Från min tidigare tråd vet vissa här att jag tänker spelleda ett äventyr i Jargien där en kidnappning sker. Laudates Leon Vestoris dras in i Tarkas efter en mystisk räd av zhaner på hans resfölje hem till Absalon och spelarna hyrs av hans familj att springa till undsättning. Med sig har de guiden Amila Bet Wahan, och i förra tråden nämnde jag även vad som är tänkt att hända med henne (såvida hon inte får nys om planerna). Anyway, det är inte viktigt för den här tråden (jag kanske postar allt i en krönika om jag får ork efter äventyrets slut). Just nu vill jag ha cool skit som kan hända i en veckolång resa genom Mundanas hårdaste klimat.
Jag har just nu en kort lista på saker som kan hända och platser som man kanske behöver besöka. Allt kommer nog inte användas och vissa saker behöver nog utvecklas till faktiska händelseförlopp i sig. Är det en bra idé att förbereda NPCer för den här delen av äventyret, eller kan det improviseras på plats? Kom med förslag, slå ner idéer jag har, vad ni än känner för.
Saker jag inte är ett stort fan just för det här äventyret:
Sub-äventyr. Jag vill att äventyret ska vara fokuserat på det som är viktigt. Ingen idé med att sväva ut på extra-äventyr, det kommer senare.
SuperhighepicfantasyPewPew. Magi är läskigt och bör inte trivialiseras. Magistormar är fucked up på riktigt och jag tänker förmodligen rulla mer än en gång på tabellen om spelarna fastnar i en "bara för att". Vissa magiska grejer (typ föremål/kongelat/mystisk skit) är okej, dock. Gränsen är flytande beroende på hur väl jag känner det passar in, I guess?
Idéer jag haft än så länge:
Mat/Vatten-besvär. Vad fan gör man?
Kadaver av Rotrax Barn. Oerhört förvrängd sandtiger med sex ben, mest skelett kvar. Människoskalle med helt absurda proportioner och fågelben rätt ut ur halsen.
Skal av Askyngel. Ett eller ett flertal skal av Askyngel som svält ihjäl. Konstiga blommor och buskar växer runt platsen och även ut ur hål i det tomma skalet.
Ylande från Askyngel. På avstånd hörs den tomma, själafrysande klagosången.
Askyngel kommer närmare!
Sandtiger anfaller!
Sandstorm suger för att resa. Negativ effekt på restid eller Utmaningsslag?
Klippor man måste klättra i.
Östzhanska vandrare. Kanske en hel grupp. Kanske banditer.
Vithövdad skallerorm, otäckt! Se Giftorm i regelboken.
Gamar circulerar i närheten. Kanske över gruppen.
MAGISTORM HOLY FUCK RUN.
Platser i öknen:
Ozzakh: Ett tältläger utmed en av Abandabergens nordligaste utstickare. Befolkas främst av jahanner och östzhaner, men en liten kult xinukultister håller också till här för att undgå inkvisitionen. Invånarna känner till ett underjordiskt vattenhål i närheten. Spindelvarning.
Darios Gård: Knappast någon faktisk gård. Någonstans i Tarkas östra utkanter ligger denna samling svarta lerhus med jargiska brottslingar och andra personer som föredrar Tarkas misär över Jargien. Kidnapparföljet syntes på avstånd av invånarna.
Jag har just nu en kort lista på saker som kan hända och platser som man kanske behöver besöka. Allt kommer nog inte användas och vissa saker behöver nog utvecklas till faktiska händelseförlopp i sig. Är det en bra idé att förbereda NPCer för den här delen av äventyret, eller kan det improviseras på plats? Kom med förslag, slå ner idéer jag har, vad ni än känner för.
Saker jag inte är ett stort fan just för det här äventyret:
Sub-äventyr. Jag vill att äventyret ska vara fokuserat på det som är viktigt. Ingen idé med att sväva ut på extra-äventyr, det kommer senare.
SuperhighepicfantasyPewPew. Magi är läskigt och bör inte trivialiseras. Magistormar är fucked up på riktigt och jag tänker förmodligen rulla mer än en gång på tabellen om spelarna fastnar i en "bara för att". Vissa magiska grejer (typ föremål/kongelat/mystisk skit) är okej, dock. Gränsen är flytande beroende på hur väl jag känner det passar in, I guess?
Idéer jag haft än så länge:
Mat/Vatten-besvär. Vad fan gör man?
Kadaver av Rotrax Barn. Oerhört förvrängd sandtiger med sex ben, mest skelett kvar. Människoskalle med helt absurda proportioner och fågelben rätt ut ur halsen.
Skal av Askyngel. Ett eller ett flertal skal av Askyngel som svält ihjäl. Konstiga blommor och buskar växer runt platsen och även ut ur hål i det tomma skalet.
Ylande från Askyngel. På avstånd hörs den tomma, själafrysande klagosången.
Askyngel kommer närmare!
Sandtiger anfaller!
Sandstorm suger för att resa. Negativ effekt på restid eller Utmaningsslag?
Klippor man måste klättra i.
Östzhanska vandrare. Kanske en hel grupp. Kanske banditer.
Vithövdad skallerorm, otäckt! Se Giftorm i regelboken.
Gamar circulerar i närheten. Kanske över gruppen.
MAGISTORM HOLY FUCK RUN.
Platser i öknen:
Ozzakh: Ett tältläger utmed en av Abandabergens nordligaste utstickare. Befolkas främst av jahanner och östzhaner, men en liten kult xinukultister håller också till här för att undgå inkvisitionen. Invånarna känner till ett underjordiskt vattenhål i närheten. Spindelvarning.
Darios Gård: Knappast någon faktisk gård. Någonstans i Tarkas östra utkanter ligger denna samling svarta lerhus med jargiska brottslingar och andra personer som föredrar Tarkas misär över Jargien. Kidnapparföljet syntes på avstånd av invånarna.