Nekromanti Kingmaker hjälp! Hjälp! Jag sumpade det!

God45

#PrayersForBahakan
Jag lade in en massa extra grejer för att jag älskar en sandbox och sedan reagerade mina spelare på allt och gjorde deals med allt och sedan rullade de på random tabeller och fick galna grejer och....

Jag är mitt i bok 1. De har inte kommit till hjortherren än. De har en stad med över 1000 invånare. En spelare är gudkungen över kobolderna, en spelare blev mördad av en av de andra för att de var underhållande och sedan kom han tillbaks som en odöd. En spelare organiserade räddandet av en massa slavar från Cheliax och är nu halfling Django/Spartacus. En spelare har utnämnt sig till kung (de har inte tillstånd att göra något annat än att utforska än!). De har utsett en kvinnlig vampyr till Admiral över deras flott (5 skepp på små floder). Oh, och gudkungen över kobolderna har gjort kobold drottningen gravid och skapat dragonborns som en ras. De har också börjat odla super gräs som de stal från en demon.

Så det är inte Kingmaker längre. Vad ska jag göra? Ska jag bara överge Kingmaker och hitta på egna saker eller ska jag bränna deras grejer till marken och dra tillbaks dem till Kingmaker?

Hjälp! Hjälp!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det verkar ju gå hur bra som helst!

Kolla igenom Kingmaker och se vad du kan använda i form av encounters, story hooks och liknande. Och låt kungen invadera dem för att de är så arroganta att de överskrider sina befogenheter!

Men för guds skull låt dem hållas! :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
God45 said:
Så det är inte Kingmaker längre. Vad ska jag göra? Ska jag bara överge Kingmaker och hitta på egna saker eller ska jag bränna deras grejer till marken och dra tillbaks dem till Kingmaker?

Hjälp! Hjälp!
Det låter awesome!

Vilken level är rollpersonerna?

Jag tror att du ska dunka iväg dem till äventyr 3 ganska snart, den är mer bortkopplad från kampanjen, och då får de möjlighet till äventyrande medans kungadömet utvecklas lite lugnare under deras frånvaro.

Vidare kan du köra Monster Kingdom-idén.

http://paizo.com/threads/rzs2ljy6?My-Changes-to-RRR-Hargulkas-Monster-Kingdom

Den är awesome och skulle fungera både som en broms för rollpersonerna och deras rike, och ett fokus för dem. För de kommer att hata, hata, hata Monster Kingdom och trollkungen Hargulka.

/Magnus

God45

#PrayersForBahakan
Nice, tack det här låter awsome :gremlaugh:

De är level 3 just nu.

anth

Vetefan
God45 said:
Jag förstår inte.
Det är väl så där en bra rollspelskampanj ska vara?

När jag kör köpäventyr och spelarna läser äventyret efteråt brukar de säga: "men, det här är ju inte det äventyr vi spelade" :gremsmile:

1. Fråga dina spelare vad de tycker. Det är de som ska tycka att det är kul att spela.

2. Jag skulle kört på som ni gör nu, men kollat igenom äventyret och sett om det finns något man kunda använda på något annat sätt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
God45 said:
De är level 3 just nu.
Perfekt. Då kan du sätta upp lite mäktigare slp runtomkring dem som balanserar deras egna upplevda mäktighet.

Med risk för att de anfaller 1000 barbarer, förstås. :gremgrin:

EDIT: Mina rollpersoner HATADE Hargulka. De träffade först mest på trollkungens stöddiga skyltar som placerades ut i markerna. "THIS IS MONSTER KINGDOM. FUCK OFF", typ. Och spioner som smög omkring som de inte fick tag på. Retade skiten ur spelarna.

/Magnus

God45

#PrayersForBahakan
anth said:
God45 said:
Jag förstår inte.
Det är väl så där en bra rollspelskampanj ska vara?

