Nekromanti Klassisk nördtråd - hur ser ert skrivbord ut?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Johan K said:
Efter en exemplarisk förklaring av vår gode Krank så kommer mitt bidrag till denna nördtråd.
Såhär ser mitt skrivbord ut..
Tack! Jag känner folk som menar att ingen använder så låg upplösning på sitt skrivbord längre, och att man därför inte behöver t.ex designa websidor för såna upplösningen. Tack för att du gav mig ammo att använda mot såna stollar!

//Krank, som menar att det är samma sak som att bara designa för IE

Dimfrost

Special Circumstances
Åtminstone 1024 i bredd är ju motiverat med tanke på netbooks, men det behöver jag ju inte tala om för dig. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Jag känner folk som menar att ingen använder så låg upplösning på sitt skrivbord längre, och att man därför inte behöver t.ex designa websidor för såna upplösningen. Tack för att du gav mig ammo att använda mot såna stollar!
Lungt! :gremsmile:
Använder just denna uppläösning för att jag tycker att allt anant synns lite sämmre då..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hmm? Du väljer en upplösning för att saker skall se dåliga ut?

G

Guest

Guest
Wilper said:
Hmm? Du väljer en upplösning för att saker skall se dåliga ut?
:gremgrin:

Kanske problem med synen?
Skulle aldrig köra i lägre än vad jag kör med idag, alltså 1680...

Men, men... Smaksak, som allt annat.

Johan K

Gammal & dryg
Mjaa, naaa... Var kanske lite luddig här.
När jag har den upplösning som jag har just nu, så är all text & sådant inte så jäkla liten. Ser bäst när man har den upplösning som man har nu.

G

Guest

Guest
Bumpar lite.

Nytt operativ, ny desktop som ser ut såhär
Kör med Windows 7 Ultimate Edition 64-bit.

krank

Lexx said:
Bumpar lite.

Nytt operativ, ny desktop som ser ut såhär
Kör med Windows 7 Ultimate Edition 64-bit.

Sådr är jag rädd att mitt w7-skrivbord skulle se ut också. Det där aktivitetsfältet ser... gräsligt ut. Alldeles fullt av ikoner.

Tur att jag inte lär gå över på heltid. Enda gångerna jag går in i windows är ju för spel =)

G

Guest

Guest
Håller med. Den nya så kallade Supertaskbar är barockt ful. Kommer att återgå till Rocketdock....

krank

Lexx said:
Håller med. Den nya så kallade Supertaskbar är barockt ful. Kommer att återgå till Rocketdock....
Nejnej, den i sig är riktigt guld - typ skitbra jämfört med Macens, till exempel. Aero Peek gillar jag, likaså den TYDLIGA indikationen av vilka program som faktiskt är igång.

Nej, det jag störde mig på var antalet synliga ikoner.Jag skulle ha lagt in en del i mappar eller kört via t.ex Launchy eller något liknande.

krank

Arfert said:
Hur skiljer den sig från Macens?
Först har vi Aero Peek, som är guld - små vettiga previews av fönster som man får genom at föra musen över ikonen för ett program som körs. Och för man musen över thumbnailen så göms tillfälligt alla andra fönster, så man ser hela. Exposé är OK, men jag tycker bättre om Aero Peek.

Dessutom; för många program får t.,ex olika tabbar (Firefox) egna små thumbnails, som visas sida vid sida. Skitsmart.

Sedan har vi det här med att se vilka program som faktiskt är igång. Det är skittydligt. Är Photoshop igång så är bakgrunden för ikonen annorlunda.

Åsså har många ikoner skitbra högerklicksmenyer, t.ex utforskaren har "Games"- menyn där och sånt. Ruskigt smidigt på ett "varför gör inte alla operativsystem såhär"- sätt.

Jag vet däremot inte hur OSX gör med program som startas men som inte finns i dockan - dyker de temporärt upp där? Om inte så är det en fördel, det också.

(Sedan skulle jag kunna gnälla ett tag till på att osx-dockan åtminstone som default växer från mitten istället för från en kant, och att man måste "brottas" mot dockan - men det senare går ju att stänga av, och man kan säkert göra nåt åt resten också...)

Arfert

Facit
OSX (jag kör SnowLeopard) har ju det där också, eller snarlika, motsvarande, funktioner. Plus andra funktioner. Du har nog bara missat hur det funkar på en mac.

