Nekromanti Kill List efter första besöket i Eberron

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Då har Dante äntligen dragit igång Eberronkampanjen och vi har påbörjat (och kommit rätt långt i?) introduktionsäventyret.

Sharn är en spännande och ball stad som ligger i en spännande och ball värld.

Adventure points var en stämningshöjare som uppskattades. Ett tips till alla är att inte tjuvhålla på dem utan att använda dem (de försvinner annars när ni levlar).

De nya spelarraserna (Shifter, Changeling och Warforged) var balla och tillförde stämning till spelet.

Dragonmarks är en trevlig krydda. Både som spelmässig fördel (iom spell-like abilities), men ger också möjlighet till ett socialt spel då de drakmärkta husen har en sådan speciell och genomsyrande ställning i Eberron.

Sist och viktigast, kvällens Kill-List:
<center><table border=1><tr><td>Kill List</td></tr><tr><td>Warforged - 3 st
Warforged lvl 3 fighter - 1 st
Shifters - 2 st
Drunken merchants (rånmord*) - 3 st
Iron defenders** - 2 st
Magnus Seter - 1 st***</td></tr></table>
* ja, chrulls karaktär är chaotic evil
** en sorts plåthundar... constructs, typ
***Hans karaktär åtminstone, tough luck Mange
</center>

XP gained: 1250, lvl up!

Tack för ikväll Dante!

/Vulf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ingen aning. Jag har inte läst det :gremsmile:

Med det finns med i Eberron Campaign Setting.

/Vulf

chrull

Stockholm Kartell
The Forgotten Forge säger google [nt]

nothing to tee

chrull

Stockholm Kartell
Det var grymt mysigt med en spelgrupp utan präst också. Från och med nu ska jag nog uppmana alla jag spelleder att strunta i präster, paladiner och druider. de är tråkiga töntiga och gratis helning är fegt.

Sen var det härligt att min rollperson nådde -5 hp en gång och -9 en annan. men vad gör man inte för en kasse guld och chansen att sno kroppsdelar från sina döda kamrater...

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag är lite besviken

Här har jag fått förklarat för mig att man inte kan dö i D&D, och så kolar min gubbe bara sådär. Från att stå upp och fajtas och vara arg och cool och dela ut skada som bara den till monstren, till -22 hp på grund av en olycklig crit från en elak metallhund! :gremlaugh:

Det ska ju inte kunna hända i D&D! :gremcool:

Nästa gubbe ska bli en monk. Har inte valt ras ännu. Det ska ni hjälpa mig med (se annan tråd)

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Jag är lite besviken

Här har jag fått förklarat för mig att man inte kan dö i D&D, och så kolar min gubbe bara sådär.
Låglevelkaraktärer och extrema höglevelkaraktärer dör lätt, låglevlarna för att de är för dåliga och därmed känsliga för slumpen, extrema höglevlare för att de är för bra och därmed får extremt tufft motstånd och med så stora fyrverkerier så spelar första träffen väldigt stor roll och då är det slumpen som styr igen.

Bombu

Hero
Re: Jag är lite besviken

Låglevelkaraktärer och extrema höglevelkaraktärer dör lätt, låglevlarna för att de är för dåliga och därmed känsliga för slumpen, extrema höglevlare för att de är för bra och därmed får extremt tufft motstånd och med så stora fyrverkerier så spelar första träffen väldigt stor roll och då är det slumpen som styr igen.

Visst både låglevel och extrema höglevelkaraktärer kan dö lätt i DnD, men inte nog med det, även medelnivå figurer och högnivåfigurer kan dö lätt i DnD.

Just nu kör vi en medel-snart högnivå kampanj och det är väldigt lätt att dö, så jag tror inte det har med level att göra.

Men det beror ju på vem som är DM.

Bombu

G

Guest

Guest
Välkomna till D&D!

