Nekromanti Klan fokus: Toreador

God45

#PrayersForBahakan
Ni vet när jag sade att jag skulle vänta en vecka för att alla trådarna skulle få tillräckligt med uppmärksamhet? Efter att tre av trådarna fått mer än 500 visningar och det varit bra diskussioner i alla trådarna är jag ganska säker på att ni klarar en till :gremsmile:

Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Toreador:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/O3dWBLoU--E&feature=player_detailpage"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/O3dWBLoU--E&feature=player_detailpage" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jag brukade älska Anne Rice böcker. Jag såg En vampyrs bekännelse när jag var elva, letade upp böckerna på biblioteket och sedan var jag fast. När Queen of the damned kom ut såg jag den också och älskade den lika mycket som jag hade älskar originalet trots att den så här i efterhand inte alls når upp till varken förlagan eller den förra filmen. När jag ett par år senare såg Vampire: the dark ages på en hylla i en spelaffär en vän drog in mig i medan han skulle köpa Warhammer figurer var det min halv begravda kärlek till Anne Rices vampyrer som fick mig att testa den här nya rollspelgrejen.

Klan Toreador handlar om att spela en Anne Rice vampyr. Hur skulle jag någonsin inte kunna gilla det?

Grejen med en vampyrs bekännelser är att det är en förförisk bok och en förförisk film, filmen drar in tittaren och lockar denna till att inte sympatisera med Louis som är den motvilliga vampyren utan med Lestat som är det eleganta monstret. Det är vad klan Toreador handlar om, att vara det eleganta, förföriska, åtråvärda monstret.

I Camarillan är klan Toreador det sociala klistret som håller ihop sekten trots sig själva medan de i Sabbaten är perversa konstnärer. Men allt detta är sätt för dem att dölja sin desperation, desperationen över att inte ha någon kreativitet kvar, att ha döda hjärtan i döda kroppar. Att ha förlorat den där gnistan in själen som gör dem mänskliga och inte bara vackra, döda ting.

Discipliner: Klan Toreador backar upp sina naturliga förmågor att imponera och övertala med de övernaturliga krafterna från Presence. Det är delikat och ironiskt att klanen som inte egentligen kan känna någonting äkta har förmågan att inspirera sådana känslor hos andra.

Många gillar inte att Toreador har tillgång till Celerity. De känner att det är en för strids inriktad disciplin för konstnärsklanen. Jag har två argument mot detta, 1.När en Toreador slåss ska det vara snabbt, våldsamt och känslosamt vilket Celerity gör möjligt. 2. Anne Rice vampyrerna är supersnabba så det så!

Auspex är praktiskt men är annars inte supertematiskt passande. Det är ett effektivt sätt att få reda på hemligheter men jag hade nog valt en annan disciplin åt dem.

Bra koncept bakom Tremere vampyrer jag sett: Vet ni vad? Jag är inte objektiv här. Jag älskar stereotypen. Så mitt råd kommer bara vara att köra på den. Hmm... jag har sett en Toreador som verkligen var en tjurfäktare, det var ganska smart.
Koncept jag aldrig vill se igen: Nej! Strid är inte din "konst"! Kom aldrig med det här konceptet till mitt spel!

Klädsel: Sexigt, vackert och anpassat efter vad du gör. Inte nödvändigtvis modernt. En Toreador kan absolut byta kläder mellan varje scen. Det finns en uppdelning mellan konstnärer och kritiker inom klanen där konstnärerna generellt är bättre klädda. Så om du spelar en gourmand eller filmkritiker så behöver du inte hålla samma standard som fotomodellerna eller skådespelarna.

Embrace: Konstnärer och kritiker. Konstnärerna för att försöka få in någon som kan vara kreativ i klanen oavsett hur hopplöst det är. Kritikerna för att ha någon annan som förstår Sirens fascination av skönhet.

Varför är Toreador den bästa klanen att spela?: Vill du inte vara vackrast, bekvämast och mest självsäker i rummet. Vill du inte vara ett förföriskt monster som får alla runt dig att svärma runt dig?

