Nekromanti Kinesiskans toner?

Ymir

Liten kantbaron
När jag häromdagen försökte skriva ett inlägg och förklara en vagt rollspelsrelaterad grej angående kinesiskan upptäckte jag att två av kinesiskans fyra toner, som är helt betydelsebärande och således grundläggande för den egentliga förståelses av transkriptionen till västerländska bokstäver, var omöjlig att åstadkomma på forumet. Av den orsaken kan jag heller inte visa hur det ska se ut på andra sätt än tex genom denna sida. (Det är vokaler med streck över och vokaler med uppochnedvänd circumflex jag saknar, alltså. ´ och ` var inga problem). Helt enkelt, varför går dessa specialtecken inte att åstadkomma när man skriver foruminlägg, varken genom att klistra in dem från word eller ens genom html-kod? Jätteirriterande, i mitt tycke. Det gäller för övrigt andra specialtecken också, har jag för mig, men tex ð går ju att åstadkomma med alt+0240. Likväl, en möjlighet att använda dylika obskyra till standardmässiga tecken vore ytterst önskvärd.

- Ymir, frustrerat pretto

Staffan

Myrmidon
Jag föreslog det här i en tråd nedan, men jag misstänker att Gardener inte har sin visning inställd på "visa senaste X dagar" varför han missade det, då jag gjorde inlägget i en gammal tråd. Men i alla fall:

I HTML kan man normalt sett lägga in specialtecken genom att skriva något i stil med &x0100; vilket betyder "lägg in tecknet med UNICODE-koden 0100 hexadeximalt" (&256; fungerar likadant fast decimalt i stället), d v s ett A med ett streck över. Problemet här är att forumsmjukvaran försöker vara hjälpsam, och antar att när du skriver en ampersand (&-tecken) så vill du faktiskt ha en ampersand. I 95% av fallen stämmer nog detta - det skulle vara rätt jobbigt t ex om vi D&D-spelare behövde skriva D&D i stället (& är HTML-kod för en ampersand).

Vad som skulle behövas är en UBB-tagg i stil med "tecken". Denna skulle då ha ett syntax i stil med:
[tecken:kod] som översätts till "&kod;" av forumssystemet. "Kod" kan då antingen vara en fördefinierad kod (som & = &), en decimal kod (&256; = a med streck över) eller en hexadecimal kod (&x0100; = a med streck över).

Nu vet jag iofs inte hur lätt eller svårt det är att lägga in specialtaggar, men vi har ju redan fått in spoiler-taggen (som väl är ett hemmabygge?), så det borde ju vara möjligt i alla fall.

Troberg

Sinister eater
När det gäller kinesiska så tror jag inte att det är så många som skulle märka skillnad och se om du fuskade med ett liknande tecken.

Om jag skulle tillägga något till det som avhandlats några trådar ner så är det att det finns en anledning till att man normalt sett inte tillåter HTML i inlägg. Det är för lätt att ställa till saker om man kan knappa in rå HTML, allt från småsaker som en underlig layout och färger som inte stämmer med vad läsaren valt, till att man inkluderar elaka scripts och annat aktivt innehåll på klienten.

Därför fungerar praktiskt taget alla forum så här. Mitt förslag är att du pushar på w3c att de ska sätta unicode som tvång i nästa version av HTML. Det är egentligen där problemet finns.

Rickard

Urverk speldesign
HTML är aktiverat.. Själv använder jag i stort sett inga av UBB-koderna (förutom i privata inlägg och i Vrålrutan).. Däremot så kan man inte ha med Javascript med SCRIPT-taggen men det finns sätt att komma runt det, har jag märkt..

Tänkte mest bara påpeka att du hade fel angående HTML..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte vet om troberg ville förenkla för andra genom att inkludera javaskript i HTML

Rising

Vila i frid
"Däremot så kan man inte ha med Javascript med SCRIPT-taggen"

Jo, det är bara att det blir tokigt om man har radbrytningar mitt i koden. Jag vet dock ingen annan som lagt in javakod än jag.

/Riz
som tycker att Staffan hade en bra idé, och ju mer jag tänker på det, ju bättre tycker jag at den är.

Troberg

Sinister eater
HTML är aktiverat..
Lyckligtvis inte all HTML.

Han som inte vet om troberg ville förenkla för andra genom att inkludera javaskript i HTML
Jag bara buntade ihop alla potentiellt farliga varianter i en klump. Egentligen är det ActiveX som oroar mig mest.

Gardener

Champion
Eftersom jag har skrivit ett system som gör det enklare att lägga in nya märkningar så ska det inte vara några problem att fixa, ska göra det när jag har tid. Kan berätta att inga av följande märkningar är standard: PRE,. Tab, Höger, Centrerat, PM, Profil, Inlägg, Spoiler, Typsnitt, Indent, Linje och Tabell

När det gäller HTML så hade jag velat ha det avstängt, men jag har inte orkat ta all den skit jag fick när jag försökte senast. Däremot har jag jobbat på ett script för att crippla html:en och ta bort de flesta av säkerhetsriskerna (alla lär jag inte kunna ta bort), och ska lägga in det så fort jag har tid att kontrollera att det funkar som det ska och att jag inte missat något alltför stort säkerhetshål.

Netfeed

Swashbuckler
säkerhetsrisker [ot]

på en del forum så går det att fucka till apache, detta är egentligen en fel skriven kod i forumet, som gör att man kan köra apache kommandon, eller liknande iaf, i sådana häringa fönster

är sådana funktioner avstängda ordentligt, det är ju ett rätt så stort hål :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Medveten felstavning?

Jag vill inte heller att godvilliga personer förstår något faktiskt.
I så fall gillar jag inställningen!

Troberg

Sinister eater
Nu sjönk du i min aktning

Var det bara ett misstag? Menade du inte det? Där blåste du din genistatus. :gremgrin:

Gardener

Champion
Re: Nu sjönk du i min aktning

Tyvärr så måste jag erkänna det. Jag tyckte det var tillräckligt roligt att skriva att man inte ska förstöra även om man gör det för att vara snäll.

Troberg

Sinister eater
Re: Nu sjönk du i min aktning

Tyvärr så måste jag erkänna det. Jag tyckte det var tillräckligt roligt att skriva att man inte ska förstöra även om man gör det för att vara snäll.
Jo, de flesta sabotage är välmenande (tex mailservrar som bombar varandra sönder och samman för att någon välmenande typ lämnat en autoresponder igång som talar om att de är på semester, fast jag sagt att de inte får göra så...).