Nekromanti [klassisk D&D] Separat klass o ras eller ej?

olaberg

Hero
För er som har testat bägge: föredrar ni att kunna välja en ras och en klass, eller gillar ni ras som klass?

Jag har alltid varit för separat ras och klass, men börjar fundera på om inte klasserna är såpass kulturspecifikt mänskliga, att det borde finnas separata klasser för sagofolken (särskild sorts alvmagi osv)?

Jag kan tänka mig att skapa kampanjspecifika klassvarianter, öppna för vissa raser. Det är som om rasernas särprägel blir tydligare då.

Duddmannen

Hero
Jag gillade inte att Alv var en egen klass skiljd från exempelvis Krigare eller Präst.

Det jag skulle vilja se är lite mer ras-specifika förmågor eller varianter för enskilda raser för varje enskilt yrke.

Kampanjspecifika klassvarianter är också en ball idé och på många sätt redan en verklighet om man kollar på några av de mer kreativa lösningarna på exempelvis Prestige-classes.

Pom

Swashbuckler
Det var rätt bekvämt med rasklasser i början, men det blev lite väl konstigt när ALLA erfarna alver var helt identiska.

Att vissa raser bara får ha vissa klasser är för all del logiskt, men är det väldigt få klasser totalt blir det ungefär som att ha rasklasser.

Jag vet inte helt varför, men jag gillar dessa ras-/klasspaket. Det är något mysigt med att en Alv är en alv och en Dvärg en dvärg. Det gör dem på ett sätt mer olika människor. De blir liksom så pass annorlunda att de inte ens har de "mänskliga" klasserna.

Feliath

Swashbuckler
Att ha klassen Elf och klassen Dwarf blir helt mängul i alla utom de mest enkelt och oneshottigt speliga fall. (Ju mer spelandet liknar Hero Quest, så att säga, desto mer charmigt och mindre irriterande blir det. Så fort man ska göra en figur av det något längre tag blir det däremot frustrerande.)

Att däremot ha särskilda klasser såsom Elf Wizard tycker jag är jävligt rockin', bara man orkar göra dem och de blir ordentligt annorlunda. (Och då menar jag inte mystiskt nerfade. Om en alvtrollkarl har sina skadeformler utbytta mot tandlösa plingeling-älskanaturen-spells går jag upp i Crinos.) Helst ska de rentav fungera mekaniskt annorlunda — man skulle exempelvis kunna tänka använda Sorceror i 3E som alvers motsvarighet till Wizards (och inte tillåta andra Sorcerors, alltså). Då har man något ballt, men det är ju en massa jobb. Jag tror inte att jag skulle orka, like.

/Feliath — give me schlorofoom or give me dëäthmöle

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker det är en mycket bra idé med rasspecifika klasser, eller rasspecifika varianter av klasser som alla kan vara (t.ex. att en alv-fighter har lite annorlunda förmågor än fighters av andra raser), och detta för att ras ska spela större roll än det gjort hittills. Det jag sett av D&D4 verkar vara åt det hållet, vilket jag tycker är bra. Däremot så tycker jag att ha raser som klasser, som i OD&D, är sämre än Hammarbys hockeylag.

/Anders