Det ÄR lätt att råka illa ut i D&D, ja t.o.m. dö! Välkomna till D&D! Det är därför man går klädd i pansar från morgon till kväll, och det är därför man aldrig släpper sin spellbook längre än armen räcker... Men detta är också tjusningen med D&D. Man vet aldrig hur länge det varar. Man får suga på varje liten spelsekund. Snart kanske det är över. Jag har alltid sagt till medspelare att det är viktigt dels (1) hur man bygger sin egen PC för att få ut max av dess kapacitet, men också (2) att gruppen byggs med harmoni. Att det finns en Cleric med läkande spells, att det finns en Rogue som desarmerar fällor, etc. Det krävs spelintelligens redan när man slår fram sin PC och sin grupp.

Bombu

Hero
Re: Välkomna till D&D!

Det krävs spelintelligens redan när man slår fram sin PC och sin grupp.
hoho, jovisst krävs det intelligens, men ibland hjälper inte det, som när man blir nypt i 2 delar under natten.

Eller tuggas sönder av en dinosaur, när man färdas i kanot, eller....

Jag har alltid sagt till medspelare att det är viktigt dels (1) hur man bygger sin egen PC för att få ut max av dess kapacitet, men också (2) att gruppen byggs med harmoni

Det där tror jag inte helt på, naturligtvis ska man inte bygga en riktigt puckad PC, men om alla optar sina karaktärer så händer ju inget annat än att man blir mäktigare än man skulle vara annars.

Vad leder det till?

Jo DM inser att man behöver större monster för att utmana karaktärerna, det behöver inte vara frågan om nån mördarDM för att detta ska ske, bara en vanlig som vill utmana sina spelare, ge dem en härligt spännande stund runt spelbordet.

Gruppens harmoni är viktigt på så sätt att de inte går varandra på nerverna så mycket att de inte kan vara i samma rum, då blir det svårt, men att köra med en oerhört optat sammansatt grupp tycket jag tar bort en hel del av charmen med rollspel, att bara göra vad man som Spelare bör göra är inte kul.

Istället bör man göra en karaktär som funkar ok i gruppen, och som man tycker är rolig att spela.

Hårt Optande leder bara till inflation.

G

Guest

Guest

När jag menar harmoni i gruppen menar jag äventyrargruppen, inte spelargruppen. Men visst behövs det harmoni på båda platser. Harmoni i äventyrargruppen menar jag att den kombineras så många olika viktiga specialkompetenser finns representerade. En grupp utan en Rogue blir nog inte så långlivad med alla dödliga fällor. Eller en grupp utan Magic-user. Eller en grupp utan tillgång till curing/healing-spells. Det handlar om rent sunt förnuft. Sen tycker jag inte DM ska ändra för mycket i äventyr. Då är det bättre välja ett äventyr som passar gruppen bättre.

Bombu

Hero

När jag menar harmoni i gruppen menar jag äventyrargruppen, inte spelargruppen.
Jo jag förstod det, och det var där jag oponerade mig, lite skall sägas för jag förstår ungefär vad du är ute efter.

Jag tycker inte man skall behöva ta en cleric bara för att gruppen "behöver" en cleric, du tycker nog att det är dumt, att låta bli.

Därmed inte sagt att man bör ta en fet commoner, 8 nivåer lägre än de andra som bara kan kratta i trädgården utan att höra med DM om han tycker det är en god ide.

Vi har lite olika syn på det här, men lycka till :gremsmile:

Bombu

G

Guest

Guest

Vad gäller just Clerics så är dem speltekniskt ovärderliga då dem tillför gruppen så mycket. Ingen annan klass har ju de läkande förmågor som Clerics har. Deras mångfald, bra i strid bra på magi och fördriva vandöda, är också oerhört viktig. Sen är det förbaskat kul att spela Clerics. Dem är stämningsfulla, kan tillhöra allt från stora Påve-liknande organisationer ner till sektliknande grupperingar. Så en äventyrargrupp utan Clerics fullgör inte sin potential.