Nekromanti Klagomål.

Badanka

Veteran
Jag skulle bara vilja framföra ett klagomål på den senaste utgåvan av eon,
det är inte så mycket, men jag tycker att det är väldigt surt att neogames på ett lite snitsigt sätt vävt in att man måste köpa alla tilläggsböckerna för att ha en aning om vissa saker,

ex.
Alkemi, ingenting, utom "se mystik & magi"
resor med båtar, där man antagligen måste se sjöfarare och pirater,
nekromanti, se den boken.

Det är lite surt att man när man köper denna produkt inte får ens lite basinformation, och att man MÅSTE köpa en bok för att ens få en aning om alkemi, eller att man inte får veta hur fort ett skepp åker för att det står i S&P.

i övrigt är det bra, men jag tycker inte att det låter som någonting som "Neogames är det schyssta spelföretaget" skulle göra......

just a thought.

Krille

Super Moderator
"Det är lite surt att man när man köper denna produkt inte får ens lite basinformation"

Jag ser inte alkemi eller hur långt man kan åka som basinformation. För sjutton, en hel klase spel har det inte över huvud taget ens i alla femtielva tilläggsmoduler!

Se det som en hänvisning: vill du nödvändigtvis ha alkemi med i din kampanj så vet du numera att reglerna för det finns i Mystik&Magi. Om du däremot gör som alla andra fantasyspel och inte har med alkemi i din kampanj så har du inte betalt en massa pengar för sidor som du inte kommer att använda.

Helmgast
Re: Motklagomål.

Ge exempel på hur man på ett litet utrymme skulle kunna göra en bra beskrivning av alkemi och nekromanti till Eon så kanske det kommer med i en kommande upplaga om några år. När vi gjorde Eon III hade vi svårt att få in det på ett bra sätt.

Det vore väldigt dumt gjort av oss att inte hänvisa till de moduler som faktiskt finns - en styrka med Eon är ju att det finns tillägg, så det kan väl inte vara en nackdel att veta att dessa finns?

Om det nu inte finns info om hur snabbt båtar färdas så kan du ju starta en sida på neowikin ( www.foxtail.nu/neowiki ) med idéer om vad som borde vara med i Eons grundutförande. Var förresten ännu mer kreativ på wikin om du orkar. Det som inte finns tryckt är ditt (och många andras) uppdrag att fixa. Lycka till!

Badanka

Veteran

I fallet nekromanti, så finns det iaf ett par besvärjelser, men en liten spalt om hur man ex. reanimerar skelett och vilken nivå de hamnar på skulle passa in ganska fint, det utrymmet skulle kunna tas från en av de många golemritualerna.

I fallet alkemi skulle kanske en sida räcka, där man förklarar hur man gör alkemiska preparat. och DÄR, kan det stå "för mer information se M&M.

(jag är fullt medveten för övrigt att det egentligen bara är att sluta lata mig och bygga egna regler om jag känner att någonting saknas, men jag har inte bestämt mig om jag ska göra det, eller om jag ska sätta igång och köpa böckerna istället :gremlaugh: )

Lycan

Hero

Det är lite synd att nekromantin ligger så långt ifrån det klassiska magisystemets kausalitet. Den föraning om hur nekromantin var tänkt att se ut före V&N som man får av några ritualer i M&M säger mig att alkemin, nekromantin och magin egentligen var tänkt att vila på liknande grundvalar, och i sådana fall hade det säkert varit möjligt att skriva en lightversion av magisystemet och inkludera i grundboken. Nu hade väl en sådan lightversion antingen fått vara utan nekromanti, eller avvika kraftigt från hur nekromantin beskrivs i V&N.

Om ni förstår vad jag menar.

- L

Kanturi

Swordsman

eller om jag ska sätta igång och köpa böckerna istället

Väldigt bra idé, varenda bok är värd pengarna, speciellt böckerna M&M, den är riktigt tjock och har mycket mer information än om bara magin, som t.ex. olika typ "guilds"(kan bara inte komma på det svenska ordet för det) och såna saker, S&P är oxå riktigt bra eftersom att den behandlar så mycket inom sjöfarten, som t.ex. sjökort, båttyper, pirater, kostnader för varor i olika hamnar så att man vet vart man tjänar på att köpa/sälja om man är en handelsman. Även regler för saker som kan hända väl i hamn finns med... hoppas att du inte gör som jag och hoppade av EON, utan att du fortsätter att spela och köpa alla böcker och få en riktigt fin samling... tack för mej...

//Emil "Kanturi" Nises

Praetori

Warrior

Tycker N&V e en bra bok. Om man ser mekaniken bakom de olika vandöda förstår man att nästan alla följer magireglerna till punkt och pricka (dock med små habrovinker här å där), en belial e tex en zombie med lite extra förmågor (vilket ger den en viss rang).

Det hade dock varit roligare om de vandöda som presenteras i boken var just exempel (som det är nu är det svårt för en ovan spelare/SL att knåpa fram nåt nytt, eftersom själva mekaniken inte beskrivs). Och att tydligare regler för rent "bygge" av dylika varelser fanns med.

Dessutom tycker jag i min grisodlarhjärna att de nekrotropiska förmågorna är alltför kraftiga. :gremwink: