Nekromanti Kina och framtiden

ripperdoc

Myrmidon
Jag bor i Kinas närhet och spenderar av många olika skäl en del tid att fundera på vad som ska ske med denna gigant. Det har påverkan på ens aktieportfölj, på min arbetsgivares affärer men det är också frågan - hur ser en framtid ut om 20, 30, 50 år om saker fortsätter på den väg de är nu? Mycket relevant förstås för alla framtidsrollspel där man ofta inte gett Kina särskilt mycket utrymme (eftersom spelen gjordes på 80-90-talen var fokus på Japan).

Så, med din egen valfria blandning av realism, science fiction och rent påhitt, hur skulle du beskriva Kina om cirka 50 år från nu? Och hur de kom dit? Som sagt, stirra dig inte blind på framtidsförutsägelser - rätt liten chans att du har rätt ändå - men gärna på resonemang och coola men rimliga idéer.

Först, för att olja upp er lite, några stats om landet idag (har ej kollat källor och mitt minne är sisådär, så häng inte upp på detaljer):
- Har eller bygger idag mer höghastighetsjärnväg än resten av världen tillsammans
- Störst producent i världen av vindkraft
- Slår ihop Guangzhou med Shenzhen och allt däremellan för att skapa en stad som idag har 43 miljoner invånare
- Har stealth-flygplan, atomubåtar, satellitnedskjutningsmissiler och har skickat människor till omloppsbana
- Större utlånare av pengar än världsbanken
- Har investerat massivt i Afrika och Sydamerika
- Claimar hela Kinesiska sjön, ända ned till Malaysia
- Grunande medlem i centralasiatisk NATO-liknanden allians, har starka geopolitiska intressen i Sibirien, Uzbekistan, etc
- Ska i år bygga upp till 10 miljoner nya hus
- Har urbaniserat 300 miljoner de senaste 15-20 åren och kommer urbanisera 150 miljoner till de närmaste 10 åren
- Högst betyg (Shanghai) i global grundutbildningsmätare
- Världens andra största ekonomi, på väg att bli största ekonomi inom 5-10 år
- Har, beroende på hur man räknar, världens största videotjänst, socialt nätverk och ehandelstjänst - alla helt kinesiskt inriktade tjänster
- Har mest internetanvändare och mobilabonnenter i världen
- Topp tre i världens patentansökningar

Så vart ska detta sluta? Blir de som Japan - ett asiatiskt under som luften pyst ur? Blir de en regional eller global kulturkraft likt USA? Kommer folk i framtiden titta följa kinesisk popkultur? Kommer de gå i clinch med ett stagnerande USA? Bygger de ett nytt kolonialt resursimperium? Bryts de sönder i interna strider? Blir det kinesiska företag och märken som dominerar framtidens marknader? Fortsätter pseudo-kommunismen i all evighet eller hur förändras deras politik?

anth

Vetefan
Mest intressant är vad som händer med Kinas valuta.
Kinas valuta är undervärderad och dollarn är övervärderad - men eftersom Kinas valuta är knuten till dollarn korrigeras inte obalansen.

Förr eller senare MÅSTE det dock korrigeras och då kommer luften att går ur Kina.

Vad som händer efter den korrigeringen vill jag inte ens spekulera i.

Bunny

Crazy like a fool
anth said:
Kinas valuta är undervärderad och dollarn är övervärderad - men eftersom Kinas valuta är knuten till dollarn korrigeras inte obalansen.

Förr eller senare MÅSTE det dock korrigeras och då kommer luften att går ur Kina.

