Arfert said:
Ikonen markeras med en "blå plupp", typ...
Ah. Jag ska inte säga att det är otydligt, men jag tycker att W7's är tydlig
are, om jag jämför med lite screenisar jag hittade från osx.
Arfert said:
Tror inte det. Man kan lägga den på olika delar på skärmen, dock.
OK, öh... Jag säger inte att det är fel eller dåligt, men för mig som navigerar mer med "var på skärmen ligger ikonen" än "före/efter vilka andra ikoner låg ikonen" skulle det där bli... öh, inte så optimalt. För mig. Det är säkert optimalt för en massa andra. Jag är en minoritet, och medveten om det. Och så vidare.
Arfert said:
Hur menar du, hängde inte med där...
Alltså, istället för att XXXXXX blir xxxxxxxxx när den får tre nya ikoner så blir den typ:
XXXXXX
XXX
Alltså, lägga sig i rader.
Arfert said:
En kombo.. mindre och rullning horisontellt... jag har massor med grejer i dockan, som är mycket bredare än skärmen, men det tänker jag aldrig på, det är väldigt intuitivt...
Tur att jag inte behöver gå med på det där, eftersom vad som känns/är intuitivt beror så mycket på individen och dennes intuition. Japp, jag vet, statistik etc, men det är irrelevant för MIN åsikt att W7's nya task bar är - FÖR MIG - bättre än OSX' docka. De har tagit det bästa från dockan och kastat det dåliga åt sidan, och lagt till en del extra roligt gojs.
Hoppas bara Ubuntu snor några av funktionerna snart. Aero Peek och Aero Snap (om man drar ett fönster till vänsterkanten av skärmen blir fönstret "maximerat" över halva skärmen) saknar jag. Finns ju Compiz, men då saknar jag istället möjligheten att byta workspace genom att använda scrollhjulet över workspace-switchern...
(Och det vore inte HELT fel med Exposé heller. Finns ett par grejer på G)
Annan grej Mac gör vettigt, har jag hört, är smart folders. jag vill absolut inte ha dem till allt, jag är fortfarande gammeldags nog att vilja ha koll på mina filsystem och manuellt lägga grejer i undermappar och så, men... det vore praktiskt för vissa grejer.