bladerunner_35 said:
Körde länge med ett helt tomt skrivbord men tycker nuförtiden att det är ganska smidigt att navigera direkt från desktopen.
Medan jag fortfarande körde Windows så var jag helt förälskad i Launchy. Rekommenderar en googling. Man trycker typ Alt-mellanslag och skriver de två-tre första bokstäverna i programmet man vill starta... Sjukt bra.
(I Ubuntu har jag just gått från Desakbar till Gnome Do för exakt samma funktionalitet - att använda startmenyer är såååå 2000)
bladerunner_35 said:
Detta är förövrigt ett klart intressant fenomen som antingen är någonting helt meningslöst eller ett genialt socialt internetfenomen. Jag lutar åt det senare.
Jag är kluven, själv, men menar att ens datorskrivbord säger en hel del om en som användare.
bladerunner_35 said:
Krank: Som en kille utan intresse för hur saker fungerar, så länge de fungerar - vad Är det du använder ditt skrivbordsplugin till?
Mäh! Första kommentaren på mitt skrivbord och så gäller det inte ens min apsnygga bakgrundsbild eller stilrena stil! Nå, jag får svälja förtreten...
Grej 1:
Linux har en himla massa fler vettiga inbyggda verktyg än vad Windows har. Däremot är de nästan allihop kommandotolksbaserade, eftersom man helt enkelt inte behöver nåt interface till dem egentligen. Vill jag hitta en fil skriver jag "locate filnamn" i terminalen, till exempel.
Grej 2:
Det går också snabbare att redigera configfiler till allehanda program genom att helt enkelt skriva "sudo nano /etc/bajs.conf" än att öppna en textredigerare och försöka navigera till skiten. Det går snabbare att skriva "sudo aptitude install bajs" än att starta programmet för att installera saker (Synaptic heter det) och söka efter bajs och sedan kryssa för att man vill installera det, trycka ja, man vill installera allting som krävs för att det ska funka, och så vidare.
(Det där är förresten en grej man snabbt blir bortskämd med - att allting installeras via ett och samma program, uppdateras till senaste versioner genom ett och samma program... Tänk som Windows Update fast på steroider och med ett antal tusen gratisprogram och där du dessutom kan lägga till nya källor... Numera lessnar jag varje gång jag måste köra ett installationsprogram i Windows =)
Grej 3:
När ett program inte funkar som det ska... Tja, i windows får man antingen ett obegripligt felmeddelande eller bara en krash. I Linux spottar de flesta program, även de med grafiskt interface, ur sig betydligt mer användbar information. Den syns dock bara om man kör programmet från terminalen...
Så; jag använder terminalen för att göra saker som fungerar bäst genom en terminal, och för att felsöka när saker inte fungerar.
(Och för random nördstuff som att redigera configfiler)
Var det ett begripligt svar på din fråga? Känn dig fri att kasta nötter på mig om det blev alldeles för nördigt. Ärligt, det är helt enkelt det enklaste sättet för mig att göra vissa grejer i ett operativsystem där allting annars generellt "bara funkar".
EDIT: Och var du tvungen att lägga in din megabild som en img? Kunde du inte bara länkat? Nu blir ju tråden helt mongo när man sittar på den ju...