Som att man givetvis ser på ikonerna om programmen körs eller inte. Program som inte ligger i dockan dyker upp där om man startar dem (enklast startsätt är att skriva in den första bokstaven i programmet i Spotlight - sökrutan alltså - och trycka på Return), och de försvinner därifrån när man stänger programmet. Alla ikoner har högerklicksmenyer sedan länge också...

Verkar som Microsoft helt enkelt kollat hur Apple redan gjort (som vanlig), och sedan gjort en liknade lösning.

krank

Arfert said:
Verkar som Microsoft helt enkelt kollat hur Apple redan gjort (som vanlig), och sedan gjort en liknade lösning.
Tja, Apple har ibland vettiga lösningar, det sticker jag inte under stol med. De har en del ovettiga lösningar också. Mac kanske var först, men såvitt jag vet har de inte AeroPeek - och jag kanske är blind, men jag ser inte med en snabb titt på dockan vilka program som har startats.

Sedan en ren nyfikenhetsfråga: Kan man få dockan att växa från vänster istället för från mitten? Och kan man få den att läggaikoner i rader? Har inte haft tillgång till OSX tillräckligt mycket för att veta vad som händer när hela bredden tagits upp. Blir ikonerna mindre? Eller blir det nåt rullningslist-tjolahops? Det är dock inte ett försök till kritik, här är jag mest nyfiken eftersom jag inte sett det hända i varesig W7 eller OSX. Ska testa i W7 när jag komer hem.

(Att vara först med feature X betyder förresten inte att man gör den bäst - Xerox rippades ju som bekant av Apple, och Apple gjorde ju en bättre implementering av det här med grafiskt operativ...)

Arfert

Facit
jag kanske är blind, men jag ser inte med en snabb titt på dockan vilka program som har startats.

Ikonen markeras med en "blå plupp", typ...

Sedan en ren nyfikenhetsfråga: Kan man få dockan att växa från vänster istället för från mitten?

Tror inte det. Man kan lägga den på olika delar på skärmen, dock.

Och kan man få den att läggaikoner i rader?

Hur menar du, hängde inte med där...

Har inte haft tillgång till OSX tillräckligt mycket för att veta vad som händer när hela bredden tagits upp. Blir ikonerna mindre? Eller blir det nåt rullningslist-tjolahops?

En kombo.. mindre och rullning horisontellt... jag har massor med grejer i dockan, som är mycket bredare än skärmen, men det tänker jag aldrig på, det är väldigt intuitivt...

krank

Arfert said:
Ikonen markeras med en "blå plupp", typ...
Ah. Jag ska inte säga att det är otydligt, men jag tycker att W7's är tydligare, om jag jämför med lite screenisar jag hittade från osx.

Arfert said:
Tror inte det. Man kan lägga den på olika delar på skärmen, dock.
OK, öh... Jag säger inte att det är fel eller dåligt, men för mig som navigerar mer med "var på skärmen ligger ikonen" än "före/efter vilka andra ikoner låg ikonen" skulle det där bli... öh, inte så optimalt. För mig. Det är säkert optimalt för en massa andra. Jag är en minoritet, och medveten om det. Och så vidare.

Arfert said:
Hur menar du, hängde inte med där...
Alltså, istället för att XXXXXX blir xxxxxxxxx när den får tre nya ikoner så blir den typ:

XXXXXX
XXX

Alltså, lägga sig i rader.

Arfert said:
En kombo.. mindre och rullning horisontellt... jag har massor med grejer i dockan, som är mycket bredare än skärmen, men det tänker jag aldrig på, det är väldigt intuitivt...
Tur att jag inte behöver gå med på det där, eftersom vad som känns/är intuitivt beror så mycket på individen och dennes intuition. Japp, jag vet, statistik etc, men det är irrelevant för MIN åsikt att W7's nya task bar är - FÖR MIG - bättre än OSX' docka. De har tagit det bästa från dockan och kastat det dåliga åt sidan, och lagt till en del extra roligt gojs.

Hoppas bara Ubuntu snor några av funktionerna snart. Aero Peek och Aero Snap (om man drar ett fönster till vänsterkanten av skärmen blir fönstret "maximerat" över halva skärmen) saknar jag. Finns ju Compiz, men då saknar jag istället möjligheten att byta workspace genom att använda scrollhjulet över workspace-switchern...

(Och det vore inte HELT fel med Exposé heller. Finns ett par grejer på G)

Annan grej Mac gör vettigt, har jag hört, är smart folders. jag vill absolut inte ha dem till allt, jag är fortfarande gammeldags nog att vilja ha koll på mina filsystem och manuellt lägga grejer i undermappar och så, men... det vore praktiskt för vissa grejer.