Nekromanti Kickstartat rollspel

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kickstarter är väl bara för amerikanska marknaden?

I alla fall, det kan fungera utmärkt även här i Sverige. Till mitt eget rollspel, Bortom: Lögnens slöja, använde jag en liknande metod (en sk. ransom metod) där jag inte planerade att släppa första modulen om den inte sålde tillräckligt mycket. Tillräckligt många köpte på förhand och de användes sedan för att trycka en mindre upplaga. Nu rörde det här sig om betydligt mindre summor än 94 000 kronor, men har du antingen en produkt som folk är intresserad av eller har ett stort namn (som slutar på Granström eller Blixt) så kan du få det att gå runt.

Rickard

Urverk speldesign
Robert Jonsson said:
Kickstarter är väl bara för amerikanska marknaden?
Inte vad jag kunde finna.

/Han som tycker det är intressant att ungefär lika många vill betala $25 som $40

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, jag tycker att spelet i sig ser väldigt intressant ut, och om/när jag upplever att jag under spelmakarprocessen någon gång saknar slantar så kanske...

Telash

Swordsman
Kul idé.
Rollspelet sa mig dock inget. Kändes mest som en nyutgåva av nya mutant.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nej. Men i praktiken är det bara jänkare som kan ha projekt där, eftersom man i slutändan måste ha ett amerikanskt bankkonto för att få vara med och leka.

Det finns en workalike som heter http://www.indiegogo.com/ som funkar även för oss som inte bor de fria och djärvas land.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jeremy Keller har iofs lite draghjälp av att inte är en luffare vilken som hellst, han har tidigare släppt det rosade Chronica Feudalis.

Max Raven

T12-kultist
Utför lite nekromanti då jag är nyfiken på möjligheterna att köra kickstarter/ransom-metod för att trycka upp lite lyxigare Äventyrssommar-böcker, med box, tärningar o s v, för att komplettera PoD-varianten.

Vad gäller Indiegogo-rollspel så verkar det inte vara jättemycket fart på dem just nu. Finns det några fler varianter?

I övrigt- skulle man kunna få lite how-to-råd för kickstarter-motsvarigheter eller ransom-metod, möjligen hur man sprider "ordet" när man har en i princip färdig produkt som man vill få ut på något sätt?

Christoffer

It's all pig.
Technoir är också hypat så in i hevete. Så, gör ett bra spel folk spelar och snackar om en massa, var närvarande på internetforum och be om en liten slant så är du väl där. Men man lär nog börja med ett bra spel, vilket väl är det svåra...

Mattis

Swordsman
Kickstarter sätter fingret på något jävligt relevant när det kommer till produktutveckling. Om du ska kunna göra en förtjänst på ditt arbete måste folk vilja ha resultatet. De kan vilja det av olika anledningar - det fyller ett behov (du har gjort en bra marknadsundersökning), det fyller ett begär (du är bra på branding och marknadsföring). Begäret kan komma på grund av content du släppt om/från spelet eller för att konsumenten tror på dig som spelskapare - ditt varumärke väger mycket.

Mitt råd skulle alltså vara att inte lägga möda på Kickstart eller liknande tjänster om man inte antingen redan har ett sug från marknaden eller tror sig ha kunskap om hur man skapar detta.