Nekromanti Klassicister?

dream

Hero
1edAdnd... Det är en fin upplevelse varje gång! Dels tar det en tillbaka till de gamla "goda" dagarna när man började spela, dels är det faktiskt ett fantastiskt fantasirikt och taktiskt spel som inte riktigt lyckats återskapas sedan dess. Detta gäller förstås främst när vi spelar någon av Gygax moduler! Det är kul som kontrast till det mer komplicerade (eller något) vi normalt spelar...

olaberg

Hero
Så vad tycker ni, jämfört med dagens läge?

Jag var initialt väldigt positiv när jag efter många år mötte d20-D&D. Saker som jag hängt upp mig på under hela AD&D-eran (negativa AC, röriga räddningsslag) verkade vara fixade.

Men sen... när jag testade det. Det var inte samma grej. Inte samma känsla.

Så nu fundrar jag på hur man kan fixa det. Behålla bra d20prylar men annars köra old skool.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Även om jag inte ...

... spelar Castles & Crusades, lär det vara just det som de har försökt med. Att behålla känslan av D&D, och ha en högre grad av bakåtkompatibilitet med tidigare versioner.

Mer info:

http://www.trolllord.com/candc.htm

Själv tycker jag att D&D3e håller sig väl i jämförelse med de tidigare versionerna jag spelat. Inget blir nånsin precis som det var förr, och jag tror att jag skulle lägga ner ett spel som funkade som D&D gjorde när jag spelade det för 20 år sedan. :gremlaugh:

/Magnus

olaberg

Hero
Re: Även om jag inte ...

Jo, vissa säger det...

Jag vill heller inte spela 1ed. Upplevelser som är ett kvartsekel gamla är har passerat bäst-före-datum. Minnen är som vin, verkligheten är som mjölk.

Men det beror på om man menar "funkar" som i "fungerar" (för det gjorde 1ed _inte_) eller om man menar "funkar" som i James Brown.

Jag började lattja med OD&D återigen för en tid sedan och kände att jag någonstans återfann något. Nu skulle jag vilja fånga det där som jag återfann och koka ner det.

olaberg

Hero

eller så är det bara att jag hamnat i en Pool of Vibrant Memories (Illusion/Phantasm) och missat min save vs Spells.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hold the line!

Ska jag vara elak mot ett av mina favoritspel, så tycker jag att D&D3e "funkar" som Toto. Det är oklanderlige (jaja, ni fattar vad jag menar ingen idé att gå in och märka ord :gremlaugh:), det är inövat, det är strömlijneformat ... och lite själlöst.

Förut var det mer känslan av "å fan kan man göra så här också!". Nu är det mer "man kan ju göra allt så inget känns konstigt".

Fast jag tror att det har mer att göra med att jag spelat rollspel sen 1982 än på reglerna i D&D. :gremlaugh:

/M

olaberg

Hero
Re: Hold the line!

Jag tror inte det har med tiden att göra.

Jag är också halvgamling (sedan 81).

Jag tror det är som du säger: det är strömlinjeformat. I synnerhet _är_ saker på ett visst sätt hela tiden. Precis som en BigMac är en BigMac.

Jag saknar hopkoket. Den relativa strukturlösheten. Eller... visst fanns det prydliga listor i 1ed också, där den-och-den grunkan hade det-och-det värdet osv, men reglerna var så fulla av inkonsistenser att det tvingade fram moddningar.

Det kändes som om man fick en lego-låda. Tjusningen ligger inte i den rymdstation man har, utan i löftet om den rymdstation man kanske kan få ihop sen.

Nu är det mer av färdig leksak.

Ja, ja, det går naturligtvis att köra oldskool även med nya regler. Men nu känns det som om t o m SL begår regelbrott när hon säger saker tvärsemot vad som står i böckerna. "Inte i min värld". "Inte med mina regler".

dream

Hero

Njae, alltså: Funkar och funkar. Som jag ser det är 1ed finfint balanserat, 2ed var betydligt sämre så. T.ex. var barden i 2ed allt för stark...

En sak med 1ed är dock att det är fantastiskt rörigt . Reglerna är utkastade lite här och var och ibland får man uppfattningen att de skrivits i en medvetandeström...

Angående att saker aldrig blir som förr: Tja, vi har roligt, det är ett system som samtliga (nästan) kan jättebra, och framför allt så glider man liksom omärkligt in i den gamla vanliga gruppdynamiken. Det är sant att det inte blir som förr, men det blir en påminnelse om hur det var förr. Lite som att se ännu ett avsnitt av en sit-com - man vet att det inte är lika bra som de första, många koncept återanvänds, men det drar ändå för att man liksom gillar de koncepten.