När jag kör köpäventyr och spelarna läser äventyret efteråt brukar de säga: "men, det här är ju inte det äventyr vi spelade" :gremsmile:

1. Fråga dina spelare vad de tycker. Det är de som ska tycka att det är kul att spela.

2. Jag skulle kört på som ni gör nu, men kollat igenom äventyret och sett om det finns något man kunda använda på något annat sätt.
De har skit kul och jag har jättekul med att köra kampanjen för dem. :gremlaugh: Jag kände bara att jag på något sätt berövar dem upplevelsen från Kingmaker eftersom det blivit sin egen grej.

Jag brukar aldrig köra färdiga kampanjer så det är nog mest därför jag reagerade så här... När jag kör egen skrivna saker älskar jag när det blir helt galet och de gör vad de vill.

God45

#PrayersForBahakan
Magnus Seter said:
God45 said:
De är level 3 just nu.
Perfekt. Då kan du sätta upp lite mäktigare slp runtomkring dem som balanserar deras egna upplevda mäktighet.

Med risk för att de anfaller 1000 barbarer, förstås. :gremgrin:

EDIT: Mina rollpersoner HATADE Hargulka. De träffade först mest på trollkungens stöddiga skyltar som placerades ut i markerna. "THIS IS MONSTER KINGDOM. FUCK OFF", typ. Och spioner som smög omkring som de inte fick tag på. Retade skiten ur spelarna.

/Magnus
Jag tror det kan reta mina spelare på precis rätt sätt också :gremlaugh:

Mitt problem är egentligen inte att de är för mäktiga. Mer att jag var rädd att jag kom för långt från den skrivna adventure pathen. Men efter påhejningar här så tänker jag oroa mig mindre för det :gremsmile:

Cyberhest

Konträr kverulant
Som så många andra sagt: det låter ju hur kul som helst! Det viktiga är väl bara att det inte blir för lätt för dem. Se till att ge dem ordentligt med utmaningar, bara!

God45

#PrayersForBahakan
cyberhest said:
Som så många andra sagt: det låter ju hur kul som helst! Det viktiga är väl bara att det inte blir för lätt för dem. Se till att ge dem ordentligt med utmaningar, bara!
Kampanjen är över sedan ett tag tillbaka. Men tack för råden :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Hur gick det?

Eller rättare sagt, slutade det med att kampanjen fick ett kontrollerat slut eller rann det bara ut i sanden?

Snälla säg det förstnämda! :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp said:
Hur gick det?

Eller rättare sagt, slutade det med att kampanjen fick ett kontrollerat slut eller rann det bara ut i sanden?

Snälla säg det förstnämda! :gremsmile:
Den galne kungen uppsteg till den sanna guden över kobolder efter att hans eugenics projekt för att förvandla kobolderna till dragonborns lyckats.

Prästen som blev odöd gav sig av norrut tillsammans med den vampyriska admiralen och flottan för att rädda världen från den onda, världsförstörande vampyren gruppen släppte loss i mitteln av kampanjen.

Halflingen skapade en plats för halflingarna i staden innan han gifte sig med en is häxa/prinsessa från ett annat rike. De slog sig sedan samman för att bli de ultimata informationshandlarna/hemliga polismästarna över staden.

Halflingens fru, drottningen (en kobold) och kungens dragonborn dotter (en ny spelare) och några andra av de mäktigaste kvinnorna i staden slog sig ihop för att bilda ett hemligt matriarkat dedikerat till Tiamat och blev de verkliga härskarna över staden trots att de var lojala till kungen.

Där var några slag, några motsättningar, några moraliska dilemman och en massa politik inspirerad av 1900-talets värsta monster. Men till sist lyckades spelarna med sina individuella mål och alltihop fick ett lyckligt slut. (Lyckligt för spelarkaraktärerna, mindre lyckligt om du inte vill ha ditt land invaderat av en grupp fanatiska dragonborns och deras halfling ninja alierade :gremlaugh: )