Det är inte fullt så enkelt. När resten av världen har kämpat med recession och dess konsekvenser för exportmarknaden, så har Kina vidhållit sin tillväxt genom enorma interna satsningar - många av dem nämner RipperDoc. Den nya infrastrukturen har som följd att fler kineser än någonsin rör sig till tillväxtregioner och för en ny levnadsstandard och nya konsumtionsvanor och -möjligheter. Det är inte en slump att partiet gav sin tysta tillåtelse till de "strejker" som vi såg i Guangdong under hösten - i dagens läge finns det stora fördelar med en utveckling mot bättre arbets- och lönevillkor åt arbetarna i världens manufakturcentrum (volymen av vad som produceras i Guangdong är häpnadsväckande), eftersom det också gör den interna marknaden starkare.

Lyckas Kina med sina ambitiösa planer att lyfta hundratals miljoner människor från rural fattigdom till en ökande (urban) standard, så minskar också den enorma obalans mellan export och import som råder i Kina, och Kina blir därmed mindre känslig för en korrigering av dess valuta.

Marukusu

Hero
När 2020-talet gryr har Kina samma världspolitiska roll som USA har idag. Kommunistpartiet styr då fortfarande enväldigt, media är inskränkt men precis lagom mycket kritik tillåts för att hålla världssamfundet nöjt, dödsstraff praktiseras men enbarnspolitiken gäller inte längre.

Omkringliggande U-länder som Mongoliet och Nordkorea äts fredligt upp av Kina så småningom efter att ha varit totalt ekonomiskt beroende av Kina i många, många år - mongoler och koreaner är redan officiellt erkända etniska minoriteter. Efter otroligt omfattande kampanjer så flyttar miljoner sturska "pionjärer" till Mongoliet för att råda bot på överbefolkningen i Kina, den inhemska nomadkulturen i Mongoliet blir såklart lidande och dör så småningom ut helt. Projektet lanseras som en fantastisk seger i media, KKP får ökat stöd och enbarnspolitiken kan slopas.

I takt med att Ryssland kollapsar som stat till följd av en längre tids svåra ekonomiska, etniska och politiska motsättningar så stödjer Kina olika delar av de stridande parterna (fascister, neo-bolsjeviker och till och med reaktionära monarkister) i syfte att försvaga regionen ytterliggare och för att "säkra kinesiska intressen" ockuperas resursrika områden i Sibirien. Gerillakrig utkämpas i hela världen med Norinco-tillverkade vapen. McDonalds och Disney köps upp av kinesiska bolag och erbjuder världen friterade nudlar till billigt pris att avnjuta medan de kollar på "Mulan IV: Conquest of the Eastern Rim" som (väldigt fiktionaliserat) handlar om Zheng He's expeditioner.

När 2040-talet gryr börjar mandarin läras ut i skolorna istället för engelska och Changzheng-1 blir den första bemannade rymdfarkosten att landa på Mars.

ripperdoc

Myrmidon
anth said:

Hela vitsen var ju att spekulera :gremsmile: Kom igen, använd fantasin, dra till med någon möjlig men bisarr framtid som började en dag då RMB släpptes fri...

Poseur

Swashbuckler
Kina fortsätter sitt ekonomiska tågande och tar i snar framtid över maktbalansen fullständigt i världen. Då mer och mer resurser pumpas in i tredje världen och kina får tillbaka det mesta genom strategiskt planerande på choke-pointsen i världen så kontrollerar Kina världens råvarumarknad fullständigt.
USA förklarar krig mot Kina i ett sista desperat försök att hålla världen kvar under sina fötter men misslyckas efter ett blodigt och långdraget krig.
Då ekonomin fullständigt skiftar till Afrika och Asiens fördel så dröjer inte misären och fattigdomen här i västvärlden och missnöjet ökar starkt och snabbt.
Terrorism blir vanligare och fler och fler extrem-kristna fundamentalistgrupperingar tar på sig diverse bombdåd mot de ekonomiska super-makterna i världen och framförallt Kina. Kina startar ett enormt krig mot terrorn och invaderar flera fattiga länder i Europa för att stoppa terrorgrupper som "Deus Vult" och "de 12 apostlarna" men terrorn bara förstärks iochmed att hatet mot superekonomierna ökar och fattigdomen i Europa och Usa ökar.

