Nekromanti Kill your darlings

zuntona

Swordsman
Nu har jag bläddrat runt i mitt gamla häfte med ideér om världen och ett regel system. Jag rev ut omkring 85% av allt jag hitills har skrivit. Tidigare har jag gjort allting själv men nu så har en parson börjat hjälpa mig och vi gör lika mycket var.
Jaja, hur som helst. Hur många mer än jag är det som blir deprimerade av att se hur det man byggt undra några års tid blivit raserat under några sekunder.
Hur många bra ideér går det egentligen på en ideé som kommer med i slutresultatet. För man måste ju skrota saker så allting hänger ihop i en helhet.
Just det, ytterligare en sak: Hur lång tid har alla här på forumet jobbat sin rollspel, både de som ej är klara och de som är färdiga.

Krille

Super Moderator
"Hur många bra ideér går det egentligen på en ideé som kommer med i slutresultatet."

Hur många som helst. Kom ihåg att spara idéerna till nästa projekt.

"Just det, ytterligare en sak: Hur lång tid har alla här på forumet jobbat sin rollspel, både de som ej är klara och de som är färdiga."

Västmark kom i våras efter nio års utveckling, Skymningshem är efter fyra år "nästan klart", och Andra Imperiet är i alla fall påbörjat men har ett tag kvar.

TomasHVM

Swordsman
Det er viktig å være kritisk mot egne ideer, men det er også viktig å la dem ligge i fred. Alt til sin tid. Du var sikkert på det punktet i prosessen da man trenger å drepe noen hjertebarn, rydde opp, og komme videre. Det er ganske typisk at dette skjer når man tar fatt i et prosjekt etter en pause. Ingen prosjekter står stille i slike "pauser", de kverner videre i hodene våre, samtidig som vi også utvikler oss.

Når det gjelder ideer, og hvor mange slike du trenger, mener jeg du ikke trenger så mange. Det du trenger er evne til å tenke analytisk, grave frem konsekvensene i de ideene du dyrker, og skrive disse ned på en god måte. Dårlig arbeid kan du med god samvittighet skjære bort, og kaste. Er det elementer som ikke passer med resten, men som er bra nok i seg selv, kan du spare dem til et annet prosjekt.

Tiden man bruker på et rollespill kan variere sterkt.

Rollespillet Fabula brukte jeg fire år på, før det kom ut i 1999, men jeg jobber fremdeles med det. Tror det er blitt et livstidsprosjekt.

Rollespillet Muu brukte jeg ca. 12 timer på, og da var det komplett! Siden har jeg bare gjort noen få overfladiske endringer i det spillet.

Om du lager et tradisjonelt rollespill vil jeg anbefale deg å være tålmodig. Se på arbeidet som en utforskning- og læreprosess. Når du endelig er "ferdig" med spillet, er du egentlig bare klar til å utforske det videre, som et nytt rollespill du aldri før har testet. Da må du også være klar til å videreutvikle det, og leve med det resten av livet.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag hoppas att de 85% du kastade bort inte var själva spelvärlden. För då har du ju skiftat spelvärld i princip. (Kan jämföras med DoDs skiften av spelvärld kanske...) Egentligen får man väl se det hela som en utveckling av spelet.

Vi själva har kört en Sci-Fi kampanj i över tio år. Den började med Mutant Rymds regler och passerade ett ObT20 baserat system och idag använder vi ObT10-systemet som är vår egen konstruktion. Varför dessa ändringar? Ja, en hel del tid har lagts på stridsregler och vapenfakta. Tror inget annat spel har lika mycket vapenfakta (hångel) som våra regler. Kontentan är dock att striderna är lika långsamma nu som för tio år sen. Vilket definitivt inte beror på reglerna. De är lika enkla nu som för tio år sen. Stridens tid beror på oss spelare har jag insett. Nu kom jag ifrån ämnet lite. Men man kan ju konstatera att även om regler tillkommer och ändras så kanske inte det påverkar spelandet.

Så vad gäller tiden för att få klart ett rollspel känns för mig obegränsad. Ett rollspel utvecklas hela tiden och tur är väl det. Sen är det bara frågan om spelkonstruktören gör ändringarna eller spelarna själva.

Beträffande vårt eget T10-system så kan jag väl säga att vi påbörjade den utvecklingen för cirka 2 år sen och nu kör vi med lite olika skadesystem beroende på vilket spel som spelas. Jag själv vill ha nivåer i skador. Andra spelare vill ha rena kroppspoäng att dra av från kroppsdelar. Båda systemen funkar. Sen återstår ju spelvärlden... men den blir du aldrig färdig med förhoppningsvis.

