Nekromanti Kickstarter

Caligo

Swashbuckler
Har rätt långtgående planer på att dra igång ett Kickstarter-rollspelsprojekt. Är det någon som har några som helst idéer om hur man skulle kunna göra detta utan att faktiskt flytta till USA/England?

Jag har lite bekanta i USA men inga som passar för just detta just nu. Jag hade en god vän i England men han dog tyvärr för att tag sedan. Jag har lite bekanta som bor i England men ingen jag litar på :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Indiegogo har använts av bland annat James Raggi, manen bakom Lamentations of the flame princess, och är kickstarter fast internationelt. Det ser när man stödjer projekt exakt ut som kickstarter men jag vet inte hur det funkar för den som har projektet. Här är en länk:

http://www.indiegogo.com/

Caligo

Swashbuckler
w176 said:
Det är ju bara att göra det över IndieGoGo istället om man bor i Sverige. Det gjordes till framgpngsrikt till exempel med Sagas Of the Icelanders.

http://www.indiegogo.com/soti-rpg
Jag har kollat runt på IndieGoGO och funded by me och några till men jag tror att det är en himla skillnad mellan Kickstarter och de andra.

w176

Förlorad dotter
Vad för slags skillnad tror du att det är?

Om det gäller spridningen är rollspel en så liten marknad att få många rollspelare att uppmärksamma och donera till ens spel handlar mycket om att få rätt folk att promota det och skapa ett buzz. Inte vilken funding sida det ligger på.

Caligo

Swashbuckler
w176 said:
Vad för slags skillnad tror du att det är?

Om det gäller spridningen är rollspel en så liten marknad att få många rollspelare att uppmärksamma och donera till ens spel handlar mycket om att få rätt folk att promota det och skapa ett buzz. Inte vilken funding sida det ligger på.
IndieGoGo har en fasligt massa oseriösa projekt och om man bara gör en liten jämförelse så är skillnaden enorm. Alla vettiga rollspelsprojekt ligger på Kickstarter. Ett coolt rollspel på Indiegogo drar in 8000 dollar. Ett coolt rollspel på Kickstarter drar in 180000 dollar.

Storuggla

Champion
"IndieGoGo har en fasligt massa oseriösa projekt och om man bara gör en liten jämförelse så är skillnaden enorm. Alla vettiga rollspelsprojekt ligger på Kickstarter. Ett coolt rollspel på Indiegogo drar in 8000 dollar. Ett coolt rollspel på Kickstarter drar in 180000 dollar."

Indiegogo har två lägen - antingen får man tillbaka pengarna om projektet misslyckas eller så får man dem inte tillbaka, det beror på vilken sorts kampanj det är och dina pengar dras omedelbart. Jämför med Kickstarter där du vet att om målet inte nås så blir du inte av med några pengar, och oavsett blir du inte av med några pengar nu utan först om en månad eller så.
Det är en enorm skillnad mentalt. Den första indiegogogrejen jag såg i rollspelsväg vill jag minnas var en sådan där man inte fick tillbaka pengarna om fundingen misslyckades, vilket orsakade vissa kommentarer på rpg.net om jag vill minnas rätt, kommentarer i stil med "Vadå tar de mina pengar oavsett vad som händer? Wtf lurendrejeri ju!" ungefär (baserat på hur jag uppfattade det hela, jag minns inte ens vilken produkt det gällde).
Kombinationen tror jag är förödande, där folk drar sig från att lova pengar eftersom det känns på direkten, plus en eventuell känsla av "Jag får inte tillbaka pengarna om det floppar" trots att projektet är ett där man får tillbaka pengarna.

Storuggla, sparken i skaren

Caligo

Swashbuckler
Storuggla said:
Kombinationen tror jag är förödande, där folk drar sig från att lova pengar eftersom det känns på direkten, plus en eventuell känsla av "Jag får inte tillbaka pengarna om det floppar" trots att projektet är ett där man får tillbaka pengarna.
Jag kommer absolut att köra på allt eller inget. Jag rekommenderar förresten boken om crowdfunding av Monte Cook. Finns gratis på RPGNow.com

Hunk

Hero
Storuggla said:
"IndieGoGo har en fasligt massa oseriösa projekt och om man bara gör en liten jämförelse så är skillnaden enorm. Alla vettiga rollspelsprojekt ligger på Kickstarter. Ett coolt rollspel på Indiegogo drar in 8000 dollar. Ett coolt rollspel på Kickstarter drar in 180000 dollar."

Indiegogo har två lägen - antingen får man tillbaka pengarna om projektet misslyckas eller så får man dem inte tillbaka, det beror på vilken sorts kampanj det är och dina pengar dras omedelbart. Jämför med Kickstarter där du vet att om målet inte nås så blir du inte av med några pengar, och oavsett blir du inte av med några pengar nu utan först om en månad eller så.
Det är en enorm skillnad mentalt. Den första indiegogogrejen jag såg i rollspelsväg vill jag minnas var en sådan där man inte fick tillbaka pengarna om fundingen misslyckades, vilket orsakade vissa kommentarer på rpg.net om jag vill minnas rätt, kommentarer i stil med "Vadå tar de mina pengar oavsett vad som händer? Wtf lurendrejeri ju!" ungefär (baserat på hur jag uppfattade det hela, jag minns inte ens vilken produkt det gällde).
Min bild från diskussioner på diverse forum är att många amerikaner misstror IndieGoGo av de skäl du nämner. I kombination med att Kickstarter är betydligt mer känt än övriga crowdfunding-sidor gör att jag tror att Kickstarter har betydligt högre chans att få stort genomslag. Däremot så tror jag att man inte skall ha allför höga förhoppningar på att dra in massa cash via kickstarters. Jag tror att folk börjar bli mer skeptiska mot nya/okända producenter, eftersom en hel del kampanjer inte har levererat i rimlig tid. För mer kända tillverkare (Marc Miller, Frog God, Reaper, White Wolf, Paizo etc) kommer det nog fortforfarande vara ett medel att dra in massa pre-orders på, men det skulle inte förvåna mig om luften snart kommer att gå ur balongen.