Unearthed arcana
Vad är egentligen poängen med denna produkt, om vi nu inte ska vara alltför cyniska; jag fann följande saker i denna bok som i överhuvudtaget sett var något annat än stinkande getdynga:
Spell points ;
Den här GAMLA idén håller givetvis fortfarande tycker jag.
Reputation
Var någorlunda ok. Dock ganska patetiskt att slänga in "Low profile" och "Renown" som feats.
Honor
Kan jag tänka mig som inslag i en hel del kampanjer, inte bara österländska
Taint
Trevliga uppslag som passar lite otrevligare kampanjer. Kunde dock ha utvecklats lite till.
Resterande material i denna bok var komplett onödigt och kan ganska ledigt förpassas till dynghögen, enligt min blygsamma åsikt. Onödigheter som "sanity" hör inte hemma i generella fantasyvärldar där man mer eller mindre ständigt stöter på monster, lik och död. 90% av alla äventyrare i en fantasyvärld med det systemet torde vara psykotiska efter ca tre äventyr. Och varför använda standardraser till alla möjliga element för att sedan ge dem små fantasilösa modifieringar? Bort det. Bloodlines: bra idé, extremt uselt genomfört med dito fantasilöshet Paragon: no fucking comment. Variant character classes: gör det istället lättare att multiclassa eller skapa NYA classes. Boring. Character traits och flaws: varför skriva ner saker som är så deprimerande samt obalanserat dåliga att ingen någon kommer att välja dem? Waste of paper....
Vad är egentligen poängen med denna produkt, om vi nu inte ska vara alltför cyniska; jag fann följande saker i denna bok som i överhuvudtaget sett var något annat än stinkande getdynga:
Spell points ;
Den här GAMLA idén håller givetvis fortfarande tycker jag.
Reputation
Var någorlunda ok. Dock ganska patetiskt att slänga in "Low profile" och "Renown" som feats.
Honor
Kan jag tänka mig som inslag i en hel del kampanjer, inte bara österländska
Taint
Trevliga uppslag som passar lite otrevligare kampanjer. Kunde dock ha utvecklats lite till.
Resterande material i denna bok var komplett onödigt och kan ganska ledigt förpassas till dynghögen, enligt min blygsamma åsikt. Onödigheter som "sanity" hör inte hemma i generella fantasyvärldar där man mer eller mindre ständigt stöter på monster, lik och död. 90% av alla äventyrare i en fantasyvärld med det systemet torde vara psykotiska efter ca tre äventyr. Och varför använda standardraser till alla möjliga element för att sedan ge dem små fantasilösa modifieringar? Bort det. Bloodlines: bra idé, extremt uselt genomfört med dito fantasilöshet Paragon: no fucking comment. Variant character classes: gör det istället lättare att multiclassa eller skapa NYA classes. Boring. Character traits och flaws: varför skriva ner saker som är så deprimerande samt obalanserat dåliga att ingen någon kommer att välja dem? Waste of paper....