Nekromanti Kiss me Hardy! med Wizkidzskepp!

Storuggla

Champion
Pirates of the Spanish Main i all ära, och Crimson Coast i lika mycket ära, men på regelsidan är det lite... illa, tycker jag allt. Eller inte illa, men det verkar lite mysko. Och lätt. Och etsat i sten. Tänk om jag vill ha ett HMS Titan med fler tjocka kanoner då? Då blir det pannkaka av hela rubbet.
Men se, där kommer Kiss me Hardy! in i bilden. KMH! ges ut av Too Fat Lardies och är egentligen menat att spelas med små modellskepp av tenn, men det går lika bra med PotSM-skepp (mycket bättre faktiskt, eftersom de är snormycket billigare). Plötsligt har jag nu regler för olika bra besättningar, bredsidor, landing parties, boarding action, moral, vindriktningen, bortskjutna roder och ankare. Och dessutom skeppsbåtar och en massa små coola grejjer!

Och då tänker ni såklart: Ajajaj, det här måte vara svårt. Jättekrånglit. Och långsamt. Fy fan vilken vrakplundrare Storuggla är som ens tänkte tanken. Men där ska ni se, det går snabbt som attans och initiativet är kortbaserat vilket ger en schysst slumpfaktor.

Skepp Ohoj har aldrig varit så kul som nu! :gremlaugh:

Storuggla, demar gladeligen

Storuggla

Champion
Ja, late typograf ;D! [ANT] [Länk]

Ja det är ju så svårt :gremgrin: Dock är deras webnärvaro lite udda och lite brittisk. Udda i det att man får noll samples eller koll på produkten på deras website, och brittisk på det sättet att de är väldigt hygglo och bisarra när man väl frågar om hjälp. Regelsidan har lite info, med betoning på lite. Eventuella frågor kan dirigeras till mig eller deras emaillista, om man nu är med där :gremsmile:

Storuggla, biconal hat

Krellh

Warrior
Åhå!! Nu blir jag väldigt nyfiken - hur är Kiss Me Hardy? Jag spelar ju en del I Ain't Been Shot, Mum! och jag har vid flera tillfällen funderat på att införskaffa KMH eftersom jag vet att Lardies-gossarna har en regelfilosofi som jag finner synnerligen sympatisk :gremsmile:

/Tobbe - Lardies-fanboy

Storuggla

Champion
Kiss me Hardy är... coolare. För det har segelskepp. Men seriöst, det är mer elle rminde det samma, fast utan Tea Break-kortet. Det är den största skillnaden. Varje skepp har två kort var, ett Move och ett Fire. Ett kort för Possible Wind Change och det är väl det har jag för mig. Visst, om ett skepp brinner, om man bordar eller om man har ett kustbatteri med i leken så måste man ju ha kort för dem också, men i en ren sjöstrid ska man klara sig med två kort per skepp och ett för vinden.

Alla mått är i centimeter, tack och lov. Ett skepp är den minsta enheten (fast man kan ju lägga ut båtar i sjön också men vafan, det är en extraregel bara sötvattenspirater använder) och man förutsätter att besättningen halar och hissar de segel som anses bäst beroende på hur vinden ligger i förhållande till ens kurs (om man inte behöver bry sig om vilken växel ens tanks har i ett WWII-spel, varför ska man behöva bry sig om seglen i ett skeppsspel?). Ens skepp svänger snabbare och skjuter bättre ju bättre besättning man har. Det finns inga Big Men, som i IABSM!.

Det är en hel del småsaker som skiljer sig, men baktanken är densamma; Play the period. Man ska kunna lira KMH utan att veta ett jota om segling, och ur den synpunkten funkar KMH bra. Enkelt, snabbt och roligt skrivet.

Alltså, det är kul. Jag tycker det är värt priset i tryckt form, men som pdf torde det vara en guldgruva för oss skeppstokar :gremgrin:
Vill du veta mer är det bara att fråga, jag har ett ex här och kan gladeligen berätta mer om skadesystem eller sådant, bara jag vet vad jag ska prata om så jag inte babblar om ankare i timtal :gremwink:

Storuggla, Nelsons backstabber

Krellh

Warrior
Det här börjar ju låta som nåt jag absolut måste ha! ...jag kanske borde slänga ett mäjl på Richard Clarke ikväll....

Hur skulle det funka att använda till tidigare perioder än Nelson-eran? Säg...sisådär 1600-tal?

/Tobbe, kanske borde se Master & Commander...igen

Storuggla

Champion
"Hur skulle det funka att använda till tidigare perioder än Nelson-eran? Säg...sisådär 1600-tal?"

Jättebra. Reglerna klarar all sjöstrid från 1600 tills ångbåtarna börjar komma. Allt du behöver göra är att se till att ingen nämner Nappe vid spelbordet så... :gremsmile:

Storuggla, Nappe rules!

Krellh

Warrior
Snablars, nu måste jag ju skaffa det! Och jag måste dessutom köpa Master & Commander på DVD för att få mig lite fartygsporr till livs. Det är en jäkla tur att jag inte ska jobba imorgon så jag kan lägga allt mitt krut på en shoppingrunda istället :gremwink:

Storuggla

Champion
Re: Götter

Ja? Det är väl Riotminds nya rollspel, ett mysterierollspel som utspelar sig i mellan januari och maj 1945? En massa hemliga sällskap, istället för dungeons är det gator och istället för drakar och beholders är det T34or och Shermantanks? Nåhä... :gremfrown:

Storuggla, volksstorm