Toreador är fantastiska att spela eftersom alla vill vara dig eller ha sex med dig. Eller både och.

Zorbeltuss

Hero
Jag brukar oftast spela Toreador, inte alltid men oftast, den ligger dock bara tvåa på toppskalan.

Tre noterbara Toreadorer jag spelat eller tänkt spela:

En som pga intriger mellan camarillan och anarcherna blev invigd av en anarch toreador efter att ha varit väldigt dåligt behandlad ghoul till en camarilla ventrue (hennes avsky mot venture och ghouls har smittat av på mig), visst hon hade ett konstnärligt hantverk men hade nog blivit brujah om hon hade blivit invigd på normalt sätt, hon var inte heller social, hon var inte särskilt bra på sådant innan hon blev ghoulad och så nedtryckt hon blev under perioden som ghoul krävdes det underverk för att få henne att göra annat en sitta med keramik eller slåss.

Min andra är en noise-musiker, en elitistisk sådan som alltid är klädd i Zentai under kläderna (Zentai är en totalt heltäckanbde kroppsstrumpa), tillsammans med sin bandparter (som inte var klädd på detta sätt) så skulle de gå runt på lajvet och klaga på att övriga toreadorer inte förstog konst och var stockkonservativa och tråkiga, undantaget var ju givetvis vår sire som förstod vår storhet (oavsett om han verkligen gjorde det eller ej).

Tredje är fortfarande kvar i dark ages, hon var präst lärjunge och krigare i Estland håller fortfarande på att plugga Kalevala för information om religionen och jag är väldigt intresserad av hur hon kommer utveklas genom kampanjen.

Jag älskar Toreadors öppenhet och möjlighet till olika koncept, en annan inspirationskälla till toreador är nog The Hunger från 1983, den är väldigt bra inspiration men det är inte mycket till film utöver det.

/Zorbeltuss

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se igen: Nej! Strid är inte din "konst"! Kom aldrig med det här konceptet till mitt spel!
Det kan bli bra. En av spelledarens figurerna i en kampanj var en toreador methuselah, embracead gladiator något århundrade efter kristus. Han såg en bra strid mellan skickliga deltagare som något av det vackraste som fanns.
Du förstår hur väl det fungerade tillsammans med toreadors svaghet. Trots att killen var totalt uber (som methuselahs brukar vara, och den här hade plockat på sig de flesta discipliner som var användbara för strid) så var han totalt värdelös egentligen och kunde bara döda om det gällde hans överlevnad eller om det var absolut kritiskt för hans långsiktiga planer.
Annars så var striden bara för vacker...så..charmerande. Så underbar.
Så han var typ den största voyeuren, den toreador som hade pushat för "in the shit" krigsjournalistik sedan de uppfann kameran och var deprimerad över att de inte hade uppfunnit kameran innan napoleonkrigen (det som han tyckte var det sista absolut vackra kriget).

Recca

Femme Fatale
Cybot said:
God45 said:
Det kan bli bra. En av spelledarens figurerna i en kampanj var en toreador methuselah, embracead gladiator något århundrade efter kristus. Han såg en bra strid mellan skickliga deltagare som något av det vackraste som fanns.
Du förstår hur väl det fungerade tillsammans med toreadors svaghet. Trots att killen var totalt uber (som methuselahs brukar vara, och den här hade plockat på sig de flesta discipliner som var användbara för strid) så var han totalt värdelös egentligen och kunde bara döda om det gällde hans överlevnad eller om det var absolut kritiskt för hans långsiktiga planer.
Så han var typ den största voyeuren, den toreador som hade pushat för "in the shit" krigsjournalistik sedan de uppfann kameran och var deprimerad över att de inte hade uppfunnit kameran innan napoleonkrigen (det som han tyckte var det sista absolut vackra kriget).
Awesome.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Vad ska jag säga, jag är tacksam för att du visade att jag hade fel :gremsmile:

