Nekromanti Klädesrollspel...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag fick en idé, som jag inte vet om det blir nåt men som sysselsatte mig en stund i varje fall:

Ett rollspel där man spelar folk med klädesbaserade krafter.

Alltså, vilka krafter man har beror på vilka kläder man har -- färg, stil och snitt avgör stats och vad man kan göra. Man skapar sin rollperson genom att bestämma dess stil.

Någon form av modern fantastik. Vävargillen som fajtas? Demoniska vävstolar? Symaskiner från bortom tid och rum? Möjligen inramat i gymnasiemiljö.
Kanske konkurrerande grupp, typ Sabbaten i Vampire, som får sina krafter från frisyrer istället.

Krille skrev på facebook att det kändes som WoW the RPG. Jamen kanske, utom att fokus inte ska ligga på att skaffa loot och byta kläder hipp som happ. Kan man likna det med barbiegrejen, kanske? Att det blir lite mer "leka med docka". Mixa och matcha kläder för att få ett schysst utseende som OCKSÅ ger balla krafter.

Jag tänker mig att saker som färg, material, mönster och snitt kan spela in för vilken typ av krafter man får och hur de ter sig, vilka av ens förmågor som är starkast etc.

Jag tänker mig att det inte är så stridsfokuserat, eller att det i vart fall har samma regler för alla typer av konflikter och ganska fria tyglar vad gäller beskrivningar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Låter rätt kul, och inte alls lika vrickat som det kan tyckas vid första anblicken. En parallel jag snabbt drog var till riddares heraldik, om man byggde sin riddare genom att sätta ihop heraldiken snarare än att sätta ihop heraldiken efter vilken riddare man skapat.

krank

Rymdhamster;n79867 said:
Låter rätt kul, och inte alls lika vrickat som det kan tyckas vid första anblicken. En parallel jag snabbt drog var till riddares heraldik, om man byggde sin riddare genom att sätta ihop heraldiken snarare än att sätta ihop heraldiken efter vilken riddare man skapat.

Det vore också awesome. Ett medeltids-hack kanske, om man bygger en stabil grund? =)

Jocke

Man med skägg
på temat magiska kläder: har du kollat in kill la kill?

MetaLarsson

Warrior
En dag som idag syns det ju (åtminstone i sociala media) vilken magisk (alt. politisk, socialmedveten, symbolisk m.m.) inneboende kraft ett par fotograferade udda strumpor kan ha.

JJoghans

Regelknackare
Titeln fick mig att tänka på ett rollspelens svar på klädpoker. :eek:
Jag gillar iden!

Mundo

Myrmidon
Rymdhamster;n79867 said:
Ett spel jag hade lirat, lätt. Skapa riddarkaraktärers värden genom att bestämma deras heraldik. Fan vad coolt.

gizmo

temporary sunshine
Spinnrockar har ju varit magiska typ sedan det finns sagor.
Men glöm inte frisyr i sammanhanget, hår är en ganska kraftfull sak också.
Och nu att jag ser de två sakerna i samma post - spunnet hjältehår.

JJoghans

Regelknackare
Det skulle lätt kunna bli en separat magiskola i fantasygenren också, men jag diggar tanken med att förlägga det i en urban fantasy-miljö.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det påminner om mitt rollspel om Atlantis som ligger som utkast för framtida saker. Där handlar en aspekt om just Atlantis dekadens och de storslagna festerna där. En stor del av karaktärsskapande är just val av kläder och vilka färger de har, eftersom det är en viktig del för att stå ut i de storslagna festerna. Valet av klädsel är med andra ord en spelmekanik lika viktigt som grundegenskaper, hitpoints och så vidare.

Så fram för mer fokus på kläder i rollspel! :)

Max Raven

T12-kultist
Jocke;n79885 said:
på temat magiska kläder: har du kollat in kill la kill?
Jag tänkte på alla dessa transformerande shounen-hjältar - kamen rider och dess arvtagare (inklusive Sailor Moon) - men där de har transformeringen för att visa power-up-grejen så har Kill la Kill förstås kläder-ger-krafter direkt. :)

Sedan finns förstås Final Fantasy X-2 och... något spel till jag inte kan dra mig till minnes f n. Tror jag.

Systemmässigt skulle man kunna ha typ plaggkort av de olika relevanta typerna man kör på (vad det nu är - utseende, färg, "yrke", element, etc) med modifikationer/krafter/stats. Går säkert att göra snyggt/smidigt om man tycker sånt är kul. :)

krank

Numera kan man ju trycka kort via drivethrucards, så en kortlek är nog inte helt omöjlig...

Jag har gått och funderat lite löst på hur jag tänker mig att det ska funka. Inget färdigt system ännu, bara en lös tanke om hur jag vill att det ska kännas.

Om vi till exempel snackar färg så skulle man kunna låta de tre grundfärgerna betyda olika saker. Rött kan vara kropp, passion, starka känslor, våld. En röd mössa gör en till bärsärk, eller till nån som vinner diskussioner genom emotionella argument. En röd halsduk kan bli lång och strypa folk; har den eldmönster ger den brännskador. En röd tröja ger superstyrka, kanske. Röda byxor gör att man kan hoppa jättelångt och röda skor gör att man sparkar jättehårt. Röda vantar gör att man slår hårt.

Svarta kläder har negativ energi. En svart halsduk suger i sig värme och energi från de den håller fast. En svart mössa gör en osynlig för folk med telepati.

Färger kan blandas; en mörkröd tröja får både lite svart-kraft och lite röd-kraft. I spelet anses svart och vitt vara separata färger, inte bara summan eller avsaknaden av andra färger. Kanske.

Och sedan har vi som sagt en massa andra variabler, som material (som kan vara tungt/lätt/tjockt/tunnt/fluffigt), snitt (knutet till subkultur eller samhällsklass etc).

Metalldetaljer måste såklart ha en betydelse, också. Punkare och gothare med kedjor de kan styra är ju givet. Vilken effekt har örhängen? Näsringar?

Max Raven

T12-kultist
Känns som att man kanske kan slänga ihop metalldetaljer med typ astrologitecken, ädelstenar eller kanske någon slags accessoar-kategori?

JJoghans

Regelknackare
För mig associerar metall till rustningar och vapen. Åtminstone brons, järn och stål.
Silver tillskrivs lite andra egenskaper - det är ju ingen riktig vapenmetall, men är å andra sidan knutet till månen och skulle därför bita extra bra på övernaturliga varelser - exempelvis varulvar (fast varulvarna själva brukar vara av en annan åsikt).