/PAX - tycker www.rollspel.nu har stannat av...

Saurus

Veteran
Min kompis och jag gjorde ett väldigt instabilt rollspel om jag ska vara ärlig. Så vi spelad ett par gånger och förbättrade men han tröttnade fort på alla bugfixningar. Så jag ahr väl hållt på i nån månad nu AKTIVT med rollspelet, hittade det för 2 månader ungefär. Jag hoppas att bli klar snarast föratt kunna få testspelare :gremsmile:

Regelsystemet jag nu använder i spelet är en blanding mellan Drakar o Demoner och Dungeons & Dragons/Star Wars reglerna. :gremtongue:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchalenge har genom alla å¨r genomgått många förändringar. Och det är apkul. Jag har kvar grundregelrna skrivna 1985 på rutat papper. Come to think of it kanske jag ska ta en bira ikväll och glutta igenom dem igen. It is so fun.

Starchallenge sprang ur Maseneters som var ett obegripligt spel som byggde på en genomläsning v först Mutant reglerna och en besatthet av dataspelet Temple of Apshai. I Masenters fick man hela tiden tala om hur många steg man tog åt nåt håll. Jag har några lösa sidor av det spelet n¨nstans. 4 böcker - regler, världen, tekologi och ävnetyr. Innan dess hade jag gjort några bräöd spel varav Drakdödaren hade en spelplan på 1 kvadratmeter och ett avancerat slumpgenereingssystem för hur man stötte på olika magiker. man skulle ta sig fgenom 4 världar. Sista delen, slottet, var usprunget till Temple of ??? och senare Temple of Pernrider som byggde just på dataspelet Temple of apsahai. Innan hade jag gjort Artellritaktik (med avancerade regler skrivna för tortyr av en 9 åring - ehhh). Jag tror en del andra spel gjordes också.

Därefter ut kom Starchallenge "The great rules" - ett expansionsset men ett ganska tunnt sådant. Samtidigt skrev jag Hexahedron, en spel tidning för SC och min polares Nya världen. Spelföretaget hette Krol (av lika okänd anledning som det här med Hora kräver KAR>18 eller ett FV på max 124, man tog fram det med Grundegenskap*5 + T20+T10+T4 som man sen slog under med på samma sätt - why. Jo men Star ace hade ju ett FV på 124 max och man kunde ju inte kopiera Dod.).

Ca 5 år senare skrev jag Starchallenge Version 3 med rollformulär åp data men fortfarande ca 200-300 handskrivna sidor regler i en pärm. Utan illustrationer den här gången vilket fanns med i första versionen. Jag ska lägga upp några på Starchallengesiten sen - ni kan lätt få sätta betyg, vore rätt kul.

Version 3 skrevs sen om i omgångar. Jag hade ett grymt komplicerat skadesystem med 14 träffområden etc. Jag strök vaoen som Tung övrig laserkulspruta (okej va?) plus en massa annat.

Tre år sen spelade jag SC på nytt med en polare. Jag sa att det fanns tabelletter som kunde läka några KP och han sa att det kändes lite förlegat, det borde vara sprutor istället.. Jag insåg efter lite spelande att man borde göra om vissa grejer bla ta bort armstyrka och benstyrka, förenkla vissa regler, byta ut en del och skriva om en del så jag gör en enkelt ltien omskrivning på max 100 sidor.

Efter drygt tre år sitter jag med 1600 sidor spel som är skrivet för en publik. Av dessa tre år har jag lagt ner enorma mängder tid. Bland annat månader av arbetslöshet mellan 8-14 timmar om dagen. Alla fritid då jag jobbade på 118118. Jag har speltestat några system själv och med några fr¨ån forumet. Det verkar hålla. Men det finns ju altid problem.

Nu har jag ca 400 sidor kvar att korrläsa och det ska vara klart till jul innan det ska tryckas. Då kommer jag se frukten av mott arbete och förhoppnibgsvis splea det också ;O). Jag tror att det kan bli ett kul spel med tanke på alla år jag lagt ner på det.

Och så till din fråga: ca 20 år har det tagit från första versionen till idag. Totalt nedlagd effektiv tiid dvs bortsett från de år det fått vila... 5-6 år. Men jag är nöjd med att ha ett liteet lkuivsverk att nöja vissa här med (hade jag ju ingen aning om 1985) och kanske mina barn och vänner.