De jag har sett har dock varit ninja-muppar med max celerity allihop... Så det handlar om att ha en tillräckligt bra spelare för att göra det intressant.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
De jag har sett har dock varit ninja-muppar med max celerity allihop... Så det handlar om att ha en tillräckligt bra spelare för att göra det intressant.
Jag vet inte hur bra rollspelare det krävs. Det enda som krävs är att man i sin karakterisering kommer ihåg att inom varje Toreador så bor det en artiste (fransk uttal :p). Om det sedan är en gladiator, ninja, seriemördare (mer så än vanligt för vampyrer alltså), tjurfäktare, direktör, målare, gansterrappare, klubbägare, filantropist, Martha Stuart, byråkrat, bartender, hemlös osv. Det kvittar hur du får utlopp för din artiste, men vad du än gör så undermedvetet så försöker din inre artiste göra det till ett konstverk (och med de kulturella pretantioner som det innebär att något ska vara ett konstverk). Inklusive att sätta sin signatur på konstverket för att lämna ett kulturellt fotavtryck.

Frånvaron av en "human spark" och egentliga känslor gör bara vampyrens strävan mer desperat, mer fåfäng och mer fixerad.
Det är inte Malkavians som är de galnaste vampyrerna i WoD...

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Jag vet inte hur bra rollspelare det krävs. Det enda som krävs är att man i sin karakterisering kommer ihåg att inom varje Toreador så bor det en artiste (fransk uttal :p). Om det sedan är en gladiator, ninja, seriemördare (mer så än vanligt för vampyrer alltså), tjurfäktare, direktör, målare, gansterrappare, klubbägare, filantropist, Martha Stuart, byråkrat, bartender, hemlös osv. Det kvittar hur du får utlopp för din artiste, men vad du än gör så undermedvetet så försöker din inre artiste göra det till ett konstverk (och med de kulturella pretantioner som det innebär att något ska vara ett konstverk). Inklusive att sätta sin signatur på konstverket för att lämna ett kulturellt fotavtryck.

Frånvaron av en "human spark" och egentliga känslor gör bara vampyrens strävan mer desperat, mer fåfäng och mer fixerad.
Det är inte Malkavians som är de galnaste vampyrerna i WoD...
Du har verkligen superbra idéer för Toreadors :gremlaugh: Har du spelat många Toreadors?

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Du har verkligen superbra idéer för Toreadors :gremlaugh: Har du spelat många Toreadors?
Ungefär ett tjugotal olika. De var min favoritklan när jag spelade oWoD aktivt runt millenieskiftet.
Mest är det one-offs för Lajv eller konvent, men åtminstone 4 av dem har varit i längre kampanjer.

P.S: Lite avis för att jag inte har upptäckt hur jäkla toreador Celebrity Skin (både sången och videon) var innan OP-inläggget.

Stormflare

Veteran
En sak som de senare oWoD böckerna hintar om är att Toreadorerna är den klan som har lättast att röra sig bland människor och omge sig med dem. De har generellt sett lättare att upprätthålla Maskeraden och är de enda som orkar följa med människornas ständigt växlande trender och mode.

Jag tycker att den fördelen uttrycktes bra i Camarilla-boken (av en Toreador om Gangrel): "They are blood-poor, we are not."

Kan ju vara bra att tänka på när de andra klanerna flexar muskler eller viftar med sedelbuntar... eller sin magi. :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Toreador är en klan jag känner mig väldigt neutralt inställd till; min första rollis i Vampajjer var en Toreador, och det finns något med dem jag gillar, men samtidigt känns de väldigt ofta extremt färglösa jämfört med nästan alla andra klaner, och Toreador-SLP:er i officiella moduler är oftast rätt menlösa och intetsägade. Klan Toreador saknar något fundamentalt för att bli genuint koola, men jag kan inte sätta fingret på vad. Kanske kan man få nån hint från deras afrikanska motsvarighet Ishtarri, som faktiskt funkar lite bättre:

