Nekromanti Klädedräkt, rustningar och annat brännbart...

Troberg

Sinister eater
Troberg ser från annat håll

Jag funderade lite på det här kring vad som bör beskrivas om olika kulturer. Min slutsats?

Det spelar inte så stor roll vad man beskriver.

Det viktiga är att man ger varje kultur några distinkta kännetecken som spelarna kan relatera till och komma ihåg. Dessa kännetecken bör INTE vara i form av en checklista med saker som beskrivs för varje kultur, utan bör i stället fokuseras på det som är distinkt för en varje kultur. För en kultur kanske man beskriver att de är vegetarianer och att maken alltid förväntas mata hustrun, för en annan kanske man beskriver deras underliga äktenskapsseder, för en tredje kanske man beskriver hur en persons status i samhället kan utläsas av hur stor hatt de har, för en fjärde kanske man beskriver deras barnuppfostran.

Man ger alltså ett antal små godbitar som spelledaren kan droppa in för att ge lite lokal färg, men man försöker inte i detalj att kartlägga hela kulturen.

Det är också viktigt att inte ha för mycket beskrivningar. Då blir det fort mycket att hålla reda på och man rör ihop det.

Det kanske låter lite simplistiskt, men det funkar väldigt bra. Ett exempel på hur sådana små stämningsdetaljer kan fungera finns i gamla scenariot Dimön (eller om det var tvillingbergern, kommer inte ihåg) till DoD. Vid något tillfälle där så är det något som rör sig i gyttjan, vilket naturligtvis gör spelarna försiktiga. Spelarna har med sig en halvsenil gubbe. I scenariot beskrivs det som "en valnlig flodkräfta som man kan koka med dill och äta". Detta står ju inte för att tala om att man kan koka den med dill och äta, utan för att gubben ska kunna skratta åt karaktärerna och säga "Det är ju en vanlig flodkräfta som man kan koka med dill och äta.". Genast har en liten kräfta tillfört något till känslan och beskrivningen av gubben.

Rising

Vila i frid
"Vid närmare eftertanke har jag svårt att finna hel- och halvnakna illustrationer i rollspel fascinerande. Det är nog bara jag."

Nej, jag med. I vart fall om vi pratar om tjejer. Jag tycker faktiskt att en halvnaken androgyn man kunde vara sexigt, bara jag slipper tutt-amazoner och muskel-barbarer så är jag nöjd.

Jag föredrar Brom's påklädda tjejer och avklädda karlar, framför Boris Vallejo's trötta schabloner (oj, den goda tjejen är blondin och den onda är brunett, rena rama Spara & Slösa, fnys)

---

På tal om kläder tycker jag också de kan uttrycka en -personlighet-. Man förlorar lite om man spelar i medeltida världar där kläder (först och främst) var bruksföremål. Något viktigt hände när människan (även de lägre klasserna) kunde uttrycka sin individuella livsstil med sina kläder och accessoarer, så det är kanske anledningen till att jag föredrar att blanda in någon sorts moment av Urban Fantasy, Beatfantasy, (eller vad man nu vill kalla det) i alla mina medeltida rollspel.

(Att jag är för korkad för att begripa något om historiskt korrekta kläder spelar dock också in)

/Rising

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Mycket sant. Där väger bara bekymret från att göra det klart för spelarna att det är en unik individ de har att göra med liksom i luften. Det är kul om de är tillräckligt känsliga för att uppfatta det utan att skriva det på näsan.

Alternativet är ju att man
A; spelar rollspel i världar där alla har läst bokserien av hmhm före (typ ringen mfl)
B: Att man ger spelarna hemläxa, läs dessa åttio sidor tills nästa speltillfälle.

Hm. Nåja....

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Klädedräkt... och något OT

(Att jag är för korkad för att begripa något om historiskt korrekta kläder spelar dock också in)
Men, titta jag har någon att undervisa! Förlåt, det var visst den obefintliga läraren i mig som brast ut i lovsång - den skådade ett byte

Att kläder uttrycker personlighet behöver man inte gå till pseudomedeltid för att hitta. Det finns i olika perioder i vårt mänskliga förflutna där de faktiskt fanns möjlighet att dana sin egen stil. Men du har rätt i att det varit den rikes rätt i många eviga eror. =)

Men titta idag, du säger att vi uttrycker egen personlighet... jag är inte beredd att hålla med. Du använder snarare kläder för att visa att du tillhör en grupp och det har man gjort i alla tider. Fast det kanske inte var vad du menade förståss....

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Troberg ser från annat håll

Jag håller med i stora drag. Men en protest bara... Det spelar roll vad man beskriver. Varför? Jo, det är viktigt att dessa särdrag antingen kan beröra eller stöta rollpersonerna (utifrån deras kultur inte spelarnas). Det är alltså sånt som är minnesvärt. En del behöver de inte ens iaktta utan bara höra som "rykten"... gud va kul man kan ha genom att kittla spelarna med mer eller mindre bisarra seder.