Har varit på g med andra samproduktioner tidigare i livet, startat upp lösa linor men det här är mest solit. En natt greps jag av en tanke att göra ett fantasyspel efter SC. Efter fem sekunder fick jag vettet tilbaka. ;O)

Targon

Hero
Händer aldrig mig...

...för alla mina idéer är jättebra redan från början :gremwink:

All skapande verksamhet handlar om att bygga upp, tänka om, skrota och bygga nytt. Det är en trevande process, och man måste räkna med att vissa idéer faktiskt inte håller i slutändan. Men det riktigt sura är att man ofta upptäcker vad som är skräp och vad som är genialt först när man visar det för andra. Det kallas kritik, och det får man lära sig att ta och betrakta som en naturlig del av den kreativa processen. Ytterligare en viktig sak är att vara alltför generös mot sig själv i återvinnandet av gammalt material som ligger och skräpar på hårddisken. Skriv helt nytt, då blir det förmodligen också bäst.

Jag har jobbat med mitt eget projekt sedan sommaren 2001. Releasen på nätet närmar sig med stormsteg, men för den skull är inte skrivandet över.

Man Mountainman

Storsvagåret
Hur många mer än jag är det som blir deprimerade av att se hur det man byggt undra några års tid blivit raserat under några sekunder.

Inte jag, iaf. Att röja upp i projektet är som att städa ut allt damm och bråte som ackumulerats i huset under vintern i en stor vårstädning och resultatet är lika befriande. Det man slänger ut är ju skiten, skräpet och det man vill bli av med. Efter att ha legat i idé en längre period vaknar man till vårsolens strålar och ser sig om och upptäcker högar av dynga som man inte riktigt kan fatta hur man kunde dra in i bygget en gång i tiden. Att röja bland dessa är en av de mest tillfredsställande delarna av den kreativa processen.

Muggas

Hero
Feeet bok =)

Efter drygt tre år sitter jag med 1600 sidor spel som är skrivet för en publik.

Alltså Niklas, du är helt otrolig. Lägga ner så mycket tid och producera så mycket material, det är imponerande. Mitt rollspel blir, när det är färdigt, max 200 sidor, och ändå vill jag banta ner det så mycket det går för att jag ska kunna hålla det överskådligt. Hur har du delat upp kapitlen i ditt rollspel? 1600 sidor kan vara rätt avskräckande för en nybörjare, hur lätt är det att komma in i spelet? Och hur mycket av reglerna måste man lära sig för att börja spela? Och hur mycket kostar det för dig att trycka det, och håller en bok med så många sidor ihop? :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kill them good!

Hur många mer än jag är det som blir deprimerade av att se hur det man byggt undra några års tid blivit raserat under några sekunder.
Det blir jag inte, eftersom jag inte tar bort något om jag inte har kommit på en bättre lösning. Då blir jag istället glad över hur smart den lösningen är. Jag slänger å andra sidan sällan saker, eftersom jag inte brukar skriva ner något förrän jag tänkt så länge på det att jag tror att det ska fungera. Genom historien har jag trots detta producerat en massa skräp. :gremwink: Det är en del av skapelseprocessen.

Hur lång tid har alla här på forumet jobbat sin rollspel, både de som ej är klara och de som är färdiga.
Millennium tog det drygt ett år att skriva den första versionen av, men då hade jag funderat på konceptet i flera år innan jag började skriva något. Version två tog drygt ett år till, men inte lika mycket arbetstid. Det spel jag skriver nu, Omertà, har jag suttit och småpetat på i knappt ett år.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Feeet bok =)

Jo jag vet... Jag skrev uppsatser på 40 sidor på svenskan i högstadiet och har släppt en ebok på 500 sidor. Jag skriver ofta mycket.

Att jag gjorde det berodde på att jag ahde tid och brann för det. Dessutom såg jag då projektet växte fram att det kunde bli ett förverkligande av en pojkdröm. Då jag hittade till detta forum och såg att det fanns folk som var intresserade så blev jag ännu mer sporrad och då var jag ju redan på väg.

200 sidor är bra. Min spelvärld är ju 450 sidor för jag vill ju ge er allt. Samma sak med reglerna. Inga expert regler, tillägg moduler... Jag kommer aldrig hinna. Däremot kommer jag ta emot alla förslag o kolla på dem och publicera dem på nätet om jag får. Jag hoppas Starchallenge växer med dess spelare. Däremot kan jag lägga ut en del kag kommer på.