The Ishtarri claim to be descended from the Babylonian goddess Ishtar, but currently lack the personal connection with Africa that the similar Guruhi have. The Ishtarri are the only Laibon legacy that are not native to Africa; however, through manipulation and diplomacy, they have become an important part of Laibon culture. Most Ishtarri seem to specialize in information; they consider spying an essential pastime, and usually have many valuable contacts and allies to exploit as needed. There is also no Laibon group more infatuated with mortals than the Ishtarri; many feel the need to keep a constant connection to the kine, even as the other Laibon tend to shun them. Those who are Embraced by the Ishtarri tend to claim those who they want to be among their ranks, but not necessarily those who are best for the legacy. The especially beautiful are a common target, but so are those who represent a vice the Ishtarri find irresistible.

The Ishtarri seem to be a combination of the weaknesses of the Toreador and Ravnos clans. Like the Ravnos, the Ishtarri each have a vice that they absolutely must indulge, less it drive them mad, however such vices focus on the beautiful and/or sensual, giving them something in common with the Toreador.
Jag skulle börjat med att byta ut klannamnet, som är ganska fattigt. Men sedan vet jag inte, det är bara något med konceptet estet-bögar/Lestat-expys som inte riktigt funkar för mig, trots att jag normalt sett älskar dekadens, flärd, rokoko-vampyrer, konstnärliga karaktärer och rollspel där 'creativity' är ett attribut. Min relativa antipati för Toreador är ett mysterium jag aldrig riktigt haft motivation nog att faktiskt grubbla över.

Bästa Toreador-konceptet ävårz är lätt Michael the Patriarch i Constantinople by Night. Han fångar klanens koncept, men gör det koolt genom att skruva upp det till nivå tiotusen and then some, tills det blir direkt surrealistiskt och totalt jävla awesome. Och han bor i Hagia fucking Sophia och har en svartsjuk bögtriangel med en Tzimisce- och en Ventrue-methuselah; fuck yeah.

Toreador-koncept jag inte vill se igen: Toreador-protagonisten i klannovell-serien var verkligen totalt skittråkig. Blä.

Edit: En potentiel lösning vore kanske att baka ihop Toreador och Ravnos till en klan och behålla alla centrala element från båda klanerna. Detta hade gjort den klanen superhäftig och gett den en sån där vagt etnisk profil som många klaner mår bra av, och i synnerhet begåvat Toreador med Chimestry, en disciplin som Michael the Patriarch-exemplet bevisade passar deras koncept som handen i handsken.

God45

#PrayersForBahakan
Intressanta tankar om Toreador :gremsmile: Och ja, Michael the Patriarch är fantastisk :gremlaugh:

Jag gillar din info om de afrikanska klanerna. Det är ett av de områdena där jag måste erkänna att mina kunskaper inom WOD brister. Om du skulle vilja ge info om de alternativa klanerna för fler klaner hade det varit riktigt coolt :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
All min info är yxad från KotEK-artikeln på wikipedia, så bara dra dit och ha kul; en genomgång av de uppdaterade KotEK-disciplinerna finns också online på nån annan sajt, googla och du lär finna. Men KotEK är en lysande modul, en av flera riktigt riktigt bra grejer som släpptes i typ dödssuckarna av OWoD, och jag rekommenderar att köpa den om du ramlar över den, den är väldigt inspirerande och kommer ge dig sug på en Vampire-kampanj i Afrika även om du aldrig förr ens tänkt tanken på en. Bland annat hanterar KotEK besten mycket bättre än vanliga The Masquerade. En annan kul grej i KotEK är att det inte finns några afrikanska Ventrue (annat än Rhodesia-style vita kolonialister), och vampyrsamhället styrs av en Nosferatu-blodlinje som har en väldigt säregen variant av nossarnas klanförbannelse.

God45

#PrayersForBahakan
Jag läste KotEK när jag körde en kampanj i Afrika som utspelade sig på 1500-talet. Men mina spelare interagerade bara med två av det afrikanska klanerna så det är de enda jag kommer ihåg något om :gremtongue:

Jag borde ta och läsa om den boken nu i sommar...