Man Mountainman
Storsvagåret
Tjaba!
För någon månad sedan läste jag en spalt av Monte Cook som jag tyckte var så bra. För den som inte orkar traggla igenom hela artikeln kan jag sammanfatta det viktiga: Monte har insett att han tycker att det är trist att magiker oundvikligen får slut spells — vilket brukar leda till att man tappar tempot i äventyret — och har börjat fundera på om man skulle kunna ge magiker ett antal mindre kraftfulla förmågor som man kan kasta när man vill.
Idag började jag fundera på det där igen, och kom på en idé till en ny klass. Klassen heter "spellweaver" och funkar typ såhär:
<center>* * *</center>
Dels har klassen besvärjelser som vanligt. Besvärjelserna är tagna från wizard/sorcerer-spell-listen, och spellweavern får dem i samma takt som och kastar dem på samma sätt som en bard.
Samtidigt får spellweavern välja ett antal "skill-spells" (namnet suger, men det får duga för den här förklaringens skull). Han erhåller dem i samma takt som en ranger eller paladin (det vill säga, den maximala spell leveln är 4). Det intressanta är att han inte har någon gräns på hur många skill-spells han kan kasta; istället är varje skill-spell kopplad till en viss färdighet, och för att kasta besvärjelsen räcker det med ett lyckat slag mot färdigheten. Naturligtvis är besvärjelser kopplade till färdigheter på ett naturligt sätt; cure-spells är kopplade till heal, osynlighet till hide osv.
Givetvis har spell-weavern gott om färdighetspoäng, 6 eller 8 + Int. För att inte göra klassen helt beroende av Int kanske spell save DC och extraspells bestämmas av någon annan grundegenskap, typ Charisma.
Eftersom det är en spellcaster med fokus på färdigheter så kanske den, utöver sina magiska förmågor, har lite rogueiga förmågor, som typ "uncanny dodge" och "evasion".
<center>* * *</center>
Waddyathink?
/Kalle
För någon månad sedan läste jag en spalt av Monte Cook som jag tyckte var så bra. För den som inte orkar traggla igenom hela artikeln kan jag sammanfatta det viktiga: Monte har insett att han tycker att det är trist att magiker oundvikligen får slut spells — vilket brukar leda till att man tappar tempot i äventyret — och har börjat fundera på om man skulle kunna ge magiker ett antal mindre kraftfulla förmågor som man kan kasta när man vill.
Idag började jag fundera på det där igen, och kom på en idé till en ny klass. Klassen heter "spellweaver" och funkar typ såhär:
<center>* * *</center>
Dels har klassen besvärjelser som vanligt. Besvärjelserna är tagna från wizard/sorcerer-spell-listen, och spellweavern får dem i samma takt som och kastar dem på samma sätt som en bard.
Samtidigt får spellweavern välja ett antal "skill-spells" (namnet suger, men det får duga för den här förklaringens skull). Han erhåller dem i samma takt som en ranger eller paladin (det vill säga, den maximala spell leveln är 4). Det intressanta är att han inte har någon gräns på hur många skill-spells han kan kasta; istället är varje skill-spell kopplad till en viss färdighet, och för att kasta besvärjelsen räcker det med ett lyckat slag mot färdigheten. Naturligtvis är besvärjelser kopplade till färdigheter på ett naturligt sätt; cure-spells är kopplade till heal, osynlighet till hide osv.
Givetvis har spell-weavern gott om färdighetspoäng, 6 eller 8 + Int. För att inte göra klassen helt beroende av Int kanske spell save DC och extraspells bestämmas av någon annan grundegenskap, typ Charisma.
Eftersom det är en spellcaster med fokus på färdigheter så kanske den, utöver sina magiska förmågor, har lite rogueiga förmågor, som typ "uncanny dodge" och "evasion".
<center>* * *</center>
Waddyathink?
/Kalle