Nekromanti Klassiska fantasyraser i förnyelse

Pale Imp

Swordsman
För flera månader sedan skrev jag ett inlägg "Rollspelsmakande" - forumet. Den handlade om alver, dvärgar och allt annat som ständigt ses i varje rollspel - nytt som gammalt, helt utan att förändras någonting, och hur fulkomligt långkukigt det är.

Men istället för att klaga ännu mera tänkte jag att det skulle vara intressant med NYA förslag och modifikationer av de klassiska raserna, och jag skulle uppskatta hjälp med detta.

Tyr

Hero
Nja, något jag retar mig på med standarddvärgarna är deras skäggfixering. Själv skulle jag bara tycka att det var i vägen och vara för varmt med skägg om jag var gruvarbetare, smed eller något annat tungt arbete. Som krigare skulle jag antagligen inte ha något skägg heller. Nej, skäggfixeringen måste försvinna. Skäggväxt bland dvärgarna skulle säkert vara vanligare bland handelsmän och överklassen.

Tyr

Hero
Re: Potens (OT)

I många kulturer ses skägg som ett tecknen på potens.

Den här förklaringen har jag aldrig sett angående dvärgars långskägg, men det är i alla fall en förklaring...något som man inte ser ofta annars. Inom standardfantasy ser man det som en självklarhet att dvärgar har skägg och att de är stolta över det...men varför är de stolta över det?

Så länge som det finns en rimlig förklaring så köper jag det, annars så retar jag mig bara på det och ändrar sedan på det. Men jag tycker ändå att idén att dvärgar näst intill föds med skägg och att de prisar skägget så högt är löjlig.

Pale Imp

Swordsman
Skägg [OT]

Vad jag har hört om dvärgar och skägg ser de ålder som ett tecken på visdom, och med ålder kommer ett långt skätt.

Något annat jag hört är att de tycker det är manligt med kroppshår, något som skägget är. Det är alltså omanligt att inte ha skägg (undrar varför alverna framstår som fjollor???)

Men jag håller med. skägget måste bort, eller till viss del!!

Storuggla

Champion
Re: Skägg [OT]

Varför måste skägget bort? Vad skulle man då dra i när man vill reta skiten ur dem, va?

Storuggla, retar dvärgar

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Skägg [OT, ANT och ganska ONT]

Vad skulle man då dra i när man vill reta skiten ur dem, va?

Hrmmm.... *viskaviskaviska* /images/icons/blush.gif

-JPS-

Storuggla

Champion
AJJJJ! Slag under bältet, Kvante? (ANT)

Eller hur ska man klassa det... ajajaj... /images/icons/sick.gif

Storuggla, eunuck

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vadårå?(ANT)

Jag förstår inte. Ska man dra dem i tårna eller?

Som stolt ägare av ett alldeles eget skägg(äkta) så kan jag bara hålla med om att det är ett självklart tecken på potens, virilitet, pondus, ledaregenskaper, beslutsamhet, attraktionskraft, överlägsen intelligens osv. Fast jag vill ju inte ge er andra fjuniga stackare mindervärdeskomplex. Vänta, nu när jag tänker efter så är det precis det jag vill. /images/icons/devil.gif

Feuflux

omjonasson.se
Re: Vadårå?(ANT)

Storuggla använde ordet eunuck i sitt inlägg. Slå upp det ordet och gissa sedan vart det menades att man skulle dra dom...../images/icons/smile.gif

Quan'talis

Swashbuckler

Javisst! Alla andra tolkningar av mitt inlägg är bara tecken på snuskig fantasi.

Som stolt ägare av ett alldeles eget skägg(äkta) så kan jag bara hålla med om att det är ett självklart tecken på potens, virilitet, pondus, ledaregenskaper, beslutsamhet, attraktionskraft, överlägsen intelligens osv.

Dessutom innebär det oftast att man är ungefär 1.35 m och är bra på gruvarbete.

-JPS-

Dilandau

Myrmidon
Ny tappning på fantasyraser. De flesta spel jag sett som försöker göra icke-klassisk fantasy (t.ex. Talislanta) gör det genom att inte använda de klassiska fantasyraserna alls. I alla fall inte till namnet. Men det brukar alltid finnas någon ras som _motsvarar_ t.ex. alver och dvärgar - någon ras som lever i skogen och är greepeaceaktivister och någon ras som lever i bergen och bedriver gruvdrift med yxor.

Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna nydana t.ex. alver på ett meningsfullt sätt. Man kan kanske göra dem mindre sockersött goda, det skulle i a f vara en början. Gör en värld där alverna är t.ex. "Lawful Neutral" (om vi snackar D&D) och ett uråldrigt alviskt imperium härskar över alla andra raser. Eller gör dem Lawful Evil och basera dem Moorcocks Melnibonians. Ett dekadent och isolationistiskt folkslag med ofattbara magiska krafter som lever på minnen av fornstora dar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Spam(ot)

"Dessutom innebär det oftast att man är ungefär 1.35 m och är bra på gruvarbete."

Ett par hyfsade styltor och en schysst deodorant så är det problemet löst. Darra ni skägglösa! /images/icons/king.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Storuggla använde ordet eunuck i sitt inlägg. Slå upp det ordet och gissa sedan vart det menades att man skulle dra dom....."

Har inte eunucker tår då?/images/icons/laugh.gif

Jag vet faktiskt vad en eunuck är för de som tvivlar./images/icons/clever.gif

Honken

Hero
Re: Potens (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I många kulturer ses skägg som ett tecknen på potens. Som tillhörande krigarklassen i någon av dessa kulturer bär man med stolthet skägg. Att det inte är så idag är en helt annan femma.

<hr></blockquote>

Du talar om kristendomen då. OM du tittar på judendommen så har de flesta troende skägg, helst om de till hör prästraskapet, i alla fall de traditonella. Och jag har för mig att det är likadant bland muslimer.

/Honken

Amphysvena

Veteran

Jag kan inte förstå hur man INTE kan ha skägg! Som du säger så är det ett tecken på at man är bra! Skägg är makt!

Skuggvarg

Hero
För att dra lite paraleller (stavas det så?) till mitt egna rollspel, kan jag ju nämna att dvärgarna där existerar i form av gnomer, medan alverna skulle kunna vara släkt med de s.k. "sökarna", otroliga långa, smala, och spöklika varelser som har ett klent utvecklat känsloliv.
För vidare info kan ni ta en titt på mitt rollspel Realms of Andor (RoA), som (förhoppningsvis) kommer att läggas ut på siten snart...eller på min hemsida, när den nu behagar fungera. Är ni intresserade av det, är det fritt fram att kontakta mig. Jag har redan några grupper som vill testspela det, och de har fått vänta alltför länge...

/Skuggvarg

Insignia

Swashbuckler
"paraleller (stavas det så?)"

Paralleller.

Vadå, han frågade ju! *blänger omkring sig*