Re: Medeltid (något OT)
Tro mig, folk har konstiga fördomar om medeltid.
Men om folks fördomar om medeltiden kommer ifrån fjantasyn, som du antyder genom att klanka ner på andra spels inkorrektheter, måste det ju innebära att de främst förknippar nämnda fjantasy med denna epok.
Om du gjorde Västmark som ett sorts mytavlivningsförsök hade det väl varit enklare att säga åt folk att "läs böcker om medeltiden på biblioteket" istället, det hade ju sparat dig en herrans massa tid.
Men om man menar "medeltida levnadssätt och statsskick" som att folket levde som medeltida människor och styrdes som medeltida människor, då är man ljusår ifrån.
Detta kan till stor del bero på avsaknad av kampanjböcker om vanligt folks detaljerade leverne, så den vanlige spelledaren i okunskap och lättja helt enkelt spelar folket lite mer modernt.
Med de förutsättningar som ges folket och de styrande tar jag definitivt för givet att de lever och verkar ungefär som folket under vår medeltid eftersom det är vad som borde ligga närmast till hands. Är detta inte vad konstruktörerna avser borde de uttryckligt förklara det i någon modul, eftersom den kopplingen är den troligaste.
Jag har använt en hel del Ars Magica-scenarion till Ereb Altor (Berendien) där i princip det enda man behövt anpassa är namn och dylikt, utan att bryta mot det officiella Ereb.
Emedan de flesta "medeltidsliknande" spel blandar hejdlöst från antiken till renässansen
Jag hävdar att tyngdpunkten ligger på det medeltida.
De flesta fantasyspel är mer inspirerada av medeltid än nåt annat (annars hade vi kallat dem för t ex pseudoantika). Detta tillsammans med alla medeltidstillbehör inom rollspelsvärlden, alla medeltidsföreningar som förknippas med rollspel och ett par spel, dessutom relativt stora, som faktiskt utspelar sig i det medeltida Europa har åtminstone jag sett det mesta av epoken.