Nyligen spelade jag Traveller. Det är något jag inte gjort på cirka 30 år(!). Det var en liten one-shot-session med tre spelare och en spelledade som klarades av på en sittning och äventyret var ett officiellt sådant från den tiden det begav sig. Efteråt så slogs jag emellertid av hur väl systemet har åldrats. Det är nästan minimalistiskt med grundvärden, ett fåtal färdigheter och kan mer eller mindre sammanfattas i en enda mening. Det fungerade oerhört smidigt och regelverket märktes knappast, om nu det är något som kan anses eftersträvansvärt. Traveller är ett spel, eller i alla fall regelsystemet, som jag mycket väl kan tänka mig att ta upp på nytt.
Finns det någon som har några åsikter om Traveller? Finns det t o m några som fortfarande spelar det? Senare versioner använde ett annat regelsystem, samma som användes, om jag inte minns fel, i Twilight 2000. Hur står det sig i jämförelse med orginalsystemet?
Finns det någon som har några åsikter om Traveller? Finns det t o m några som fortfarande spelar det? Senare versioner använde ett annat regelsystem, samma som användes, om jag inte minns fel, i Twilight 2000. Hur står det sig i jämförelse med orginalsystemet?