/Poseur något åt det hållet

anth

Vetefan
RipperDoc said:
Hela vitsen var ju att spekulera :gremsmile: Kom igen, använd fantasin, dra till med någon möjlig men bisarr framtid som började en dag då RMB släpptes fri...
Ja, du... Idag är det flera länder som kämpar för att deras valuta inte ska stiga så de kan behålla exportfördelar: Thailand, Brasilien,...
KIna behöver inte kämpa för de säger bara att Yuanen är kopplad till dollarn - däremot kommer fler och fler ANDRA länder kämpa för att Yuanen ska kopplas fri.
Till slut kommer Kina att gå om USA som världens största stormakt (om de inte redan har gjort det) och till slut kommer resten att världen helt enkelt tröttna (antagligen när USAs ekonomi kollapsar och USA inte längre kan betala av på sin utlandsskuld).
Över en natt kommer Yuanen stiga med mer än 50 % med massarbetslöshet i det numera urbana Kina som resultat.
Grannländer runt Kina kommer kommer dock att tjäna på det hela när storföretag som Foxconn flyttar sin produktion till billigare länder.
Det blir inbördeskrig i Kina som den kinesiska regeringen kommer att slå ner MYCKET blodigt, sedan kommer Kina anfalla och annektera de omgivande länderna med gryende ekonomier - med motiveringen att länderna anfaller Kina ekonomiskt och att Kina bara försvarar sina intressen.
Samtliga länder i FN kommer att fördöma Kinnas invasion, men kan inte göra någonting just för att Kina är världens enda stormakt. Kort därefter kommer FN upplösas när alla inser hur meningslös organisationen är och Kina kommer starta ett nytt FN i Beijing...

Man Mountainman

Storsvagåret
Något man bör betänka i sammanhanget är väl att Kina bedrivit en långt gående rovdrift på sina naturresurser, vilket ger avkastning redan nu i form av översvämningar, jorderosion och liknande. Om Kina har anspråk på att skapa en stor och välmående medelklass likt Västvärldens kommer dessa problem knappast att mildras. Frågan är hur länge Kina kan bibehålla försprånget framför ekologisk katastrof. Men detta är förvisso en fråga som kan tillämpas på hela världen såhär i modernitetens skymningsstund.

Sedan antar jag att det finns ett reellt problem med ett ökande folkligt missnöje. Det faktum att kinesiska myndigheterna nu censurerat ordet "Egypten" i samtliga media är väl ett tecken på att regimen tar detta hot på allvar.

hakanlo

Hero
Lite om Gangzhous megastad här, här. Shit pom frit.

Försökte själv komma åt fejan i Peking i somras, innan jag kom på hur det låg till med det...

Framtidsvision? Megastäder. Totatitär kontroll. Cyberkrig. Miljökatastrof. Uppblandat med lite gamla traditioner. Och Kung fu förstås!

ripperdoc

Myrmidon
Något man bör betänka i sammanhanget är väl att Kina bedrivit en långt gående rovdrift på sina naturresurse
Det tycker jag definitivt bör vara med i bilden av ett framtida Kina, ärren efter rovdriften.

Sedan antar jag att det finns ett reellt problem med ett ökande folkligt missnöje. Det faktum att kinesiska myndigheterna nu censurerat ordet "Egypten" i samtliga media är väl ett tecken på att regimen tar detta hot på allvar.
Det köper jag som en fullt möjlig utveckling, samtidigt känns det bara som ett steg på vägen, det förklarar inte vad den slutgiltiga bilden av Kina blir i framtiden. Missnöjet kan ju ge enkelt sett tre utfall:
1) Skärpt diktatur. Cue för dystopiskt övervakningssamhälle, etc, men hur annorlunda är det mot bilden av klassiska kommunistiska Kina?

