Nekromanti Klan fokus: Tzimisce

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Tzimisce:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZZKlrVcEqPE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ZZKlrVcEqPE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Medan klanens namn skrivs ut som Tzimisce så uttalas det "En vadå med tre vadå?! Ahhhh!". Mer analytiska uttalanden om klanen är ofta formulerade som varianter på "Någon embracade en Cenobite! Fly! Fly för era liv!"

Klan Tzimisce är monster, de är ännu mer monster än andra vampyrer. Det finns inget mänskligt var i dem och de är nu främmande varelser som ser människor som matförråd, tjänare eller lera att omforma som de vill. Denna fullständiga och extrema bortkoppling från mänskligheten har dock tvingat dem att bli extremt konservativa när de kommer till sociala konventioner, de kan inte känna av en situation så de lägger istället ett lager av tradition och etikett mellan sig själv och individer de måste interagera med. Detta hör att medlamar av klan Tzimisce ofta upplevs som trevliga, artiga och intressanta att konversera med. De är ofta trevligare att umgås med än deras Lasombra vapenbröder i Sabbaten... ända tills skrikandet börjar.

Discipliner: Låt oss prata om Vicissitude. Vicissitude låter användaren forma om sitt eget och andras kött, ben och kroppar i almänhet. Det är en fruktansvärd, vidrig och skrämande disciplin. Tänk Cenobites från Hellraiser. Tänk Dr. Mengele experiment. Tänk The human centerpide. Blanda ihop dem och skruva upp det till femtio.

Klanen har också animalism, vilket är coolt om du vill spela herren i slottet på berget som kallar på nattens barn, och Auspex som är bra för torterare och vetenskapsmän. Båda är passande men bleknar bredvid Vicissitude.

Bra koncept bakom Tzimisce jag sett: Vetenskapsmannen som ville testa gränserna det vampyriska tillståndet. Han var inte ond eller sadistisk, han var bara nyfiken. Det var därför han gjorde om en Toreador till en jacka...

Koncept jag aldrig vill se igen: Du kan inte tillhöra Camarillan. Det är dumt och opassande. Håll Tzimisce karaktärer till Sabbat eller inddependetn spel.

Klädsel: Super konservativt, kanske till och med som greve Dracula. Eller full freakshow med latex fastsatt med köttkrokar som är fastsatta inuti dig själv...

Embrace: Intressant nog så bryr sig inte klanen särskilt mycket om vem en potentiel childer var i livet. De ser någon sorts odefinierbar kvalité och väljer efter det. Deras attityd att människor är en resurs och inget mer leder också till att många av deras childers tillhörde revenant familjer av ghouler där vampyren kan avla eller inavla fram precis de drag de vill ha i sina childers.

Varför är Tzimisce den bästa klanen att spela?: Eftersom du får spela ett monster. Inget mänskligt som håller tillbaks dig. Hänge dig åt sadism och tortyr och vanställningar och mord och sökandet efter förbjuden kunskap och uppstigandet genom köttet till gudomlighet.

Se till att prata med de andra spelarna först så att du inte gör dem obekväma bara. Att jag behöver sätta den varningen här visar att det här är den bästa av klanerna :gremlaugh:

Cybot

Mest spelbar
Jag har väldigt svårt för Tzimisce som spelarkaraktärer. De är underbara NPCs, eller ännu hellre som antagonister, men Tzimisce är sådana monster att det är svårt att relatera till dem som något annat än totala monster, alternativt mycket farliga verktyg.

Vetenskapsmannen som ville testa gränserna det vampyriska tillståndet. Han var inte ond eller sadistisk, han var bara nyfiken. Det var därför han gjorde om en Toreador till en jacka...
Jag tror du just beskrev ungefär 25-50% av Clan Tzimisce (och 100% av dem som följer Path of Metamorphosis). Gott och ont är irrelevanta koncept för medlemmar av klanen som har spenderat en längre tid som vampyrer, då de med tiden försvinner in i en totalt blue and orange morality.

Recca

Femme Fatale
Tzimisce är awesome. Bästa historien är tzimiscen som är med i första/andra världskriget mot Ryssland men när hela armén faller i svält och fryser till döds så blir han fast också. För att slippa gå i torpor på grund av den grymma kylan så stänger han in sig i någon sorts armerad tank och använder levande soldater som foder i innanmätet av tanken för att bättre hålla värmen. Han helt enkelt gör dem till en levande organism där inne som producerar värme åt honom medan han väntar ut vintern.

Jag tycker bilden på tzimisce-tjejen är dåligt vald, det är bara fokus på hur sexig hon kan vara och hon verkar bara ha en enda grej hon gjort med Vicissitude; wolverineklor. Jag gillar de tzimisce som förvandlar sig till helt Alien varelser med så slät hud att de ser ut som statyer. Perfekt symmetri är kanske det sjukaste monstret.

Jag har aldrig sett en Tzimisce spelad i av någon spelare, det skulle vara spännande, men ack så svårt.

