dvärgar och bakhåll..
När de väl ska tränga in i fästet efter de har slagit sönder porten då stöter de på trånga gångar där endast i mindre grupper åt gången kan vandra in genom hela tiden kommer de stöta på fällor bakhåll och befästa hinder som ska hindra deras framfart..
Undertiden så kommer tirakernas förådslinje skäras av då de kommer att anfallas av Dvärgiska elitstyrkor som förstör Tirakerans föda.. ( Tiraker ÄTER mer mat än människor gör vilket gör att en arme utan föda lätt kan svälta till döds och en så stor arme kan inte klara sig genom att jaga byte i bergen )
så vi kan säga för att erövra ett fäste av den form Dvärgarna har så krävs det en invations styrka av mer än 50 gånger så många Tiraker än Dvärgar. Stora enheter av Tiraker kommer dö av fällor bakhåll svält och annat otäckt innan de ens ser de första dvärgarna.

SÅ hur många är de *hmm* vi kan lugnt bestämma hur många DE INTE ÄR genom uteslutnings metoden..
Hade de varit nog många för att erövra Ghor Dvärganas fäste så hade de gjort det..
<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

De är massor helt enkelt. Och så har de ju vissa allierade... Varför ska de försöka slå sönder porten? Varför inte fixa shamaner som tar över portväktarnas kroppar och öppnar? Sedan låter man deras bundsförvanter krossa dem. Kan dock inte säga vad för bundsförvanter som finns, det är nämligen en hemlighet.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Menar du inte Khrun-Renk-Roghan alltså Roghanfästet i närheten?

Ursäkta om det lät besserwisseraktigt men jag vill faktiskt se om jag missförstått geogafin i Khazimbergen. Khazim Renk Ghor ligger väl längre ifrån?

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Menar du inte Khrun-Renk-Roghan alltså Roghanfästet i närheten?

Ursäkta om det lät besserwisseraktigt men jag vill faktiskt se om jag missförstått geogafin i Khazimbergen. Khazim Renk Ghor ligger väl längre ifrån?

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Tiraken_UBBT

Veteran
Kiaz rules

För det första så har befolkningen i Kiaz en hel arme av vhraker långt ner i grottorna som dom håller på att träna som dom kommer att andvändas mot dvärgarna. Än har dom ju inte anfallit Dvärgarna men det kommer dom att göra och dom har inga som helst planer på att misslyckas.

hatten

Swashbuckler
Re: Av samma orsak som Tiraker EJ mosar Dvärgar

Tirakerna i Kiaz har ett fäste som är befäst vilket gör det otroligt svårt att slå ut..

För att slå ut försvarere inuti ett befäst borg eller så kan man behöva mer än tio gånger så många anfallare om befästningen är skickligt byggd.
Stora delar av Kiaz ligger under jord i befäst under jordiska gångar och fort dessa gångar är troligen fyllda av fällor och områden gjorde för att lägga anfallande armer i bakhål.
Och då gångarna är under jord kan inte stora kastmasikner användas för att öppna murar coh andra hinder..

Så säg om Dvärgarna VILL erövra Kiaz så tror jag att de skulle behöva åtminstonde 50 gånger så många Dvärgar som Tiraker för att garantera framgång...

Det säkraste och tryggaste sättet att slå ut ett befäst borg/fäste har alltid varit att belägre det och svälta ut innevånnarna.
Kiaz har genom att de är i ett bergsområde med många miltals långa gångar visat sig svårt att svälta ut på samma sätt kan man säga om många Dvärg fästen de är jävligt svårta att svälta ut och kräver gott om utforskning innan man kan vara säker på att ingen klarar av att smyga inmat..
( Menig Dvärg till Officerare: "Jo sir vi hittade en gång 10 mil från Kiaz vi tror tirakerna fraktade in föda den vägen och de påstår att det bara är EN av flera.." Officerar Dvärg: "*suck* nä grabbar nu går vi hem". )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Re: Kiaz rules

syssh! Du skulle ju inte säga det. Det är ju en av hemligheterna. Nu kommer massa SL jagandes efter dig med armborst. Jag tar dock inte illa upp. Mina spelare upptäckte det för ett tag sedan, det raser ju ett krig där uppe i vår spelvärld. Inte för att spelarna är med i den, men ändå.

Re: Av samma orsak som Tiraker EJ mosar Dvärgar

Jag tror faktiskt tirakerna skulle lyckas om de försökte. De är nog minst 10 ggr så många som dvärgarna. För att inte tala om (bara för att en annan nämde dem först) vrackherna. Massor av vrackher och grottroll i dvärgfästet tar nog kol på nästan allt. Men det skulle krävas massor av tirak/vrackh/grottroll-liv. Alltså man avvaktar. Men kiaz och dvärgarna är en hög med fyverkerier som bara väntar på att fyras av...