2) Demokratisering. Så antag att Kina mer eller mindre smärtfritt blir världens största demokrati och ekonomi, men vad innebär de? Om vi tror på demokratins fördelar så gör det bara Kina ännu mer dominerande land i framtiden. Vilka scenarier ser ni? Ett Kina "där allt är möjligt"? Ett Kina som är världsparlament? Ett välmenande Kina med tendenser till att vara världspolis?

3) Sönderfall. Vad händer med ett sönderfallet Kina? Försvinner Kinas dominans helt plötsligt? Vad händer med det enorma vakumet som skapas? Hur påverkas världen av Kinas sönderfall?

ripperdoc

Myrmidon
Cool möjlig framtid! Om Kina framgångsrikt tar detta valutakrig och bygger sitt eget FN, med USA i spillror. Men vad händer sedan?

Anledningen att jag fiskar är ju att om man ska tänka sig en trovärdig men spännande framtidsvision med Kina, så slås man ju hela tiden av det trista valet:
1) Antag att Kina fortsätter växa på nuvarande trend eller på annat sätt är framgångsrikt. Då är världen om 50 år helt dominerat av landet. Att som USA ha världens största ekonomi men också ha världens största befolkning och världens största militär blir en ganska ensidig framtidsvision. Ska man helt enkelt acceptera att Kina kommer dominera allt?
2) Eller så vill man bevara nuvarande globala maktbalans, eller hitta en ny, men då måste man trycka in ibland omotiverat totalt sönderfall av Kina, eftersom det vore det enda som förklarar deras avsaknad av dominans.

Vad jag vill åt här är lite den gyllen medelvägen: vilken framtid kan man tänka sig där Kina inte blivit totaldominerande men samtidigt inte bara pyst ihop?

Ymir

Liten kantbaron
Jag har väldigt svårt att se problemet här, givet att Kina är apmegagigakoolt. Vad är problemet med att Kina totaldominerar, liksom?

Sedan tror jag förvisso inte Kina kommer totaldominera om 50 år, jag menar, de är ännu inte ikapp den enorma andel av världsekonomin de historiskt har haft, och skulle du säga att Kina har dominerat världen någon gång under historien? De har varit den mest högstående civilisationen, visst, men det är en helt annan sak.

Jag ser inga tecken på att USA skulle falla sönder, och även om Kina går om dem, kommer USA fortfarande vara starkt. Vi har också Ryssland som har oändliga naturtillgångar (i skarp kontrast till Kina), och god tillväxt, och Indien, som har en gigantisk outnyttjad arbetskraftspotential och massor av kompetens i tex engelska, något som saknas i Kina. Brasilien är också på uppgång, och Afrikas framtid är svår att förutsäga, men det finns klart positiva trender. Indonesien har också enormt mycket invånare, där borde finnas möjligheter.

Jag tror att världen om 50 år kommer ha minst 5 supermakter - Kina, USA, EU, Indien och Ryssland. Om världen överhuvudtaget är sig lik då, that is, givet växthuseffekten och sociala och teknologiska ödesstunder som vi kanske står inför. Sedan har historien visat att det är relativt omöjligt att förutsäga saker 50 år in i framtiden, så frågan är om man överhuvudtaget borde göra det, annat än för fiktionssyften ofc.

Även om man tänker sig USAs fall (vilket verkar populärt), borde Ryssland med sina oändliga resurser och EU kunna utgöra motvikter till Kina, och möjligen också afrikanska och arabiska unioner. De två möjligheter du förespråkar känns alldeles för binära, om du frågar mig.

Den sämsta av idéerna är klart Kinas sönderfall iaf, du vet ju att det är en detalj jag verkligen inte diggar med N3.

Gjorde jag en framtidsvision helt själv skulle jag göra det lätt för mig och helt enkelt inkludera Sovjetunionen, för rymdskepp utan hammaren och skäran är så jävla fail. Sen skulle jag göra Arabvärlden + Iran till en enad och mäktig kraft, och dessa två kunde utgöra stormakterna ihop med Kina resp EU+spillrorna av USA, samt möjligen en union av latinamerikanska stater. Det kunde bli ett dynamiskt politiskt landskap där.

anth

Vetefan
Jag kommer tyvärr bara att leverera dystopiska framtidsvisioner.

