Nekromanti Klent med rollspel på [LinCon]?

McAber

Varulv
Hej!

Har i några år funderat på varför det numera är rätt klent med rollspel på LinCon. När jag började gå var det 20+ arrangemang, men nu får man vara glad om det finns fler än fem (om man räknar bort drop-in och individuella varianter).

Eftersom LinCon är det enda konvent jag går på har jag dålig koll på om det är en almänn trend eller om det är lokalt?

Vad tror ni här på forumet kan vara orsaken?

Är det lönt att försöka göra något åt det?

I så fall vad?

Bara i fall någon undrar: Nej jag har inget med LinCon att göra förutom att jag är regelbunden besökare och vill gärna se mer rollspel på konventet. Det känns extra angeläget eftersom jag har börjat släpa med mig barnen dit och vill gärna att de ska få möjligheten att spela bra rollspelsscenarion.

Tre solar

Hero
Jag tror det har att göra med lokalbytena. Lincon var Sveriges största och bästa konvent ett tag, men sånt tar tid och engagemang att bygga upp och jag tror mycket av både tid och engagemang gick åt till att strula med datum och plats och att det sedan dess inte lyckats återhämta sig.

Tre solar

Hero
Sen tror jag att Sverige kanske bara är stort nog för ett riktigt stort rollspelskonvent, för samtidigt som Lincon tappade bollen fick GothCon ett uppsving. Så en annan förklaring till varför det är så lite rollspel på Lincon kan vara att det är mycket rollspel i Göteborg.

RasmusL

Champion
Jag kan tänka mig att drop in-lirandet snott lite av rampljuset, det brukar i alla fall vara bra fart i indierummet. I år är det jag som håller i nyss nämnda rum och vi kommer att trycka lir så många timmar om dygnet som det finns intresse för. I och med att termen "indie" är död, begraven och förhoppningsvis snart utraderad så har jag inga betänkligheter mot att tradlir, OSR eller annat spelas i rummet och jag vet att iaf ett par av oss har ett gäng klassiska äventyr på lager jämte samberättarspelen.

Så kom och lek med oss, det blir fett!

Lupus Maximus

Tekniker
Jag måste ha kollat på fel ställen, men jag tyckte inte det var så mycket mer rollspel på GothCon då jag var där för 2 år sedan, än de två gånger jag varit på LinCon. Men å andra sidan har Konventäventyren aldrig tilltalat mig, så det kan t.ex. ha varierat kraftigt i antal.

Jag har själv funderat på om jag skall dyka upp och ta med mig t.ex. Star Wars D6. Men jag har svårt att tänka i banor som går att spela klart på 3-5 timmar.

Doomhamster

Swordsman
Tre solar;n74587 said:
Jag tror det har att göra med lokalbytena. Lincon var Sveriges största och bästa konvent ett tag, men sånt tar tid och engagemang att bygga upp och jag tror mycket av både tid och engagemang gick åt till att strula med datum och plats och att det sedan dess inte lyckats återhämta sig.
Kan nog vara sant. Förr i tiden brukade ju LinCon hållas på Ljunkan, och även om det nog är lite nostalgins glasögon så tyckte jag att utbudet var bättre då. Sen var det tyvärr ett år då både konventsgäster och styrelse verkar ha klantat till det rejält, efter vad jag förstått var det fortfarande skräp överallt när ungarna kom tillbaka på måndagen... så efter det ville dom inte ha mer med LinCon att göra. =(

Vicotnik

Den onde
Staff member
Överlag så brukar Gothcon ha mer rollspels arr än Lincon, men jag vet att Lincon på senare år har försökt dra till sig fler rollspels arr.
Det stora problemet som rollspels arr brukar stöta på är att de har för många spelare i förhållande till spelledare. Vilket blir extra tydligt på Lincon eftersom det är ett mindre konvent än gothcon.

Sen så är inte rollspels arren en synlig del av konventen eftersom man oftast drar sig undan till små rum och stänger in sig för att kunna spela i lugn och ro. Vilket bidrar till att rollspel i sig inte får någon större exponering till skillnad från figurspel, magic och brädspel där besökarna kan komma in och titta på medan man spelar.
Personligen tror jag att rollspels hobbyn skulle tjäna på att konventsbesökare kunde stanna till och se på när andra spelar rollspel, men för att detta ska fungera så krävs det att besökarna inte stör spelarna, vilket är nog lättare sagt än gjort. Möjligtvis så skulle man kunna sätta upp skyltar om att man måste vara tyst i lokalerna där spel pågår (tänk bibliotek) samt ha någon form av "värd" som ser till att detta efterlevs.

LordTengel

Swordsman
RasmusL;n74594 said:
Jag kan tänka mig att drop in-lirandet snott lite av rampljuset, det brukar i alla fall vara bra fart i indierummet. I år är det jag som håller i nyss nämnda rum och vi kommer att trycka lir så många timmar om dygnet som det finns intresse för. I och med att termen "indie" är död, begraven och förhoppningsvis snart utraderad så har jag inga betänkligheter mot att tradlir, OSR eller annat spelas i rummet och jag vet att iaf ett par av oss har ett gäng klassiska äventyr på lager jämte samberättarspelen.

Jag kan ta med mig Eon 4 och nya Star Wars och bosätta mig i ett hörn. Haffa mig gärna!

McAber

Varulv
RasmusL;n74594 said:

Jag kanske lite fånig och traditionalistisk, men jag vill planera mitt spelande i förväg. Det oavsett om det är "indie" eller inte.