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
Jag tycker bilden på tzimisce-tjejen är dåligt vald, det är bara fokus på hur sexig hon kan vara och hon verkar bara ha en enda grej hon gjort med Vicissitude; wolverineklor. Jag gillar de tzimisce som förvandlar sig till helt Alien varelser med så slät hud att de ser ut som statyer. Perfekt symmetri är kanske det sjukaste monstret.
Hon har också någon slags benstruktur som sträcker sig över axeln och ner längs armen samt någonting i pannan.

För din smak så finns det någon inte så många "cosplays" utan vi får söka oss längre bort.

Andrei, tzimisce, ärkebiskopen över Los Angeles Sabbat i Vampire Bloodlines är kanske mer din smak.
En mästare i Vicissitude, plus lite andra trevliga grejer, så är Andrei kanske mer arketypisk för de Tzimisce som följer path of metamorphosis. Även om han kanske är lite övertydligt maskulin. Många tzimisce brukar tycka att den där grejen med maskulina eller feminina markörer är en av de där sakerna som kine håller på med och ingenting som är värdigt ett barn av Caine.

God45

#PrayersForBahakan
Tzimisce är awesome. Bästa historien är tzimiscen som är med i första/andra världskriget mot Ryssland men när hela armén faller i svält och fryser till döds så blir han fast också. För att slippa gå i torpor på grund av den grymma kylan så stänger han in sig i någon sorts armerad tank och använder levande soldater som foder i innanmätet av tanken för att bättre hålla värmen. Han helt enkelt gör dem till en levande organism där inne som producerar värme åt honom medan han väntar ut vintern.
Fan vad obehagligt! Och passande klanen :gremsmile:

Jag har aldrig sett en Tzimisce spelad i av någon spelare, det skulle vara spännande, men ack så svårt.
En av mina första spelare spelade ett par Tzimisce. Den ena var vetenskapsmanen som jag nämnde ovan och den andra var en "bride of Dracula" som var hyper religiös. Den andra av de karaktärerna spelades under min medeltida Afrika kampanj efter att hennes första karaktär hamnade i torpor. Spelledare tips, om du gillar balanserade spel ge inte en Tzimisce tillgång till en slavkoloni och förmågan att skapa krigs ghuler.

Jag tänker direkt erkänna att denna var en av mina svagare bilder. Det verkar inte vara så många som cosplayar eller lajvar klanen och de flesta som gör det verkar köra old clan vilket gör att de slipper Vicissitude grejen. Så jag hade inte så många bra bilder som uppfyllde mina krav på att det skulle vara en kvinnlig cosplayer. Här är några av alternativen som jag inte valde men som jag var nära att välja:

God45

#PrayersForBahakan
Bilder från helt andra ställen som hade varit bra Tzimisce bilder:

cogitare

Swashbuckler
Jag instämmer i att Tzimisce gör sig bäst som SLP. Vissicitude känns väldigt designad som en SLP-Disciplin snarare än något som spelare bör få händerna på. Permanenta effekter som sänker grundegenskaper, +3 på alla Physical utan reella nackdelar (man drar inte gång Horrid/Zulo Form inne på Elysium för att sweet talka någon utan när det är dunkar-dags) gör den till kraftigt bruten i mina ögon och hade jag kört en Masquerade-kampanj i dagsläget hade jag husreglat den kraftigt.

Men det är en klan fylld av många potentiella skit-koola koncept. Tyvärr förfaller det ofta till ganska menlösa grejor som innebär att Vissicitude överanvänds och karaktären skall flesh- och boneskulptera allt till jackor, väskor, stolar osv. Det blir, i mina ögon, bara fånigt och splatter för splattandets skull.

Skall jag, som jag ofta gör, korsreferera till Requiem så tycker jag nog att Ordo Dracul som konceptet 'galen vampyr vetenskapsman' gör sig bättre än en Tzimisce upphoppad på Vissicitude. Men det är så klart en smaksak. Som urgammal ondska och sinnebilden av den monstruösa vampyren är de dock utomförträffliga och svårslagna :gremsmile:

Cog.

Zorbeltuss

Hero
Tzimisce är min favoritklan, jag älskar dem, med det sagt förstår jag att man inte vill att de ska spelas av spelare, man måste nästan ha ett hat mot optande för att de inte ska bli för starka, man måste nästan ha börjat i darkages, man måste nästan ha en djupgående filosofi som till viss del kan passa med Tzimisce och man måste utgå från att WoD morality är dåligt implementerade riktlinjer (vilket de är men jag kommer nog skriva något om det i en annan post).

Vicissitude är inte ur din synpunkt skrämmande, du försöker ju bara förbättra det du älskar från det du tror att den tycker är sina tillkorta kommanden, medans andra ska älska sig själva ska du göra detta möjligt, du ska inte formas till något så vulgärt som en stridsform, dina fingrar har kanske fler leder och dina händer fler fingrar, kanske har du tillochmed fler armar, men det är ju bara för att kunna vara bättre på detta, du har troligtvis stora ögon och öron, visst du har auspex men du vill gäna komma lite längre, du vill veta vad folk vill vara. Om du har användning av att vara kvinna eller man så är du det, har något nytt behov inte kommit upp är det troligen fortfarande, men att slänga överblivna delar du inte behöver på någon som förolämpar dig med att förhindra ditt kall är inte mer än rätt, kanske att du har klor, men isåfall är det bara för att det är för mycket jobb att forma dina fingrar så tunna som en klospets.