För det första kan man inte bara se på Kina ensamt, utan man måste se vad som händer med hela världen.

Låt se vad vi kan förvänta oss inom den närmaste tiden:
- Supervulkanen i Yellowstone, USA, får ett utbrott. 50 miljoner amerikaner blir hemlösa, ingen flygtrafik över Nordamerika på ett decennium, jordens medeltemperatur sjunker 10 grader, USA förvandlas till ett u-land på mindre än ett år.
- Multiresistenta bakterier får fotfäste och virusepidemier sprider sig - 2000-talets digerdöd tar 10 % eller mer av jordens befolkning. Eftersom bakterier och virus inte skiljer på rik och fattig sprider sig paranoian och utbyteshandeln minskar rejält.
- Klimatet kommer bara att bli extremare. Flera länders ekonomier skakas när jätteoväder drar in. I värsta fall kommer stora områden på jorden att betraktas obeboliga på grund av extremt väder, som att man måste evakuera Australien.
- Lågkonjunkturen är inte över, utan vi är på väg in i en världsomspännande depression - med hela länder som går i konkurs (de ställer in lånavbetalningar). Västvärldens system med fiat-valuta kollapsar och man återinför guldmyntfoten.
- Motsättningarna mellan rika och fattiga ökar, antalet totalitära regimer ökar, terrorismen ökar - och kontrollsamhället breder ut sig. USA, frihetens land, har idag världens största kontrollapparat - för att bevara medborgarnas frihet.
- Den religiösa extremismen ökar när folk får det sämre. "Medeltids-lagar" införs på flera håll - även i länder som räknas som i-länder. Censur kommer att råda över internet, om ens internet kommer att finnas kvar.
- Fler länder kommer att ta till den klassiska lösningen på interna problem: skylla på minoriteter (judar, svarta, zigenare, homosexuella,...), eller skylla på grannländerna och börja krig. Tredje världskriget ligger runt hörnet och det finns fler kärnvapenmakter än någonsin.
- Oljan tar slut. OK, den kommer inte att ta slut, men den kommer till slut att bli så dyr att vanliga människor inte har råd att köra bensinbilar - hela världens infrastruktur kollapsar.
- Det är inte bara oljan som är icke-förnyelsebar. Det finns även flera sällsynta metaller som är på väg att ta slut, t.ex. iridium - som används i datorer. Antingen får vi komma på ett helt nytt sätt att bygga datorer - eller så kommer de inte att kunna tillverkas mer.

Och någonstans i detta elände ska vi stoppa in Kina.
Ja, jag tror att Kinas ekonomi kommer att kollapsa när resten av världens ekonomier gör det - men Kina kommer fortfarande att vara jordens enda supermakt som ingen vågar bråka med.
Och jag vägrar att försöka föreställa mig hur världen ser ut mer än 50 år in i framtiden - det är nämligen lika svårt som det skulle vara för en människa från 1800-talet att föreställa sig hur det är nu på 2000-talet...

krank

Går ondskans ärenden
Ymir said:
Jag tror att världen om 50 år kommer ha minst 5 supermakter - Kina, USA, EU, Indien och Ryssland.
Även kända som Mishima, Capitol, Bauhaus/Imperial...

//Krank, nyvaken

Ymir

Liten kantbaron
- Supervulkanen i Yellowstone, USA, får ett utbrott. 50 miljoner amerikaner blir hemlösa, ingen flygtrafik över Nordamerika på ett decennium, jordens medeltemperatur sjunker 10 grader, USA förvandlas till ett u-land på mindre än ett år.
Kommer så inte hända, det där är bara en myt. Här konstaterar US Geological Survey att inget utbrott är att vänta inom en överskådlig framtid.

