Nekromanti Klassisk nördtråd - hur ser ert skrivbord ut?

Feuflux

omjonasson.se
Re: Mitt skrivbord

En likadan samsung-monitor som jag har minsann.

Och sen till trådens syfte då: mitt skrivbord, men alltså, jag använder aldrig de där ikonerna någonsin (såhär i ipred-tider måste man ju bortförklara varför BitLord och CDBurnerXP Pro 3 ligger där)...

Bilden byter jag med jämna intervall. T.ex. så hade jag en fin bild på Petra Mede under schlagerveckorna för att reta sambon.

Arfert

Facit
Det är en bild från nätet som jag sen moddat med lite oskärpa och annan färg...

OSX stöder olika workspaces (eller bara Spaces som det heter på mac), jag kör 4 st, en med huvudprogram (som tex indesign när jag jobbar med det), ett med windows XP i Parallels, ett med webb, och ett med diverse annat jag kör samtidigt, som t.ex. ordbehandlare, Evernote och Spotify. Man kan ställa in diverse olika sätt att byta workpace efter smak, jag har en tangentkombination. Läs mer här.

Och jag vill ha så lite skit som möjligt på skrivbordet, så det inte distraherar det jobb jag gör för tillfället. Länge körde jag med en enfärgad grå bakgrund och inget annat.

Arfert

Facit
jag kan ha fel, men går inte Windows segare om man har en massa ikoner på skrivbordet? Det KÄNNS så i alla fall...

GnomviD

Heresiark
Minimalism ftw: clicky :gremcool:

Edit: Ja, det där är alltså mitt windows-bord. Provar Litestep just nu. Kör ubuntu på laptopen, men det ser ut ungefär som kranks tjusiga bord (utan allt samurize-grejs, men med sticky notes).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
ett med windows XP i Parallels
Här var en grej jag måste ha varit efterbliven för att missa. kan man alltså köra XP samtidigt som OSX via Parallels?

Skulle man alltså teoretiskt sett kunna köra t.ex Ubuntu+OSX+XP samtidigt?

Och parallels-XP och så, har det stöd för 3D-acceleration och allt sånt?

För, ärligt, om det är så, så blir min nästa dator nästan säkert en Mac, för precis den grejen gick jag och beklagade mig över att jag behövde häromdagen.

Arfert

Facit
ja det kan man.. jag kör faktiskt OSX, XP och Windows 7 Beta samtidigt på min bärbara just nu... Och lägga till Ubuntu går finfint om man vill... så vitt jag förstår är begränsningen hur stor hårddisk man har, och arbetsminne... skulle teoretiskt kunna köra alla existerande operativsystem samtidigt.

Angående acceleratonen har jag inte riktigt koll, men jag kör grafikprogram som Xara i det utan problem i alla fall. Har inte testat spel. Läs här om det.

Arfert

Facit
glömde... Virtualbox gör samma sak som Parallels men är gratis... dock ej lika smidigt för min smak, och Parallels är ju billigt. sen finns andra konkurrenter också...

Rising

Vila i frid
går inte Windows segare om man har en massa ikoner på skrivbordet?
Så som jag har förstått det så tar inte ikonerna i sig upp några nämnvärda resurser, utan det är själva filerna på skrivbordet som cacheas i minnet. När man arbetar med riktigt tunga filer (såsom råfilm) så kan man märka noterbar skillnad om man lagrar filerna på ens skrivbord eller på något bättre ställe.

Men jag har bara småfiler på mitt skrivbord, så för mig medför inte upprensningar någon märkbar skillnad.

krank

Arfert said:
glömde... Virtualbox gör samma sak som Parallels men är gratis... dock ej lika smidigt för min smak, och Parallels är ju billigt. sen finns andra konkurrenter också...
Jag kör VirtualBox till vardags, det är så jag kan köra Photoshop CS3 (CS2 funkar ju finfint i Linux, men CS3 har minst sagt en bit kvar) och framförallt InDesign.

Olyckligtvis är stödet för 3d-acceleration rent abyssmalt skitdåligt; jag kan köra basala OpenGL-grejer men att dra nytta av några modernare spelacceleratorgrejer som pixel shading eller annat som krävs för moderna spel går rakt inte för sig...

krank

Arfert said:
Angående acceleratonen har jag inte riktigt koll, men jag kör grafikprogram som Xara i det utan problem i alla fall. Har inte testat spel. Läs här om det.
Mjo, gjorde en del efterforskningar och tydligen går det åtminstone att köra Half-Life 2, vilket lär betyda att typ allt jag vill köra borde funka.

Hm, synd bara att jag skulle behöva ha OSX som bas, skulle helst ha Ubuntu som bas och resten som virtuella... menmen, man kan inte få allt här i livet. har det inte kommit 3d-accelerationsstöd till VirtualBox innan jag får råd med ny dator finns det nog en överhängande risk för att jag skaffar en Mac (där jag antagligen försöker minska OSX' systemresursanvändning till minimum och ändå typ håller mig i Ubuntu, men ändå...)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Helt klart - det är typ 20 år sen ungdomar lyssnade på Pink Floyd!

Foggmock

Myrmidon
Vi känner honom givetvis alldeles för väl... för jag tänkte exakt samma sak... "typiskt Rising att lägga dit en absurd porrsajt som knappast finns... eller gör den...?"

Foggmock

Myrmidon
Mitt skrivbord körs på WinXP, Windows Klassiskt tema, två skärmar (17" respektive 22") med utsnitt av Botticellis Venus som bakgrund:

http://pics.reprobate.se/files/090420/6356Skrinskott.JPG

(med extra iTunes för att irritera Krank, samt rolig grafikbugg där grafikmjukvaran kör den lilla skärmen på samma upplösning som den stora vilket får till följd att till exempel startmenyn wrappar en bit utanför skärmen)

Arfert

Facit
You are misinformed... råkar veta att Pinkan är poppis bland trendiga 14-17-åringar som pluggar på Södermalm. Och då ska det vara de riktigt gamla grejerna, helst de med Syd Barrett.

Foggmock

Myrmidon
Ungarna jag undervisar nuförtin' lyssnar också på Floyd. De är i den övre delen av ditt åldersspektra dock...

Eller så är det en modefluga, för massor har tröjor med Rolling Stones-munnen utan att vara direkta fans också...

Dagens ungdom, eh?!