"IndieGoGo har en fasligt massa oseriösa projekt och om man bara gör en liten jämförelse så är skillnaden enorm. Alla vettiga rollspelsprojekt ligger på Kickstarter. Ett coolt rollspel på Indiegogo drar in 8000 dollar. Ett coolt rollspel på Kickstarter drar in 180000 dollar."
Indiegogo har två lägen - antingen får man tillbaka pengarna om projektet misslyckas eller så får man dem inte tillbaka, det beror på vilken sorts kampanj det är och dina pengar dras omedelbart. Jämför med Kickstarter där du vet att om målet inte nås så blir du inte av med några pengar, och oavsett blir du inte av med några pengar nu utan först om en månad eller så.
Det är en enorm skillnad mentalt. Den första indiegogogrejen jag såg i rollspelsväg vill jag minnas var en sådan där man inte fick tillbaka pengarna om fundingen misslyckades, vilket orsakade vissa kommentarer på rpg.net om jag vill minnas rätt, kommentarer i stil med "Vadå tar de mina pengar oavsett vad som händer? Wtf lurendrejeri ju!" ungefär (baserat på hur jag uppfattade det hela, jag minns inte ens vilken produkt det gällde).
Kombinationen tror jag är förödande, där folk drar sig från att lova pengar eftersom det känns på direkten, plus en eventuell känsla av "Jag får inte tillbaka pengarna om det floppar" trots att projektet är ett där man får tillbaka pengarna.
Storuggla, sparken i skaren