- Klimatet kommer bara att bli extremare. Flera länders ekonomier skakas när jätteoväder drar in. I värsta fall kommer stora områden på jorden att betraktas obeboliga på grund av extremt väder, som att man måste evakuera Australien.
Notera dessutom att Kina är extra utsatt där.

Den religiösa extremismen ökar när folk får det sämre. "Medeltids-lagar" införs på flera håll - även i länder som räknas som i-länder. Censur kommer att råda över internet, om ens internet kommer att finnas kvar.
Det här bedömer jag personligen som extremt osannolikt, statistik har visat att fundamentalism har en intim koppling till modernitet och, faktiskt, relativt välstånd, det är politisk snarare än religiös extremism som (naturligt nog) sporras av fattigdom. Se till exempel Jocelyne Cesaris "When Islam and Democracy meet", jag kan ge mer exakta referenser om du vill. Säg ett enda land där fundies hotar att ta över någon gång snart, och, om så sker, "medeltidslagar" skulle kunna införas. Jag menar, hinduextremister, de mest våldsamma och tokiga av alla, har i perioder haft mycket stort inflytande i Indiens politiska landskap, och ändå är landet fortfarande en fungerande demokrati...

- Fler länder kommer att ta till den klassiska lösningen på interna problem: skylla på minoriteter (judar, svarta, zigenare, homosexuella,...), eller skylla på grannländerna och börja krig. Tredje världskriget ligger runt hörnet och det finns fler kärnvapenmakter än någonsin.
"Historiens Slut" må vara en rätt puckad idé, men Fukuyama har fortfarande en solid poäng i den rena observationen att demokratiska nationer hittils aldrig har krigat mot varandra, ävårz. Fullskaliga krig har i takt med moderniteten blivit ett allt riskablare företag med allt större potential att leda till undergångens rand (ta WW2, där fredsfördag helt enkelt blev otänkbara), och stater skulle -aldrig- i denna kontext gå i öppet krig med jämnbördiga motståndare. Snarare mobbar man små bananrepubliker i tredje världen och för proxykrig och folkmördar lite grann, men utan att faktiskt slänga missiler på varandra mer direkt. Så har det fungerat alltsedan andra världskriget, och jag ser inga som helst tecken på att det skulle sluta göra det. De stora makterna i världen kommer helt enkelt inte att börja kriga med varandra under överskådlig tid, de har alla alldeles för mycket att förlora på det i globaliseringens tidevarv. WW3 är en extremt osannolik företeelse, hur kan du mena att den ligger runt hörnet?

Lägg därtill att USA och Ryssland bara nu i dagarna undertecknat ett stort nedrustningsavtal, Kina har svurit att bara använda sina kärnvapen i självförsvar, och Nordkorea och Iran vill bara ha kärnvapen som deterrent mot ett aggressivt USA. Bara det faktum i sig att ingen någonsin använde kärnvapen under kalla kriget är ett ganska start argument för att det inte kommer hända i framtiden heller, oavsett vilka tokiga hot Frankrike slängt ur sig ang. sina. Kärnvapen är ett enda stort luftslott, man skådade deras kapacitet en enda gång, och sedan en fraktion slutade ha monopol på dem har det mer eller mindre blivit underförstått att de egentligen aldrig kommer användas igen.

- Oljan tar slut. OK, den kommer inte att ta slut, men den kommer till slut att bli så dyr att vanliga människor inte har råd att köra bensinbilar - hela världens infrastruktur kollapsar.
- Det är inte bara oljan som är icke-förnyelsebar. Det finns även flera sällsynta metaller som är på väg att ta slut, t.ex. iridium - som används i datorer. Antingen får vi komma på ett helt nytt sätt att bygga datorer - eller så kommer de inte att kunna tillverkas mer.
Det här köper jag däremot. Det är realistiska och väl belagda problemscenarier.

krank

Går ondskans ärenden
anth said:
Antingen får vi komma på ett helt nytt sätt att bygga datorer - eller så kommer de inte att kunna tillverkas mer.
Min gissning: Vi kommer att hitta nya sätt.