Att du sedan gör toreadorer och nosferatu till inhumana monster, lobotomerar malkaver, gör brujah till veritabla muskelberg och gangrel till riktiga djur, det är ju inte ditt fel, det var ju vad som krävdes för att göra dem inerst innerst inne lykliga, oavsett om man bestämmer sig att alla vill formas efter en klanstereotyp eller om man faktiskt lyssnar efter individens behov så kommer man ju ses som ett monster.

/Dzerzinskij som nog kan tänka sig att många lojala hundar kommer bli humanoida slavar på grund av detta också

God45

#PrayersForBahakan
De där är dock inte Cosplay och alltså inte alls vad jag var ute efter.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Är det cosplay exclusive så är kanske den här Kerrigan cosplayen en ganska bra Tzimisce.

Ymir

Liten kantbaron
Jag känner att jag behöver analysera lite varför jag älskar Tzimisce, det är inte lika clear-cut som min kärlek till Cappadocians, Setiter och Malkavians...så jag får återkomma där.

Just nu vill jag bara inflika att jag visst tycker Tzimisce funkar som rollpersoner. Till att börja med bör man betänka att många Tzimisce fortfarande har Humanity, och att rollpersoner generellt är unga vampyrer. Man bör också betänka att man inte väljer sin klan, utan embraceas in i den; om man från början var 'god' blir det därför upp till ens Tzimisce-sire att omvännda en. Kontentan av detta är att Tzimisces utmärkt borde kunna gestaltas som komplexa rollisar med moraliska gråskalor, som kanske eller kanske inte befinner sig på en nedåtgående spiral mot monstrositet. Det finns även många försonande drag hos Sabbaten man kan spela upp för att nyansera Tzimisce, som trots allt utgör dess själ; till att börja med är Sabbaten inte lika förljugen och hierarkalisk som Camarillan, och både erkänner antediluvianernas existens och vill kämpa för att hindra dem att käka upp hela världen. Och anarkrevolten kan lätt ses som en i grunden positiv grej; klart vampyrerna borde vända sig emot sina gamla mossiga sires som förtryckte dem. 'Mörka rebeller' i olika former är klassiska rollpersoner, en av mina spelare (Lycan) fullständigt briljerar på att spela dem och gör det alltid alltid alltid, och det finns helt klart en nisch här som Tzimisce-rollisar kan fylla.

Precis som Lucita är en rebellisk lasombra som hela tiden på olika vis vänder sig emot klanens etablissemang kan man lätt spela en liknande Tzimisce. Sure, må vara att Camarillan per automatik hatar ens guts, men sen när har det stoppat rollpersoner? Jag spelade en gång en Tzimisce-vetenskapsman som av någon anledning (kommer inte ihåg, tror det hade med Tremere Antitribu att göra) sökte sig en fristad i en Camarilla-stad, och hookade snart upp med en Lasombra Antitribu så att de tillsammans kunde vältra sig i sin UFO-status. Denna rollis var förvisso en väldigt återhållen Tzimisce med relativt hög humanity, men so what? Det är inte som Ventrue-prinsen har Humanity över 4....

Om konceptet bakom Viccissitude nu är att den är inherently korrumperande kan man ju för all del spela en Tzimisce som stått emot. Man kan ju sätta sina inledande duttar helt på Auspex och Animalism, liksom...(synd att det är skitdiscipliner bara). Och Old Clan Tzimisce är ju också ett alternativ. Men eftersom Viccissitude är klanens konceptdisciplin känns det ju lite tråkigt att skippa den, bättre då att spela en antihjälte, en tragisk borderliner eller whatever it takes så länge man får fleshcrafta av hjärtans lust och fortfarande vara möjlig att sympatisera med.

All this being said, som många andra är Tzimisce givetvis en klan som mått bra av bättre Humanity/Morality-regler. Kindred of the Ebony Kingdoms modell kan fungera som en nödlösning, men Tzimisce-varianten där, Naglopers, är inte så himla tuffa.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Är det cosplay exclusive så är kanske den här Kerrigan cosplayen en ganska bra Tzimisce.
:heart: Tack

God45

#PrayersForBahakan
All this being said, som många andra är Tzimisce givetvis en klan som mått bra av bättre Humanity/Morality-regler. Kindred of the Ebony Kingdoms modell kan fungera som en nödlösning, men Tzimisce-varianten där, Naglopers, är inte så himla tuffa.
Naglopern i Bloodlines var cool, men annars håller jag med dig.

Annars tycker jag att Tzimisce ät ett av de få ställena där paths of enlightenment faktiskt fungerar. Eller så hade det funkat att köra helt utan humanity när man kör Sabbat.