Det sagt så hoppade vi in i fjol och körde Lady Blackbird i Indierummet när ett annat arrangemang blivit inställt. Det var bra och kul, så jag uppskattar att alternativet finns.

McAber

Varulv
Doomhamster;n74600 said:
Kan nog vara sant. Förr i tiden brukade ju LinCon hållas på Ljunkan, och även om det nog är lite nostalgins glasögon så tyckte jag att utbudet var bättre då. Sen var det tyvärr ett år då både konventsgäster och styrelse verkar ha klantat till det rejält, efter vad jag förstått var det fortfarande skräp överallt när ungarna kom tillbaka på måndagen... så efter det ville dom inte ha mer med LinCon att göra. =(
Jag har gått på LinCon på Katedralskolan, Folkungaskolan, Ljunkan och innan det på Universitetet. Så lokalbytet i sig borde inte vara det stora problemet. Det kan iofs bidra.

Jag har en känsla av att datumhoppandet och den temporala närheten till GothCon är ett större problem.

En fråga är vad som är det största problemet:
1. Brist på scenarion.
2. Brist på spelledare.
3. Brist på spelare.
4. Något annat

Närheten till GothCon kan ge upphov till 1, om man inte orkar skriva ett nytt scenario för LinCon. För egen del har jag inget emot återanvändning eftersom jag inte åker till GothCon.

Lupus Maximus

Tekniker
McAber;n74618 said:
Jag kanske lite fånig och traditionalistisk, men jag vill planera mitt spelande i förväg. Det oavsett om det är "indie" eller inte.
På vilket sätt vill du ha det planerat? Att tidpunkt och spelgrupp är bokat? Att karaktärer är skapade innan? Något annat?

McAber

Varulv
Lupus Maximus;n74627 said:
På vilket sätt vill du ha det planerat? Att tidpunkt och spelgrupp är bokat? Att karaktärer är skapade innan? Något annat?
Eftersom vi oftast är ett gäng på 6-8 personer med lite olika randvillkor brukar det vara en del pusslande. Någon kan bara vara med en dag, någon vill bara spela tre pass osv.

Således vill jag ha tid och plats bokad, med det scenario som är sagt enligt arrangören så de av oss som är inbokade vet vilket scenario de ska spela.

Färdiga karaktärer är att föredra, speciellt då LinCon numera verkar köra med fyratimmarspass utan något glapp emellan. Skulle vara något där man gör en gubbe på 10 min, tex Dungeon World eller så.

MattiasLejbrink

Swordsman
Lupus Maximus;n74627 said:

Min erfarenhet är att planerade arrangemang är förberedda och genomarbetade mer än ett arr som man plockar ihop live. Det finns ju inget som säger att det måste vara så - jag körde ett år drop-in där man fick välja på sex förberedda scenarion - men det har nästan alltid varit så under de tio år jag varit på konvent. Och eftersom jag tyckar att förberedda scenarion i snitt blir bättre än helt improviserade föredrar jag planerade.

Doomhamster

Swordsman
McAber;n74693 said:
Eftersom vi oftast är ett gäng på 6-8 personer med lite olika randvillkor brukar det vara en del pusslande. Någon kan bara vara med en dag, någon vill bara spela tre pass osv.

Således vill jag ha tid och plats bokad, med det scenario som är sagt enligt arrangören så de av oss som är inbokade vet vilket scenario de ska spela.

Färdiga karaktärer är att föredra, speciellt då LinCon numera verkar köra med fyratimmarspass utan något glapp emellan. Skulle vara något där man gör en gubbe på 10 min, tex Dungeon World eller så.
Oh, Dungeon World? det kan jag fixa!

Eller kanske World of Dungeons, det tar ännu mindre tid att lära sig/göra karaktär, men kräver lite mer improvisationsförmåga.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
MattiasLejbrink;n74707 said:
Och eftersom jag tyckar att förberedda scenarion i snitt blir bättre än helt improviserade föredrar jag planerade.
Word på det här. För mig är det viktiga med förberedda scenarion där man vet att det finns en uttänkt plan, istället för att få det till ett kollaborativt försök att få ihop allt på tillfredsställande. Det tar bort från helhetsupplevelsen för mig (det är en personlig smak och jag vet att andra föredrar andra saker). Det är därför det är så tråkigt att se att Lincon får färre och färre arrangemang.

Genesis

Ni dés ni maître
Även om jag själv har svår för arrangerade och/eller förberedda pass så har jag svårt att tro att indierummet skulle vara dåligt för de arrade passen. Möjligtvis på kort sikt, men på lång sikt tror jag att mer tryck i indierummet ger mer rollsspel på LiCon, vilket gör att fler pass kommer att hållas. Det kan dock ta ett par år innan ryktet om LinCon som rollspelskonvent återhämtar sig. Och på samma sätt är naurligtvis fler arrade pass bättre för indierummet, också.

Däremot tror jag att det gamla problemet med dålig återväxt inom hobbyn gör sig gällande. Det finns helt enkelt färre rollspelare som åker på konvent, och det märks tydligare på LinCon än på GothCon. Och här hoppas jag att indierummet kan vara med och bidra, då tröskeln för att hoppa in i ett snabbt dropin-pass i ett spel med regler man lär sig på tio minuter kan vara relativt låg. Vi behöver dock lite fler spel som kan spelas på en timme, helst utan att vara flamsiga.

RasmusL

Champion
Genesis;n74725 said:
Vi behöver dock lite fler spel som kan spelas på en timme, helst utan att vara flamsiga.
Word. Hur grejar vi det? Hög igenkänningsfaktor, extremt enkla och fokuserade regler, färdig situation?