Känns lite som när jag (verkligen i verkligheten) blev ilurad små chockladiga nötter/bönor som smakade lite sötsyrligt... jättegott tills de rackarna talade om att det var honungsrostade chockladdoppade myror.... hm, ge mig tillfälle till hämnd. Kulturerna spelar alltså en oerhörd roll. Samma effekt som att det kan vara totalt förbjudet med trollkarlar/magiker har ju trots allt tabun kring klädsel, mat eller annat.

Nightowl

Champion

Den grå medeltiden då alla lufsade runt i grå vadmalspaltor, grävde upp jord för att äta och hette Dennis har främts funnits i Hollywood och i viktorianska historikers fantasi. Man behöver alls icke ha historiskt korrekt byxångest för att ens göbbe har ett eget snitt på böxan.

Fast när jag spelar D&D och dylikt brukar ändå klädstilen vara som i Xena med högre budget, så vafan...

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Troberg ser från annat håll

Jag håller med i stora drag. Men en protest bara... Det spelar roll vad man beskriver. Varför? Jo, det är viktigt att dessa särdrag antingen kan beröra eller stöta rollpersonerna (utifrån deras kultur inte spelarnas). Det är alltså sånt som är minnesvärt. En del behöver de inte ens iaktta utan bara höra som "rykten"... gud va kul man kan ha genom att kittla spelarna med mer eller mindre bisarra seder.
Självklart, det är ju de mest säregna sederna man ska använda. Vad jag menade var att det inte spelar så stor roll om den säregna seden är att man anser det vara en delikatess att svälja levande småfiskar eller om det är att man inte har kläder på underkroppen. Det viktiga är att den är typisk och att den koms ihåg.

Det jag vill komma bort från är checklistan:

* Kläder: bla bla bla
* Mat: bla bla bla
* Musik: bla bla bla
* Uppvaktning och äktenskap: bla bla bla
osv.

Det blir bara stelt och tråkigt. Skriv om det som är utanför normen, låt resten vara osagt.

Känns lite som när jag (verkligen i verkligheten) blev ilurad små chockladiga nötter/bönor som smakade lite sötsyrligt... jättegott tills de rackarna talade om att det var honungsrostade chockladdoppade myror....
Isch, nästan som när jag missade att ta bort en gurkbit ur hamburgaren...

Eva Florén

Swashbuckler

Snittet nejdå... jag menar det utformades ju i de lägres fall efter tidigare plagg och kroppsform.... så snittet hade ju inte någon större roll. Däremot material.... material kostar, om inte pengar så tid. Vilka hade tid, inte var det de små människorna, de jobbade och slet rätt hårt. Men visst de som viggade ihop det och fick tid över gjorde också underverk med klädsel och material.

Men låt inte det hindra, kulturer i rollspel lämnar ju faktiskt utrymme för kreativitet... typ. =)

Illern

koppariller
Fast man behöver ju inte använda ett slagssvärd... Finns ju andra mer passande saker.. =^_^=
Om jag minns bilden kan det ju bli en rätt roande syn, kanske...
:gremwink: :gremblush: :gremtongue:

Illern

koppariller
Där nämndes att när en pojke blir man får han byta från barntoga till vuxentoga

Intressant är att de som hade röda/purpurränder på kläderna var barn och senatorer. Undrar om man skall tolka det som att senatorerna var barnsliga :gremlaugh: Ordet senator (även på latin) kommer ju faktiskt av det latinska ordet för gammal och det sägs väl att man går i barndom igen så småningom? :gremwink:

<i<men hur är det med övriga rollspel? Både independent och ja... ni vet vad jag menar?[/i]

Jag har försökt skriva en del om klädsel till Terra Draconis och i prislistan finns ett ''komponentsystem'' (som förhoppningsvis blir bättre i version 2) för att plocka ihop lite snoffsigare kläder med priset beroende på olika faktorer som färger och mode med mera. Däremot insåg jag ju när jag läste nedan att jag skulle behöva skriva mer om hur olika kläder uppfattas. Speciellt som det finns ett kvardröjande drag av att sparsamhet är fint i den drakonska kulturen trots att somliga har groteska mängder resurser att lägga på t.ex. kläder, vilket skapar vissa paradoxer.

Själv tycker jag kläder är intressant och det hjälper mig mycket att visualisera en person och likheter och skillnader mellan personer om kläderna beskrivs. Det kan ju också vara relevant i spelet eftersom det till exempel i Rom inte var något problem att skilja ut en senator i ämbetskläder från en annan rik person eftersom det bara var senatorerna (bland vuxna) som hade den speciella röda/purpurfärgade kanten på togan.