Nu blir det frågestund, med den lilla auktoritet jag ger mig själv i egenskap av en examen på skandinavisk och tysk varulvslore.
Magiska salvor förekom också om hagbinte missminner mig? Läste för länge sen om en man under 1500-talet som dödat människor och erkände att han gjort det då han förvandlats till varulv och att detta skulle skett genom en magisk salva han köpt av en häxa?
Jo, varulvsloren är extremt varierad. Det finns allt möjligt bland orsaksförklaringarna. Magiska artefakter, trollformler, förbannelser, till att man träffat Djävulen i vägkorsningen vid fel tidpunkt eller att man straffats för att man själv jagat för mycket varg, till mer slumpartade orsaker som att födas klockan ett på natten i ett fjärran land eller att en svart katt tittat snett på ens vagga innan man hunnit bli döpt (autentiska exempel ur det yngre folkminnesmaterialet).
Ett ofta återkommande scenario i det västsvenska materialet är varianten från
prologen till Disneys Skönheten & Odjuret, med exakt samma tiggerskascenario fast med prinsen utbytt till bonde, där den portade förtrollerskan (oftast samisk eller finsk) avslöjar sig som trollkunnig och förvandlar bonden eller hela hushållet till varg.
Min favorit är dock modersförbannelsen. Modern har där utfört en okristen rit för att undslippa födselsmärtorna, där riten går ut på att som höggravid krypa under (eller igenom) den uppspända fosterhinnan från ett nyfött föl, vilket får konsekvensen att barnet föds med varulvsförbannelsen.
Fallet du nämner känner jag inte till på rak arm, men det kan vara värt att nämna att svenska domböcker inte innehåller ett enda varulvsfall (såvitt forskningen känner till). Någon enstaka same ställdes inför rätta för något och ett vittne nämnde att "han är ju för övrigt även varulv", men det var bara för samen att neka och då togs det inte allvarligt.
Det lilla jag läst mig till har jag fått från populärhistoriska magasin
Tyvärr måste jag med starkaste emfas understryka att när det gäller varulvslore och inte minst dess faktiska domstolshistoria så är populärhistoriska magasin envisa experter på att felcitera, förvanska och återanvända överbevisade falsarier. För något år sedan publicerade ett av de svenska magasinen en kortare artikel om varulvar under häxprocesserna och påstod att det avrättades 30 000 varulvar enbart i Frankrike. Det är tyvärr en siffra som återkommer i populärlitteraturen eftersom den felciterats så många gånger att den blivit kanon bland folk som inte kollar sina källor. Som en av mina handledare i uppsatsskrivandet sa, "jo, när en falsk uppgift satt sig försvinner den inte". Den vetenskapligt belagda siffran för dömda varulvar är bara cirka 300. Ganska stor skillnad mot "30 000 bara i Frankrike."
Jag läste också om att man fordom i Sverige (minns inte vilken del av landet det var) kunde bli en varulv genom att hålla upp sin livrem som en ögla framför sig och kliva igenom den (det gick typ ut på att man valde att anamma förbannelsen).
Japp. Det var den dominerande uppfattningen i större delen av Norrland, där varulven oftast tillskrevs/projicerades på den samiska kulturen. Då talade man inte om en förbannelse, utan uppsåtlig självförvandling.
Det var också en berättelse om en jägare som blev jagad av en stor ulv. Han sköt den, och när han flådde den upptäckte han under pälsen att ulven hade en rutig väst på sig som gjorde att han kunde identifiera en person i byn som varulven.
Japp. Det finns mängder av sådana scenarion i det svenska materialet, dvs att när man flådde en skjuten varg hade den mänskliga artefakter på sig, vilket avslöjade den som varulv. Den loren går enligt vissa forskares spekuleringar tillbaka till äldre fornnordiska föreställningar om hur bärsärkar drog på sig djurhud för att "förvandlas".
(Det krävdes egentligen inget silver för i tiden, det var bara att panga på)
Ofta, ja. Men som sagt, materialet är så varierat att det inte går att presentera en samstämmig bild av varulvsloren ens inom ett enskild landskap. Men det förekommer faktiskt en hel del osårbara varulvar, där jägarna gått ut och skjutit på en varg men inte lyckats tillfoga någon minsta skada med sina kulor - vilket avslöjat den som just varulv. Men det finns hundratals variationer. Och, värt att poängetera, i de allra flesta svenska källorna ska varulven inte alls dödas, utan räddas tillbaka till människa genom att lösa förbannelsen/förtrollningen.
Tack för mig.