Kombinerat, möjligen, med ökad återanvändning.

ripperdoc

Myrmidon
Ymir said:
Jag har väldigt svårt att se problemet här, givet att Kina är apmegagigakoolt. Vad är problemet med att Kina totaldominerar, liksom?

Sedan tror jag förvisso inte Kina kommer totaldominera om 50 år, jag menar, de är ännu inte ikapp den enorma andel av världsekonomin de historiskt har haft, och skulle du säga att Kina har dominerat världen någon gång under historien? De har varit den mest högstående civilisationen, visst, men det är en helt annan sak.
Tja, mina binära val är ju avsiktligt binära eftersom det är två extremer - att Kina totaldominerar eller att Kina sönderfaller. Inte så konstigt att jag vill ha en medelväg då :gremsmile: Sedan så argumentar jag dock för att om man faktiskt extrapolerar Kina och dess utveckling idag så kommer de vara för dominerande om 50 år. Nu är det ingen som sagt att det är realistiskt att de fortsätter tuffa på i all oändlighet, men jag vill spåna runt vad som sker på vägen, vad som får tåget att sakta ned, eller om inte, hur det påverkar omvärlden.

Att sedan jämföra med historisk ekonomisk dominans ser jag inget värde i. Bara för att handel skett mellan väst och Kina i 2000+ år betyder det inte att världen varit globaliserad i 2000 år, så betydelsen av att vara "världens största ekonomi" år 0 A.D och år 2010 A.D. är radikalt olika.

Ymir said:
Jag tror att världen om 50 år kommer ha minst 5 supermakter - Kina, USA, EU, Indien och Ryssland. Om världen överhuvudtaget är sig lik då, that is, givet växthuseffekten och sociala och teknologiska ödesstunder som vi kanske står inför. Sedan har historien visat att det är relativt omöjligt att förutsäga saker 50 år in i framtiden, så frågan är om man överhuvudtaget borde göra det, annat än för fiktionssyften ofc.
Jag tillhör dem som anser att endast USA sedan murens fall kunnat kalla sig supermakt. Det är en kombination av framförallt tre saker: ekonomisk dominans, militär dominans och kulturellt dominans. Det är givet att Kina går om i ekonomisk dominans. Militär kan alltid diskuteras men tenderar att vara en funktion av ekonomi och lite annat. Den kulturella dominansen är den svåra. Idag innehåller inte bara västerländsk kultur utan även stora delen av global kultur klart amerikanska referenser. Det är en produkt av deras dominans, men präglar starkt världen.

Men vad jag säger är: ingen anser att Tyskland, Frankrike eller Storbritannien är insignifikanta. Men få menar att de under modern tid dominerat världsagendan. De är makter, USA är supermakt. Tittar man på mycket statistik inser man att Kina spränger många gränser. De har gjort ett Japan på en tredjedel av tiden. Så visst kommer Indonesien, Afrika och många länder se starka tillväxtperioder, men anledningen att jag ställer hela frågan kring Kina är att jag, och många analytiker också, ser Kina som överskuggandes allt detta.

Så ja, alternativen 1 och 2 som jag listade är binära, och det är hela avsikten. Jag förespråkar inte att 1 eller 2 är realistiska. Däremot menar jag att om allt är status quo från nu så kommer alternativ 1 infalla. Vad jag efterlyser är intressanta varianter av Kinas resa från nu och 50 år framåt, som ligger mellan alternativ 1 eller 2.

(Enligt min definition av supermakt är det dessutom väldigt svårt att ha fem av dem... det är förstås möjligt, men då pratar vi en värld där de fem största är i närheten av varandra mätt i ekonomisk, militär och kulturell dominans... då kan vi snacka multi-kulturell globalisering :gremwink: ).