Som jag skrivit förr så har jag byggt mitt spel på en egen ide som heter MULE multilevel som gör att du kan använda enkla regler och därpå bygga ihop ett spelsystem som passar dig med alla de regler man vill lägga till (inga expert etc rem,ember - jag behöver itne tjäna på det här - jag gör det för att det är kul).
Kapitel är som följer:

Introudktion
Rollpersonen
Genetiska förändringar och para-manipulationer (läs frivilligt "magisystem" som kan förkastas om man tycker det är töntigt i ens spelvärld.
Yrken
Färdigheter (låångt av anledningen att jag gillar det sätt som man tänkte på EDD. Färdigheter kan rädda livet på dig. Därför är varje färfighet beskriven i detalj för att man just ska kunna spela så. Jag fokusrera på färdigheter för att det ska användas och premieras istället för en massa strid).
Strid (ochkså långt för att det tar upp 3 olika stridsystem för fordon - enkelt, medelnekelt och svårt).
Fordon
Teknologi och utrustning
Världen (lååång för som sagt... ni ska få en sån feet spelvärld och feeet inspirration)'
Kampanjregler (inte så långt men innehåller mustiga bitar om hur man kan bygga äventyr på ett sätt jag itne sett förut)

Jag tror itne det är så svårt att sätta sig in i spelet. De som spelat tidigare kan ju skumma en hel del. Jag har sammanfattat alla kapitels regler i en "quick guide" i början av varje kapitel så man snabbt kan se vad det går ut på. Samtidigt så har jag ofta snabba samanfattningar av regelbeskrivningar för att man ska kunna minnas regeln utan att behöva plöja det uberpedagosiak texten igen. Det är också därför det är mycket sider. Exempel och grundläggande förklaringar. jag vill att ALLA ska få behållning av spelet. Och expwertregler om man kallar det så behöver ju långt ifrån alla läsa. De är märkta med en stjärna så de somvill tryggt kan skippa dem. Hela kapitel 3 går att hoppa tex.

Det är itne så svårt att komma in i spelet. Reglerna är egentligen ganska basic drakar och demoner stuff. De fem första kapiteln är ju de som man skapar karaktären. med. UYtöver det behöver du väl kunna strid och hur man slåtröf rolika saker. men det är inte grymt avancerat.

Tyrckkostanden för 20 x blir ca 14000 tror jag. Jag kanske måstedela upp det i 2 böcker. Kapitel 1-6 (Strid) i en bok och 7-10 i en bok (det är liksom världsbeskrivningen). De blir ungefär lika stora 325 sidor styck förhoppningsvis.

Jag hoppas att ni kommer tycka om det. Jag blir så glad då jag får positiv respons och under 2004 SKA det komma. Det finns tom special skriven spelmusik av en finländsk kompositör och jag planerar att lansera en hemsida för spelet. Jag hoppas det här blir något folk gillar.

tack för dina ord. De värmer då mina ögon är röda av korrläsning.

Mvh

Niklas

Dessutom kommer det nog krympa till 750 då det sätts i InDesign.

zuntona

Swordsman
Det är rena regler jag tagit bort plus några raser som inte alls passade in i världen.

Insignia

Swashbuckler
"Nu har jag bläddrat runt i mitt gamla häfte med ideér om världen och ett regel system. Jag rev ut omkring 85% av allt jag hitills har skrivit."

Se det inte som att du har förlorat stora delar av ditt arbete, utan som att du fått ur dig en del skräp och kommit närmare det du egentligen vill säga. Jag gör det hela tiden, i alla sammanhang. Det är något övervägande positivt att komma fram till vad som passar in och vad som inte gör det.

"Hur många bra ideér går det egentligen på en ideé som kommer med i slutresultatet. För man måste ju skrota saker så allting hänger ihop i en helhet."

Det går väldigt många dåliga idéer på varje bra idé, och ibland väldigt många bra sådana på varje bra idé som passar in i sammanhanget. Behåll de idéer du gillar, och se om rätt sammanhang dyker upp i ett senare projekt. De är inte skrotade, de har bara inte hittat rätt ännu.

zuntona

Swordsman
Jag kasserar massa papper men jag spar det i en stor hög för nostalgi senare. Jag ser det positivt men ändå blir jag lite vemodig.